Bankovní index 4. Q 2015 – náklady klientských profilů


28. 01. 2016  00:39     Redakce BP     komentáře (0)

Všechny banky provádějí segmentaci trhu, resp. jednotliví klienti svým vzorcem užívání bankovních služeb spadají do více, či méně homogenních skupin. Tyto skupiny se primárně odlišují frekvencí užívání služeb a volbou komunikačního kanálu. 

Bankovní index 4. Q 2015 – náklady klientských profilů




Stejně tak i respondenti Kalkulátoru tvoří určité skupiny, chceme-li klientské clustery. V rámci zkoumání dat (více viz část Metodika výpočtů bankovního indexu) byly identifikovány 4 standardní profily a jeden nestandardní. První 4 jsou typické skupiny retailových bankovních klientů a poslední jsou pracovním názvem extrémní klienti.

Během čtvrtého kvartálu roku 2015 nedošlo u základních bankovních služeb k zásadním změnám jako objevení nového produktu či kompletní změna sazebníku, a tak byl konec roku spíše poklidný. V říjnu Česká spořitelna udělala další krok k provázání svých služeb (a nižší přehlednosti sazebníku) když změnila výši bonifikace za spojení programu „Za důvěru“ a Osobního účtu České spořitelny II. Nově je výše bonifikace závislá na zvoleném telefonním tarifu. Bonifikace 200 Kč platí pro tarif s cenou 749 Kč a bonifikace 90 Kč je navázána na tarif s cenou 349 Kč. Equa bank rozšířila svou nabídku karet o Zlaté platební karty. MasterCard ve variantě Premium je za 89 Kč měsíčně, ve variantě Premium Plus za 129 Kč měsíčně. GE Money Bank od října již nenabízí Konto Genius bene+, které nebylo na trhu ani rok. Podobně byla zrušena konta Konto Genius Active a Konto Genius Silver. Dále zdražila výběr hotovosti z bankomatu ostatních bank v ČR ze 40 Kč na 49 Kč a dotaz na zůstatek prostřednictvím bankomatu ostatních bank v ČR a v zahraničí z 20 Kč na 25 Kč.

Zbylé změny jsou spíše zajímavostí ohledně základních bankovních služeb než přímo změnou cenovou. Air bank se připojila k dalším bankám nabízejícím bezkontaktní nálepky a dále rozšířila funkce účtu v elektronickém bankovnictví. Touto funkcí je tzv. šanon, který dále rozšiřuje použitelnost internetového bankovnictví jakožto nástroje pro domácí finance. Závěrečným komentářem tedy je, po zohlednění účtů, které přibyly minulé období a vyškrtnutí již nenabízených, že čistě elektronicky orientované profily spotřebitele mají poprvé 13 účtů k dispozici zdarma. Z toho seznamu si každý takto zaměřený spotřebitel určitě vybere.

https://www.bankovnipoplatky.com/bankovni-index---metodika-12509.html

Tabulka 1: nejvýhodnějších účtů pro jednotlivé profily s měsíčním zpoplatněním pro 4. kvartál 2015

Aktivní klient

Náklady

Pobočkový klient

Náklady

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

Equa bank běžný

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta OPTIMAL **

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

Equa bank běžný

7 Kč

Sberbank Fér konto Varianta OPTIMAL **

0 Kč

UniCreditBank U konto**

26 Kč

Raiffeisenbank eKonto Komplet**

129 Kč

Fio banka Fio běžný

75 Kč

Raiffeisenbank eKonto SMART**

142 Kč

Raiffeisenbank eKonto SMART**

90 Kč

UniCreditBank U konto**

156 Kč

Raiffeisenbank eKonto Komplet**

129 Kč

GE Money Bank Konto Genius Gold**

169 Kč

GE Money Bank GE Genius Free & Flexi**

150 Kč

GE Money Bank GE Genius Free & Flexi**

188 Kč

ČSOB Exkluzivní konto*

163 Kč

Komerční banka Můj účet s odměnou 100 %

210 Kč

 

Průměrný internetový

Náklady

Pasivní internetový

Náklady

 

Citibank Citikonto Plus*

0 Kč

Citibank Citikonto Plus*

0 Kč

 

Citibank Citikonto Plus**

0 Kč

Citibank Citikonto Plus**

0 Kč

 

Equa bank běžný

0 Kč

Equa bank běžný

0 Kč

 

Expo Active *, **

0 Kč

Expo Active *, **

0 Kč

 

Expo Global *, **

0 Kč

Expo Global *, **

0 Kč

 

Fio banka Fio běžný

0 Kč

Fio banka Fio běžný

0 Kč

 

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

 

mBank mKONTO***

0 Kč

mBank mKONTO***

0 Kč

 

Raiffeisenbank eKonto SMART**

0 Kč

Raiffeisenbank eKonto SMART**

0 Kč

 

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

 

Sberbank Fér konto Varianta OPTIMAL **

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta OPTIMAL **

0 Kč

 

UniCreditBank U konto**

0 Kč

UniCreditBank U konto**

0 Kč

 

ZUNO účet plus ***

0 Kč

ZUNO účet plus ***

0 Kč

 

www.bankovnipoplatky.com

* se splněným zůstatkem

** se splněným obratem

*** se splněním podmínky objemu plateb platebními kartami 

**** při výběrech z bankomatu vlastní sítě přesahujících 1 000,-

 

 

Z výsledků v tabulce je vidět, že je jen málo účtů, které by vyhověly všem. I samotný účet od Equa bank s velmi přívětivou poplatkovou politikou napříč všemi profily. Zajímavým kompromisem mezi počtem poboček a přívětivou cenovou politikou tak je např. účet od Fio, který je pro 3 profily prakticky nejvýhodnější (u pobočkového klienta je to trochu horší). Pro klienty, kteří nepoptávají pobočkové služby, je dle očekávání nejvýhodnější mKonto a zde i účet od Equa bank. Hlavní myšlenka, že každý by si měl zvolit produkt podle své frekvence užívání a preference komunikačního kanálu, je jasná. Přesto je vidět, že počet účtů nabízejících základní bankovní služby zdarma postupně, k naší radosti, roste.

V úvodu této části byl zmíněn ještě nestandardní cluster extrémní klient. Tato skupina (podíl na celku přibližně 0,03%) klientů vykazuje velmi vysoké frekvence užívání bankovních služeb a je zde na místě podezření, že se jedná o OSVČ, občany podnikající na aukčních portálech, drobní podnikatelé apod. Přes 30 jednorázových příkazů a 30 příchozích plateb měsíčně běžný klient za měsíc nevyužije. Užívání retailových účtů k podnikání je většinou bank zakázáno již ve smlouvě a např. u mBank bylo užívání mKonta k podnikání jedním o oficiálních důvodů zavedení některých poplatků. Vzhledem k tomu, pro tento cluster nebude proveden výpočet nejvhodnějších účtů, protože se řešitelský tým odmítá podílet na porušování smluvních vztahů. Přesto je zajímavé o tomto, do jisté míry, veřejném tajemství přinést hmatatelný důkaz.

PROJDĚTE SI NEJVĚTŠÍ DATABÁZI HISTORICKÝCH SAZEBNÍKŮ V ČESKÉ REPUBLICE ZDE!



Bankovní index 4. Q 2015 – náklady klientských profilů

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více