Co je to inkaso? Název označuje právo dodavatelské organizace k tomu, aby si přímo z účtu bankovního klienta pravidelně, například měsíčně, strhávala částky, jejichž výše je proměnlivá.
Typickým příkladem budiž platba telefonnímu operátorovi za provolaný paušál či platby za spotřebu energií. Hlavní výhoda je v časové úspoře, především v porovnání s jednorázovými
platebními příkazy.
„Inkaso je opravdu standardně využívanou službou. Zadání povolení inkasa omezují nutnost docházet do banky nebo opakovaně zadávat příkazy,“ vysvětluje mluvčí
Komerční banky Monika Klucová. Postup ke sjednání inkasa je ve všech bankách obdobný.
„Pokud klient chce využívat na svém účtu inkaso, jako první si musí zažádat o zřízení Souhlasu s inkasem
na jeho účtu,“ říká Vendula Voláková z Tiskového centra České spořitelny. Klient si určí inkasní limit, tedy maximální částku, která může být z účtu odúčtována, to, jak často je možné
povolenou částku z účtu strhávat, a také identifikuje příjemce, jenž může podat podnět k převedení peněz a tyto prostředky pak inkasovat. Souhlas k inkasu lze zpravidla zřídit
jak s využitím internetového bankovnictví, tak osobně na pobočce banky. Voláková vysvětluje i to, co se děje za bankovními kulisami:
„Proces zpracování inkasa má dvě fáze – neúčetní a účetní.
V neúčetní fázi přichází do banky plátce od budoucího příjemce žádost o inkaso (fakticky si příjemce u své banky zadá příkaz k inkasu). V případě, že účet plátce má inkaso povoleno a
je na účtu dostatek prostředků, nastává fáze účetní, ve které je inkaso realizováno. Poté dojde k odúčtování finančních prostředků z účtu plátce a jejich odeslání na účet příjemce.“
Zásadní je tedy to, že platba odchází z podnětu příjemce, i když tomuto musí předcházet povolení plátce. To je hlavní rozdíl oproti trvalému příkazu – zde mají klienti pevně stanovenou částku
platby, jež pravidelně odesílají na předem určený účet. Inkaso prošlo nedávno vcelku zásadní změnou.
„Inkasní způsob placení zaznamenal rozsáhlou úpravu v září 2010, kdy nově poskytujeme
klientům rozšířenější nabídku nastavení inkasního mandátu na svém účtu. V listopadu 2009 byla pro klienty nasazena služba - informace o odmítnutých transakcích. Klient má možnost získat pomocí
kanálů přímého bankovnictví nebo na obchodním místě GEMB kompletní informaci o odmítnutých a zaúčtovaných platbách na svém účtu (tedy i inkasních). Zároveň klientovi nabízíme informaci, jaká nápravná
opatření podniknout, aby byla platba v budoucnu platba zaúčtována,“ sdělil nám Milan Kříž, tiskový mluvčí GE Money. Banky si oblibu inkasních služeb pochvalují.
„Ano, naši klienti
možnost úhrady svých závazků inkasní formou znají a široce ji využívají,“ potvrzuje Vendula Voláková.
_______________________________________________________________________________________________
POTŘEBUJETE PROFESIONÁLNÍ PRÁVNÍ POMOC? VŠE LZE VYŘÍDIT SNADNO, RYCHLE A LEVNĚ. VYUŽIJTE SLUŽEB ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ MGR. MIROSLAV ZEMAN NA WEBU: WWW.PROFIPRAVNIK.CZ
- Rodinné právo - rozvody, vypořádání, výživné, děti
- Právo nemovitostí - darovací smlouvy, kupní smlouvy, návrhy na vklad, věcná břemena, zástavení práva
- Advokátní úschovy - včetně souvisejícího servisu
- Žaloby, návrhy, komunikace se soudy na klíč
- Rozhodčí řízení
- Obchodní právo - založení společností, změny zápisů, firemní poradenství
______________________________________________________________________________________________