undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, chci se zeptat jak je to s vnosem do manželství a jak by konkrétně vypadalo vypořádání majetku po rozvodu. Při uzavření manželství jsem všechny investice financoval za svých úspor, které vznikly před uzavřením manželství. Zřejmě za prvé, bude nutné toto doložit výpisy o pohybech na účtu. A doložit sjednání úvěru od stavební spořitelny, toto spoření jsem taktéž založil, ještě před uzavřením manželství, ovšem úvěr byl řešen už v manželství. Můj vnos byl asi i s půjčkou od stavební spořitelny 1300000 Kč. Koupil jsem byt a chalupu. Tyto nemovitosti mají nyní asi odhadní cenu 4500000.Manželce zůstává byt v odhadní hodnotě asi 2200000 a mě chalupa asi v hodnotě 2300000.

Odpověď

Dobrý den,

Vás dotaz si směřujte na speiclaistu v této oblasti. Tato odpovědna má radit lidem, jak si stěžovat na banky, přip. jiné finanční instituce.

 

Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, Mám v Komerční bance investiční účet a investiční portfolio, již cca 10 let. Tento týden mne kontaktovalo zákaznické centrum KB, prý se jim ztratili moje klientské data a prý musím osobně přijít s ID doklady, aby nemuseli zrušit můj účet. Poradíte, jak postupovat? Zdá se mi divné, že v době GDPR banka tvrdí, že ztratila data klienta (citlivá data). Děkuji. L.Kubíková

Odpověď

No divné to je, ale myslím, že data neztratili, ale v rámci tzv. kontroly klienta potřebují zjistit, zda Vaše data stále platí tak, jak je mají. Jen to nějak divně "zkomunikovali". Pokud by je skutečně ztratili, tak je to na nahlášení na Úřad na ochranu osobních údajů, neboť již v původním zákoně z roku 2000 byl správce údajů poviněn data subjektu údajů chránit......


Dotaz

Vazeny pane doktore, rada bych se zeptala na postup Ceske sporitelny. V dedictvi jsme dve sestry a matka obdrzely penize na bankovnim uctu, vzhledem k tomu, ze jsem zjistila, ze trvale platby neodchazeji z uctu, dosla jsem do pobocky Ceske sporitelny a.s., kde mi bylo sdeleno, ze je ucet zruseny, na zaklade dotazu mi klientske centrum odeslalo nasledujici sdeleni - tim, ze jeden z dedicu uplatnil usneseni z dedictvi, byl ucet zruseny, aniz by byly vyporadane naroky vsech dedicu, a penize prevedeny na ucet Ceske sporitelny a.s. Ackoliv tedy jeden dedic nemel ani plnou moc ani pravo k peneznim prostredkum na uctu, pouze k 1/3, tento na zaklade usneseni mel zrusil ucet u Ceske sporitelny a.s., aniz by byly vyporadane vsechny podily, a dokonce si penize sporitelna prevedla na svuj ucet, a to bez pravniho duvodu. dekuji za Vas odborny nazor

Odpověď

Dobrý den,

těžko Vám sdělím svůj odborný názor, neb nejsem ani notář, ani soudce a v dědickém řízení se nijak moc nevyznám. Jako bankéř jsme vždy čekali na rozhodnutí soudu, tehdy se účet po smrti majitele musel zablokovat. V současné době tomu tak není, pokud za života majitel sám bance nesdělí, že účet i platby z něj se mají zrušit (např. trvalé příakzy).

Pokud banka činila na základě usnesení soudu, tak nic dalšího udělat nemohla, podle mého názoru. Banka není od toho, aby zjišťovala, zda am nejsou další dědici. To je věc soudu. Nicméně soud stejně bude rozhodovat podle zákona a penze na účtu budu, nebo by měly  být, rozděleny podle dědických podílů - viz. občanský zákoník. Příp. podle závěti či smlouvy o dědictví, ale i tak nelze opomenout ty neopomenutelné dědice. Ale do podrobností se nelze pouštět bez dalších znalostí a hlavně znalostí zákona a jeho aplikace.


Dotaz

Dobrý den, rád bych si se zeptal, zda není v rozporu se směrnicí EU ohledně výše bankovních poplatků tento případ. Já, jako klient české banky (RB), jsem vybíral hotovost z bankomatu Slovenské spořitelny. Vybíral jsem EUR ze svého EUR účtu a ze strany SLSP mi byl stržen poplatek EUR 2,50 za tento výběr. V rámci mého tarifu mám výběry z bankomatů po celém světě zdarma, pokud se jedná o bankomat bankovního domu. Jiné bankomaty mohou být zpoplatněny dle obchodních podmínek provozovatele bankomatu (dle infolinky RB). Sazebník SLSP u výběrů hotovosti říká EUR 0,2 při výběru z bankomatů SLSP nebo skupiny ERSTE. Jelikož jsem vybíral z bankomatu SLSP, dle mého by měl být poplatek za výběr maximálně EUR 0,2 (případně má být výběr dle mého tarifu zdarma a náklady nese RB). Uvažuji správně nebo se mýlím, když si myslím, že poplatek EUR 2,50 za tento výběr je v rozporu se směrnicí EU, která řeší poplatkování v rámci EU? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

sazbeník SLSP je určen klientům této banky, nikoliv Vám. Poplatky, o kterých píšete, se týkají tedy výběru držitele karty SLSP nebo skupiny Erste. Vy máte kartu RB, takže na Vás se vztahuje sazebník RB. Mělo by tam být někde uvedeno, kolik činí poplatek za výběr z ATM u jiné banky (skupiny) v zahraničí. Obávám se, že SLSP si vyúčtovala poplatek vůči Vaší bance a ta ho buď plně přenesla na Vás nebo jej stanoví ona v sazb níku. Koukněte se na tarify výbru z ATM u jiné banky v zahraničí. Pokud tam poplatek uveden není, tak se zastavte u svého bankovního poradce nebo na pobočce a proberte to tam s nimi. Poplatek Vám musí být známý před uskutečněšním transakce. Pokud ho sazebník Vaši banky neobsahuje nebo neobsahujje vysvětlení výše zpoplatnění, je neoprávněný měl by Vám být v případě reklamace vrácen. Ale to už zase souvisí s podmínkami Vaší banky, které neznám.....


Dotaz

Dobrý den , chci se zeptat zda je možné zaplacením dlužných alimentů už v době kdy už dotyčné osobě skončila podmínka a má nastoupit výkon trestu , trest zrušit . Otec mého dítěte , které je již plnoleté byl v roce 2017 odsouzen za naustálé neplacení výživného a dostal 8 měsíců podmíněně se zkušební dobou 2 roky . Tato lhůta již vypršela a k zaplacení dluhu zatím nedošlo . Jelikož má dotyčná osoba nemocnou matku , chce dluh zaplatit ve fázi kdy už je dle mého názoru pozdě. děkuji za odpověď Eva

Odpověď

Dobrý den,

to Vám neporadím...... toto je dotaz vůči stížnostem na banky....


Dotaz

Dobrý den, setkal jsem se s velice nekorektní praktikou ze strany ING a rád bych věděl, jak se můžu bránit. Při zcela běžném převodu peněz z účtu u ING přibyl při autorizaci platby jeden krok navíc a sice Bezpodmínečný souhlas s Produktovou smlouvou a souvisejícími dokumenty. Na smlouvu ani řečené dokumenty nebyl k dispozici odkaz.Bez souhlasu nejde peníze převést. Účet užíváme už několik let, takže se nejedná o aktivaci nového účtu. Mám i screenshoty celé situace. Banka si nemůže vynucovat uzavření smlouvy blokováním mých peněz. Díky moc za radu. Pěkný den. Martin Procházka

Odpověď

Dobrý den, pane Procházko,

 

ano, máte pravdu. Je to v rozporu min. s etickým kondexem finančního trhu a s dobrými mravy. Pokud však jsou tyto dokumenty nutné pro zřízení a vedení jakéhokoliv účtu, ze kterého se pak provádí ten převod a banka např. zjistila, že je nemáte odsouhlaseny, pak by postup byl oprávněný. Ale čekal bych, že Vám banka situaci vysvětlí. Je min. neetické podmiňovat převod podepsáním smlouvy k dalšímu produktu, který nechcete...... Prosím, ještě si ověřte podmínky realizace převodu a vedení účtu, ze kterého je převod uskutečněn. Může se stát, že Produkotvá smlouva obsahuje některá nová ustanovení, která musela banka do smlouvy zahrnout z důvodu požadavku zákona (např. na silné ověřření klienta). Jen Vám měla změnu oznámit min. dva měsíce dopředu.

 


Dotaz

Dobry den. Mohu si zridit u vas ucet v dolarech. Mohu si nechat preposilat duchod zUSA do vasi banky? Mohu si vybirat duchod v dolarech nebo v Kc ?Dekuji

Odpověď

Omlouvám se, ale dotaz je úplně mimo......


Dotaz

Vážený pane doktore, společně s bratrancem vlastníme každý ideální 1/2 rodinného domu. Bydlím v přízemí a bratranec s rodinou v 1. patře. Máme společnou chodbu. Bratranec dal klíč od našeho domu a od jeho bytu trvale svému zeti, který má trvalé bydliště úplně v jiném domě. Jeho zeť se však chová nepatřičně, budí mne ze spaní a vůbec se k mé osobě chová velmi nepřátelsky. Můj dotaz: mohu se proti tomu, aby jeho zeť trvale vlastnil klíče od domu? Děkuji předem za pomoc Bohdan Kratochvíl

Odpověď

Dobrý den,

promiňte, ale opravdu se necítím být odborníkem na dané téma. Jsem z oblasti bankovnictví a tato odpovědna má radit spotřebitelům, jak se mají chovat v případě, že by chtěli podat stížnost na banku na porušování některých svých práv. Váš dotaz je mimo kompetenci této poradny. Prosím, obraťte se s dotazem jinam.

Děkuji za pochopení.

 


Dotaz

Vážený pane docente, nejsem si jistý, zda je tento dotaz ve Vaší kompetenci zde v poradně, ale banka mi nechce přesně sdělit, jak dospěla k přesnému vyčíslení nákladů v případě předčasného splacení hypotečního úvěru. Pouze se odkazuje na metodiku v kalkulačce a doporučení odborníků, tj. sdělení, která jsou dosti obecná a není je možné ověřit. Rád bych se zeptal na Váš názor, do jaké míry je banka povinna tyto náklady klientovy odůvodnit a prokázat, respektive kam je možné se obrátit v této správě. Peníze jsou zaplaceny, významně nerozporuji ani částku, ale vadí mi arogance banky, která není schopna tuto částku prokázat. Děkuji. Pavel K.

Odpověď

Dobrý den,

podle mého názoru je banka povinna to doložit, otázkou je, kdy jste úvěrovou smlouvu uzavíral, zda před účinnosti zákona o spotřebitelském úvěru či před ním. Pokud před ním, pak výpočet záleží na bance, povinnost zákonnou přímo nemá, ale nepřímou pak asi ze zákona na ochranu spotřebitele. Pokud Vám vadí arogance banky, tak s tím neuděláme nic. Je to bohužel reprazentace banky. Vstřícnost se vždy projeví tehdy, když po bance chcete něco "nestandardního". Pokud Vás zklamala, tak asi už další produkty u ní spotřebovávat asi nebudete.....


Dotaz

dobry den, chtela jsem se zeptat na insolvenci a to zapocet dluhu, vyhrala jsem spor o byt, odpurci mi byly povinni uhradit naklady rizeni, z tohoto duvodu jsem podala navrh na ochranu osobnosti - omluvu, soud mi ji vsak zamitl s tim. ze se na spor jiz zapomelo, takze by oni meli hradit mne a ja jim, provedla jsem zapocet a nedala jim nic, oni vsak podali navrh na insolvenci, ze nejsem schopna plnit, a soud jim vyhovel, ac jsem nabizela krome zapoctu i slozeni penez na soud, mohu se zeptat, mohu jit cestou neplatnosti prodeje casti chatky, na odskodneni nemam zajem, jedna se o znehodnoceni majetku cele rodiny a odpurci penize nemaji, padl jiz takovy navrh u US CR ci eslp. dekuji

Odpověď

Doborý den,

 

tato poradna je zaměřena na to, jak podat stížnost na banku nebo jak řešit tuto stížnost. To není právní poradna a já ani nejsem kompetentní k tomu, abych takové rady poskytoval.


Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, Mám pojištění Flexi z dob České spořitelny, před nějakou dobou to přešlo pod Kooperativu. Celková doba pojistného více než 5 let ale pojistka nevytváří odkupnou hodnotu. S finančním poradcem, firmy, která mi pojištění sjednávala jsme pojistku vypověděli. Vše by bylo OK až na to, že si pojišťovna účtuje Poplatek za předčasné ukončení pojistné smlouvy č. xxx“ ve výši 350 Kč. Je to normální a oprávněné, pokud pojišťovna a její institucionální investoři nejsou schopni spravovat mé peníze? Proč bych měl platit za to, že jsem nespokojen s jejich službami a odcházím jinam. Děkuji za vysvětlení.

Odpověď

Dobrý den,

 

je důležité, co máte v podmínkách a sazebníku v době uzavírání pojistky. Pokud tam tato sazba byla sdělena, je to oprávněné. Podle mého názoru pojišťovnu nic v tomto případě neomezuje.

Pokud máte jiný názor nebo jste přesvědčen, že máte svou pravdu, můžete se obrátit na finnančího arbitra, pokud se jedná o životní pojištění. Já tento produkt neznám.....


Dotaz

Dobrý den pane docente, na smlouvu o dílo jsme si nechal ošetřit sklo nanolakem. Při následné čištění se mi na něm vytvořily neodstranitelné šmouhy. Řemeslník pro nedostatečné rozleštění své pochybení uznal, leč v rámci reklamační doby vadu neodstranil. Souhlasil však s náhradou škody. Podmínka byla, až mu za navá skla zašlu fakturu. Po třičtvrtě roce názor změnil a svou vinu odmítá. Dotaz zní, zda po prvotním přihlášení se ke škodě a uplynutí reklamační doby je pořízení znaleckého posudku pro soud nutné. Děkuji S pozdraem Stefaov Kolja

Odpověď

Omlouvám se, ale toto se vůbec netýká banky, ale právního poradenství, které já dělat nemohu..... a ani k tomu nemám příslušné znalosti z této oblasti......

 

Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, prosím na koho se můžu přesně obratit aby provedl kontrolu financí na mém účtu v bance kam každý měsíc zasílám splátky?

Odpověď

Dobrý den,

no takový subjket není.... můžete někomu dát plnou moc, např. finančnmu poradci a on by se obrátil na banku, aby mu poskytla informace. Plná moc ale musí obsahovat předmět aktivity v bance zmocněné osoby..... jinak nevím...


Dotaz

Dobrý den, součástí mého BÚ u UniCredit byl i účet vedený v EUR. Využil jsem kodex mobility, kdy jsem žádal o převedení BÚ k jiné bance. Banka převedla nicméně pouze BÚ a EUR účet zůstal stále aktivní a naskakují na něm nově poplatky, jelikož již není součástí BÚ (což byla podmínka pro to ho mít zdarma). Postupovala banka správně? Neměla spíše tento EUR účet prostě zrušit, nebo převést taky (žádné prostředky na něm nebyly)? Já jsem o tom například vůbec nebyl informován a zjistil to až poté, co mi přišla upomínka na debet. Rovněž nyní ani nemohu efektivně částku uhradit, jelikož nemám účet v EUR a při převodu CZK na tento účet je samotný poplatek za převod několikanásobně vyšší, než samotný debet. Zároveň mi banka neumožňuje tento účet nyní zrušit kvůli debetu. Přijde mi to jako zvláštní a nekalý postup UC, jelikož například u KB jsem měl součástí BÚ rovněž účet spořící, při využití kodexu mobility mi byl převeden klasicky BÚ a spořící bez finančních prostředků byl zrušen. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

to Vám v tomto případě těžko poradím, neboť neznám podmínky této banky. Je nutno si prostudovat podmínky pro zrušení, resp. převedení účtu k jiné bance. Pokud byl na účet vázán i jiný účet a Vy jste k tomu nedal podnět, tak převedli jen ten běžný v CZK. Příklad z KB neznamená, že banky postují stejně. U KB totiž spořící účet bez BU nelze vést, neboť výnos ze spořicího se převádí na tento běžný.... ale jak říkám. To jsou podmínky každé banky a na to neexistuje žádné pravidlo nebo závazná regulace.


Dotaz

Vazeny pane doktore, chtela jsem se zeptat na prevod vkladni knizky, tyto jsme v dedictvi dostali dva, rovnym dilem. pozadala jsem Ceskou sporitelnu o vyplatu na zaklade usneseni soudu, tato uvedla, ze to neni mozne, protoze to musi projit dedickym vyporadanim u banky, tedy asi 2 mesice, pote nam penize vydaji, ale musime si zde zridit ucet, nebo nechat penize u banky, coz jsem odmitla, takze jsem navrhovala napsat vkladni knizku na dva dedice podle usneseni, cimz by byl pripad vyreseny, to vsak odmita banka udelat, mohla bych se zeptat, z jakeho duvodu nelze prepsat vkladni knizku podle usneseni na dva dedice jako vlastniky, kdyz by to vyresilo cely problem/druhy vlastnik-spolupodilnik dlouhodobe v nemocnici, nemuze se dostavit soucasne, a zaven na lhutu pro vydani penez, protoze se nejedna o nic jineho nez vydat nebo prepsat, dekuji

Odpověď

Dobrý den,

tak v tomto Vám neporadím. Ale můžete si stěžovat u bankovního ombudsmana, příp. banku zažalovat. U finančího arbitra, se obávám, si stěžovat nemůžete. Nikdo není oprávněn Vás nutit k tomu, abyste si zřizovali účet, když jej máte např. u jiné banky. Pokud však účet nemáte, máte právo na tzv. záklaldní platební účet. Ten by měl být buď  zdarma nebo za minimální poplatek, který musí odrážet náklady banky. Pokud požádáte o průkaznost těchto nákladů, banka je povinna Vám je prokázat. Proč to ale banka takto zdržuje, když jste bance předložili rohodnutí soudu o vypořádání dědictví, to opravdu nevím. Můžete podat podnět i ČNB, která se také zabývá ochranou spotřebitele v oblasti finančních služeb.


Dotaz

Dobry den chtel jsem se zeptat at nechodim zbytecne dalku na vankomat jde z bankomatu citibank vybrat částka 800kc dekuji za odpoved

Odpověď

Otázka není relevantní k obsahu pordny.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na zdanění úroků z cenných papírů. Jsem zaměstnaná. Investovala jsem v bance do cenných papírů a úroky (např. 950 korun za rok)nejsou zdaněné. Podávám tedy daňové přiznání. Dělám to dobře a nebo se zdaňují úroky které jsou vyšší než 6 tisíc? Děkuji za odpověď? Jarka Hoplíčková

Odpověď

Dobrý den, takovéto rady jsou nad rámec této poradny. ve věci dani dokonce ani nemohu nic radit, neboť k tomu nemám oprávněni, byť o tom i vím.  Takže lituji. 


Dotaz

Dobry den. Jak se podava vypoved Komercni Bance,kdyz klient zije v zahranici a nema moznost jit na pobocku? Jak mohu informovat zaroven o ukonceni Trvaleho Pobytu v CR? Banka neni moc komunikativni,ani pres telefon, ci emaily. Na uctu penize mam, mam debitni bankovni kartu a Internetove bankovnictvi. Zacatkem mesice brezna uz nebudou provadeny na ucte zadne bankovni pohyby. Platebni prikazy budu vyhradne vyuzivat pres banku v zahranici,kde jsem taktez obcanem a mam i trvaly pobyt. Dekuji moc.

Odpověď

Dobrý den,

pokud je banka "zkostnatělá" a neumí vypovědět účet přes internetové bankovnictví, kde se logujete svým heslem a dalšími prvky ověřující Vaši kompetenci k účtu, tak Vám nezbyde, než využít služeb notářů v dané zemi, kteří však jsou hlášeni v dané zemi jako osoby, které mohou provádět jednání (po staru úkony) i do zahraničí. Tam sepíšetet písemnou výpověď, kterou Vám daný notář ověří a Vy tuto listinu pošlete doporučeně s dodejkou (snad návratnou) do banky, aby bylo zřejmé, že jste to odeslal a oni to obdrželi. Můžete také použít čeksou ambasádu nebo konzulát, kde úředníci mají možnost tyto jednání také dělat. Mějak se to zpoplatňuje (je to ve vyhlášce - např. viz https://www.nkcr.cz/predpisy. Jen doufám, že jste v zemi, se kterou ČR podepsala či přistoupila k úmluvě, která uznává vzájemně tyto veřejné listiny.


Dotaz

Dobrý den, již několik let se snažíme vyřešit rozdělení nemovitostí (chalupa + přilehlý pozemek) s rodinou. Máme zpracovaný znalecký posudek, jak nemovitost rozdělit, samozdřejmě i s oceněním. Ale ať protistraně nabídneme, že je vyplatíme z chalupy (za částku vyšší, než uvádí posudek), s tím že my si necháme pole vedle, nebo naopak, oni s ničím nesouhlasí, vše zpochybňují, napadají, spekulace a podobně. Během loňského roku dostali několik dopisů od našeho právníka, ale stále to nikam nevede, jen my už zaplatili několik desítek tísíc. Nejraději by byli, kdyby nám za vše dali směšňou částku a my vypadli. O vše se staráme několik desítek let, a oni tam začli posledních pár let jezdit na párty, užívat si a nám znepříjemňovat. Zajímalo by mě, jak tyto spory soudy řeší, protože už bychom rádi měli klid a mohli se hnout dál. Oni dělají vše jen proto, aby nám uškodili. Děkuji za odpověď

Odpověď

Tento dotaz je mimo kompetrenci dané odpovědny.


Dotaz

Dobry den,chtěla jsem se zeptat,zda lze darovat vnučce družstevní byt.Cást podílu druzstevniho bytu zdědila má dcera,po umrti manželky.Jelikoz nelze,aby družstevní byt vlastnilo několik lidí,na základě dědického řízení musím dceři zdedeny podíl vyplatit určenou finanční částkou.Urcenou finanční částku nemohu vyplatit,neboť tolik financí nevlastním.Pokud zdedeny podíl dceři nevyplatim,mohu přesto být darovat vnučce?Děkuji za odpověď s pozdravem Hudakova

Odpověď

Dobrý den,

 

Váš dotaz je zcela mimo záběr této poradny. Oraťte se na příslušného specialistu, který se zbývá občansko-právními věcmi.


Dotaz

dobrý den, ráda bych se zeptala ny výběr nadlimitního vkldu na vkladní knížce. Požádala jsem o výběr vkladu na vkladní knížce na doručitele, tedy 30/12/2016, nebot tyto končily, zde jsem se na základě žádostri dostavila do Ćeské spořitelny, OC Chodov s ti, že jsem se identifikovala a žadala budto přepsat vkladní knížku na jméno, nebo vybrat celý vklad dle žádosti, zde mi sdělili, že mi mohou nechat peníze na základě této žádosti na pokladně, po roce 2016 mi však spořitelna odmítla peníze vydat, ač to byl její postup, peníze samozřejme můžeme prokázat, tj prodej části pozemku. Jak to vypadá, budu se muset s Ceskou spořitelnou soudit, protože chybou notáře nebyla vkladní knížka projednaná a mne předložení k vyběru nebylo uznané také. Předem děkuji za odpověd

Odpověď

Dobrý den,

o tomto produktu opravdu moc nevím.... Jde o starý vkladový smluvní vztah a je nutno toto řešit asi centrálou banky. Proto se obraťte na oddělení, které se zabývá stížnostmi klientů..... Omlouvám se.


Dotaz

Vazeny pane doktore, rada bych se zeptala na postup banky/Moneta. zalozila jsem si zde asi pred 10 lety ucet, nasledne jsem tento chtela zrusit, ale nebylo mi to umozneno, ze je zde uvedena exekuce, tato byla zrusena a penize uvolneny, takze jsem se po nekolika mesicich dostavila, abych zrusila ucet, mezitim ovsem mi banka sdelila, ze je ucet opet zablokovan, o zadne exekuci ale nevim s tim, ze se u bezneho uctu odcerpali penize pro exekutora, takze s plusoveho zustatku nekolik tisic vznikl minusovy zustatek nekolik desitek tisic. rada bych se zeptala, zda-li ma pravo banka odcerpat penize pro exekutora, a to jeste do minusu u bezneho uctu, prakticky uzavreneho, dekuji

Odpověď

Dobrý den,

banka v žádném případě nemůže peníze pro exekuci odčerpat do mínusu. To jsou totiž peníze jiných klientů, nikoliv Vaše. Pokud k tomu nastalo, je nutné kontaktovat banku a stěžovat si. Pokud budete mít zájem, můžete se obrátit také na finančního arbitra, který může řešit tzv. neoprávněné převody, příp. podat podnět na ČNB, pracoviště ochrany spotřebitele........


Dotaz

Dobrý den dne 30.11. jsem koupil u obchodníka na internetu fyzický předmět ve 3 různých transakcích v hodnotě 15,20eur každý, samozřejmě peníze byli strhnutý špatným kurzem banky z účtu, během 2 dnů se mi objevilo, že se jednalo o chybu systému a produkt ani v 1 případě fyzicky nemají a peníze mi bylo označeny na vrácení bez jakéhokoliv dotazu, akce trvala další 2 dny, ale nakonec peníze byli vráceny a dokonce se objevili podle původního data pouhé 2 od sebe(doby kdy mohla být částka ještě blokována na účtu a prakticky ještě neodečtená), ale ne celá, rozdíl asi 20kč na 1 transakci, na odpověď obchodu čekám, ale banka přiznala, že peníze v Eurech přišli celé, avšak druhým kurzem byli připsány zpět, což mi přijde naprosto absurdní, že na mně vydělají 10kč oproti středu směrem tam pochopím, ale, že 2x při vrácení peněz(nad kterým nemám kontrolu) to už je naprosto absurdní až směšné a komukoliv s trochu zamyšlením by to mělo připadat při nejmenším divné. Pravda nejedná se o moc, ale už z principu zabolí, banka má naprosto zdarma 60kč. Zajímalo by mne kde je chyba a co mohu udělat, když moje chyba byla udělat platbu z CZK účtu, ale nad vracením peněz jsem neměl žádnou kontrolu. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

v tomto Vám neporadím.... Odpovědna je v podstatě určena pro rady na to, jak postupovat při stížnosti na banky, přípa. jiné poskytovatele finančních služeb. Je však pravdou, že banky či jiné subjekty vždy používají kur nákup a prodej, nikoliv střed. Takže při platebě do zahraniční z CZK účtu se používá kurs nákup korun a prodej měny a při platbě zpět prodej cizí měny vůči koruně. Z toho vpylývá, že vždy bude kursový rozdíl při vrácení platy.... Proti tomu, bohužel nemůžete asi nic podniknout. Jen to, že jste měl platby do evropského přeshraničí platit z dvizového účtu. Pak byste kursové rozdíly neměl ani při vrácení platby.


Dotaz

Dobrý den.Moc prosím o radu.Pred několika lety jsme měli finanční problémy,proto jsme žádali u hypotéky RB a u lišky odklad splátek.RB poslala dopis,na půl roku odklad,vše v pořádku.Liska nám navrhla restrukturalizaci na rok.Vse se splácelo a před zhruba rokem jsme si chtěli dát všechny úvěry dohromady,ať splácíme min.A zjisti jsme,že nás liška dala do registru a tudíž nám byla konsolidace zamítnuta.V registru jsme údajně na 5 let.Velice nás tato situace trápí.Clovek vše po tobě splaci,když jsme měli problém,snažili jsme se to řešit a nakonec jsme dopadli takto.Chcem se teda informovat,zda je nějaká šance.Moc děkuji,Dudova

Odpověď

Dobrý den,

jedině subjekt, který Vás nahlásil do registru, Vás může předčasně nechat vymazat. Ale registr má svá pravidla, která já také v tuto chvíli neznám. Pokud se cítíte poškozeni,  lze se obrátit na soud. Ale je to asi krajní možnost.


Dotaz

Dobrý den, pane Schlossberger, děkuji za vaši odpověď, jen ještě může tedy eventuelně banka nějak blokovat výběr či převod peněz z tohoto jí svévolně zrušeného účtu? A je možné si vás najmout jako eventuálního zástupce v této kauze? Blanka

Odpověď

Blokovat může jen v případě, že by Vás nahlásila Finančnímu analytickému úřadu coby účet, přes který by se snad praly špinavé peníze nebo pokud by byl účet exekuován nebo zjiného důvodu (např. opatření ze strany Polcie ČR). Podle zákona o platebním stuku banka musí převod nebo výběr umožnit a podle občanského zákoníku dokonce bez zbytečného odkladu nebo tak nějak to tam je. Nyní nemám zákon u sebe......

Ne, mne si najmout ani jinak využít kromě rady nemůžete. Nemám k tomu oprávnění.


Dotaz

Dobrý den, manžel je Francouz a má již několik let firemní účet u pražské pobočky UniCreditBank. Před týdnem mu přestala fungovat karta a po vstupu na internetové bankovnictví zjistil, že jeho firemní účet z něj "zmizel." Po několika telefonátech s různými zástupci této banky (kteří si mě přehazovali jako horký brambor) jsem se dozvěděla (manžel nemluví česky), že účet byl bankou zrušen a že banka nemusí udávat důvod. Nikdo manžela nijak (ani emailem ani poštou) o tomto předem neinformoval. Pokud prý chce manžel převést peníze jinam, musí se osobně dostavit (opakuji, že žijeme ve Francii) do banky a předložit výpis z francouzského obchodního rejstříku. Podotýkám, že účet byl aktivní, jeho firma ve Francii řádně platí daně, nikdy neměl problém se zákonem, nikde nic nedluží. Má na tohle banka právo a může eventuelně nějak blokovat výběr či převod peněz z tohoto jí svévolně zrušeného účtu? Děkuji za odpověď, Blanka

Odpověď

Dobrý den,

bohužel neznám podmínky banky, za kterých vede klientům účty. Ale zrušit bezdůvodně účet jen tak, aniž by to banka klientovi oznámila, považuji za tristní. Proto bych radil se této bance raději vyhnout a najít si jinou banku. Pokud působíte mimo území ČR, tak bych si účty zde, tedy v ČR. nezřizoval. Pokud se však jedná o účet v CZK, pak asi jinou možnost nemáte. Ale najděte si banku jinou.

Pokud došlo ke zrušení účtu, banka by měla vysvětlit, proč k tomu došlo - je nějaká výpovědní lhůta apod., což podléhá zákonu o platebním styku, resp. občanskému zákoníku.  Podle § 2675 občanského zákoníku může ten, kdo vede účet závazek ze smlouvy o účtu vypovědět s účinností ke konci měsíce následujícího po měsíci, v němž výpověď došla majiteli účtu. Z toho vyplývá, že zde banka jednoznačně porušila svou povinnost účet vypovědět. To, že to může udělat, je jasné a nemusí to zdůvodňovat. Proto bych požadoval vysvětlení, proč to banka, aniž by Vám to oznámila, udělala. Zákon vyžaduje dokonce skutečnost, že výpověď "dojde" majiteli účtu. Důkazní bžemeno "dojití" je na bance, nikoliv na Vás.

Na účtu se určitě dělal platební styk, proto pak lze použít i zákon o platenbím styku (zákon č. 370/2017 Sb.). K tomtuo byla banka povinna s manželem uzavřít smouvu o poskytování platebních služeb (povětšinou je to součástí smlouvy o zřízení a vedení platebního či podobného účtu). Pokud banka vypoví závazek z rámcové smlouvy uzavřené na dobu neurčitou, poku to bylo předem dohodnuto a přitom výpovědní lhůta nesmí být kratší než 2 měsíce (§ 154 tohoto zákona). Přitom výpověď musí být uživateli poskytnuta, tj. musí sdělit majiteli (uživateli služeb) tuto informaci zachycenou na trvalém nosiči dat. (§ 131 tohoto zákona).

Doporučuji upozornit na postup banky orgán dohledu, kterým je Česká národní banka. Kontakty naleznete na www.cnb.cz

 


Dotaz

Dobry den,mel bych dotaz je nejaka moznost aby banka zrusila(odpustila)sankce a pokuty za neplaceni uveru?Za 5 let nesplaceni to udelalo z puvodnich 150tis castku 370tis.Je moznost se na nekoho obratit?Dekuji

Odpověď

Dobrý den,

to je pouze a jen na té bance, která tyto sankce dala jako smluvní podmínku. Je otázka, k jakému úvěru, zda už náhodou nebyl platný nový zákon o spotřebiteslkém úvěru apod. Nějaká tzv. "autorita" neexistuje, pokud tím ale není myšlen soud. Lze podat např. žalobu pro nemravnost této sankce. To však musí posoudit jen soud s ohledem na výši úvěru a dalších faktorů.....

 

 


Dotaz

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o informaci. Mám uzavřenou smlouvu s realitní kanceláří o prodeji mé nemovitosti, která je lehce před koncem platnosti. Vzhledem k tomu, že se již změnily okolnosti, které nás vedli k prodeji nemovitosti (od srpna), není v našem zájmu nemovitost prodat, respektive, pokud by k tomuto mělo dojít, potřebujeme čas k nalezení nemovitosti jiné. Na poslední chvíli se teď objevil zájemce, který nemovitost ještě neviděl, ale chce případně podepsat rezervační smlouvu hned při prohlídce nemovitosti. Mám jako prodávající právo, požadovat dohodu o vystěhování z nemovitosti, tzn. termín vystěhování oddálit, či nemohu tímto požadavkem případného kupujícího limitovat...toto se v případě neuzavření kupní smlouvy ( z důvodu mého požadavku na oddálení termínu vystěhování) považuje za bránění uzavření kupní smlouvy ze strany prodávajícího, tzn. pokuta realitní kanceláři?? Předem velice děkuji za odpověď.

Odpověď

Prosím, tato odpovědna je zaměřena na to, jak si stěžovat či postupovat ve věci stížnosti u bank... toto je záležitost zcela jiná. Proto se prosím obraťte asi na odborníky přes občanské právo.....


Dotaz

Dobrý den, zařizoval jsem si na oficiálních stránkách vietnamského imigračního úřadu víza, za které jsem měl zaplatil 25 USD (2x protože se jednalo o 2 víza). K platbě Vietnamci použili platební bránu Payoo, kde si k tomu napočítali poplatek 0,96 USD a celkovou částku 25,96 USD převedli na VND, konkrétně 600.902,00 vietnamských dongů s datem transakce 31.10.2019 v 04:53:10 hodin jejich času. Tato částka se zobrazila v mém IB nejdříve jako nezaúčtovaná transakce dne 30.10.2019 a byla vyčíslena jako 608,45 CZK. Později dne 02.11.2019 se nezaúčtovaná transakce změnila na karetní transakci ve výši 608,30 CZK. Když jsem se dotázal v bance podle čeho stanovovali kurz, když v kurzovním lístku nemají měnu VND, bylo mi odpovězeno, že "děkuji za Váš dotaz, měnu VND v kurzovním lístku skutečně nemáme, částka je proto odesílaná v EUR, konkrétně z Fio odešlo 23,26 EUR. Dále záleží na kurzu karetní asociace tzn. Mastercard, podrobnosti o kurzu najdete zde: https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html" Když převedu částku 23,26 EUR kurzem banky, že jsem je koupil dne 2.11.2019, tak by mě to mělo stát 608,08 CZK, když dne 30.10.2019, tak by mě to mělo stát 608,53 CZK. Ani jedno nesedí s tím, co je ve výpisu. Jak to tedy banka přepočítává!? A už vůbec neodpověděli na dotaz, jak převedli VND na EUR, když VND nemají v kurzovním lístku. Kurz VND vůči CZK dle ČNB byl 30.10. i 2.11.2019 stejný, 1.000,00 VND=0,986 CZK Takže kurzem deviza střed ČNB je 600.902,00 VND je to 592,49 CZK! Můj dotaz zní: smí banka provést dvojí konverzi jedné platby? Tuším to bylo EU nějak upraveno, že nesmí.

Odpověď

Dobrý deen,

na to Vám také neodpovím... Jen vím, že se určitě nepoužívá kurs ČNB, neboť kurz je použit několikrát, když do něj vstupjje nesměnitelná měna, resp. měna,kterou banka nemá v kurzovním lístku. Platby takto prováděné jsou pro bžného klienta "zahaleny tajemstvím" a obávám se, že ani banka sama (na pobočce) neví, jak to chodí s kursovou politikou do třetích zemí. Taky platební systém Payoo má někde účet a svou banku a ta může mít zase další kurzy apod..... To není země EU, kde je kursová politika striktně dána a kurs využitý výči klientovi musí být uveden ve výpise z účtu. Zde je to země mimo a těch kursů, které tam vcházejí, je zktrátka více. Vaše banka zná teké jen ten svůj.

Omlouvám se, ale více k tomu neřeknu. Regulováno to není a bez znalostí politiky dané banky vůči svým korespondentům Vám to neobjasním.


Dotaz

Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, 18.8.2018 jsem si zakoupil vůz na ičo za 380 000kč v pražském bazaru auto ESA (vůz je bez problémový a slouží) ale co mě překvapilo bylo to že jsem vůz zakoupil v sobotu formou úvěru od Sautoleasing s tím že jsem se paní ptal a bylo my řečeno že není problém úvěr bez problému doplatit pouze stím že se bude nejspíše platit 1% z částky jako pokuta. S tím jsem počítal a proto jsem hned v pondělí zažádal o předčasné splacení a začal řešit úvěr se svojí bankou za lepších podmínek. Po 14ti dnech my přišel domů dopis že částka k doplacení je 598 000, protože na úvěr s podnikání se nevztahuje 1% sazba jako na spotřebitelský úvěr. Tím vlastně požadují úhradu všech úroků až do konce splatkového kalendáře. Prosím o nějaký nápad či radu jak by se dala daná situace řešit. Děkuji V.M.

Odpověď

Dobrý den,

zde Vám, bohužel, neporadím, protože autobazar má pravdu. Regulace jedno procento se na podnikatele nevztahuje. Je otázka, zda byste se o toto chtěl soudit, neboť byste mohl v podstatě tvrdti, což by se zakládalo na pravdě, že jste obdržel info od pracovníka autobazaru, že předčasná splátka je zatížena sankcí 1 %.... ale to nevím,zda by obstálo. U osob na IČO se předpokládá, že jsou přeci jen trochu více profíci než běžný spotřebitel. Rozdíl mezi 380 a 598 tis. Kč je značný a bylo by možné se dovolat soudně o skutečnost, že uvedená částka je v rozporu s dobrými mravy v obalsti podníkání na finačním trhu a naráží také na skutečnost, že to asi není v souladu s běžnou představou zdravého odníkání. Dobré mravy jsou uvedeny v občanském zákoníku v úvodních paragrafech.


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna