Pro mnoho dětí České republiky bylo 6. 11. 2019 jako každým jiným školním dnem, ovšem žáci a studenti ze 1221 škol, si užily den volna. Jejich učitelé aktivně stávkovali za vyšší plat. Dále školské odbory poskytly informace o omezení provozu 2700 škol, kdy nestávkující učitelé připravili dětem náhradní program. Podporu stávkujícím projevilo, dle informací odborů, bezmála 3000 nestávkujících MŠ/ZŠ/SŠ.
V České republice přitom působí celkem více než deset tisíc základních, středních a mateřských škol
„Podporuji růst platů ve školství. Zároveň ale také podporuji především zásluhovou složku platu v podobě odměn, které právě mohou motivovat mladé učitele a zlepšit jejich ohodnocení, protože právě začínající učitelé, i když jsou kvalitní a schopní, dostávají v současném systému nejnižší platy. S cíli stávky, tak jak je prezentovaly odbory, se neztotožňuji,“ komentuje stávku učitelů poslanec a majitel serveru Bankovní poplatky Patrik Nacher.
Právě nedostatek mladých učitelů ve školách je nejvážnějším problémem školství. Platí totiž, čím déle učitel učí, tím má vyšší plat. Automaticky se předpokládá, že déle učící učitel je kvalitnější než ten, co učí kratší dobu. Otázkou je, proč by měl učitel s praxí 35let mít o mnoho více peněz, jen proto, že má odučeno? Mezi mladými učiteli je spousta „klenotů“, kteří jsou zapáleni do své práce, mají snahu žáky připravovat moderní metodou výuky, která je mnohdy velkým a kvalitním přínosem pro děti samotné a ve finále i pro učitelé. Toto už je ale na jiné téma, a sice stav a kvalita školství v ČR.
Ačkoliv můžeme souhlasit s tvrzením, že platy českých učitelů jsou nízké a zasloužili by si za svou práci více, vycházejme ze skutečnosti o pravidelném a nemalém navyšování mezd ve školství za poslední léta. Učitelům se v posledních letech platy zvyšují každoročně o více než 10 procent, případně přesně o 10 procent v příštím roce. Sporem už je tak pouze rozdělení tohoto balíku na nárokovou – tarifní část a složku v podobě odměn pro kvalitní učitele.
Odbory a vláda se dohodly na zvýšení objemu peněz na platy o 10 procent. Rozdělení tohoto balíku pak bylo určeno na 8 procent do tarifů a 2 procenta do odměn. S odměnami pak budou disponovat ředitelé škol, dle svého uvážení. Objem těchto prostředků pak činí 11 miliard korun.
Byla stávka úspěšná? Měla za cíl zvýšit procenta do pevné části platu nebo školské odbory chtěly získat více peněz do ředitelen? Tato otázka visí ve vzduchu, jaký na to máte názor vy?
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,3140 | |
1 USD | 23,4540 | |
1 PLN | 5,8640 | |
1 GBP | 29,6035 | |
1 CHF | 25,9030 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0905 |
Zprávy z devizového trhu
- Domácí HDP v roce 2023 klesl o 0,2 %
28. 03. 2024 - Šedivé úterý příliš kurzových pohybů nepřineslo
27. 03. 2024 - Region vlající ve stínu eurodolaru
26. 03. 2024 - Fotbal a data
25. 03. 2024 - Koruna se vrací k oslabování
22. 03. 2024 - Koruna po zasedání ČNB posílila
21. 03. 2024 - Ne zda, ale jak moc dnes ČNB sníží sazby?
20. 03. 2024