11. díl - Chci změnit bankovní ústav


29. 09. 2016  00:07     Miroslav Zeman     komentáře (0)

Jak změnit bankovní ústav tak, aby vás to stálo co nejméně námahy a času? Je to jednoduché a do 12 dnů může být vše hotovo. Vše se dozvíte s Velkým kurzem rodinných financí v dnešních Lidových novinách.

11. díl - Chci změnit bankovní ústav




Nejste spokojeni se svou bankou? Změňte ji a neohlížejte se nostalgicky zpět. S příchodem nových nízkonákladových bank, nových produktů a služeb, se v posledních letech fluktuace klientů z jedné banky do jiné výrazně zvýšila. I přesto jsou Češi v oblasti finančních služeb nadmíru konzervativní a svou banku, nebo pojišťovnu neradi mění. Deklarovaným důvodem je nedostatek času nebo složitost vyřízení. Ve skutečnosti jsou však lidé spíše pohodlní a nechce se jim změně věnovat čas a úsilí.

Změna banky není nic složitého

Změny bank podporuje snadná realizovatelnost, relativně krátké lhůty na vyřízení a celkový komfort, který na klienty neklade výraznější požadavky. Ke změně banky stačí navštívit pobočku nové banky a požádat u ní o převedení svého účtu a to i se všemi trvalým příkazy a inkasy. Nová banka už následně vše vyřídí. Novela zákona o platebním styku umožnila klientům bank při změně banky využít rychlejších lhůt pro realizaci převodu účtu k jiné bance, než tomu bylo doposud. Oproti lhůtě v Kodexu mobilita klientů se tato lhůta zkrátila z 15 na maximálně 12 dnů, ode dne doručení žádosti nové bance. Banky tak budou nuceny rychleji komunikovat mezi sebou a celý proces změny se nebude zbytečně brzdit. Podle průzkumu Evropské komise, který si nechala zpracovat v roce 2011, vyšlo najevo, že pouze 20 % účtu v ČR bylo převedeno včetně všech trvalých příkazů a inkas. Banky převedly pouze samotný účet, a trvalé příkazy a inkasa si tak klient musel zadávat znovu. Nyní už banky bez problémů převádí veškeré položky starého účtu.

Výběr banky? Každý se rozhoduje jinak

Pro změnu banky se lidé rozhodují jak z důvodu zlevnění využívaných služeb, tak na doporučení přátel, nebo z důvodu využití jiného produktu. Velkou roli také hraje nespokojenost klientů s přístupem a chováním zaměstnanců. Pro výběr nové banky lze využít nejen kalkulátory a srovnávače, ale také hodnocení a ratingy bank, které sledují jejich aktivitu, zavádění nových produktů, inovací, vstřícnost a další parametry. Takovým hodnocením je například první klientský rating bank v ČR GEEN Vstřícná banka, který hodnotí banky každé čtvrtletí už sedmým rokem.

PŘÍBĚH OBYČEJNÉHO ČLOVĚKA:

Slečna Hedvika měla u své banky zřízen běžný účet už od svých dvanácti let, kdy jí ho ještě bez poplatků zřizovala její matka. Začátek vypadá optimisticky, bohužel je tento příběh spíše smutný. Účet Hedvika využívala zhruba do svých osmnácti let, kdy porovnáním s jinými finančními ústavy vlastně zjistila, kolik peněz ročně vyhodí jen tak z okna za bankovní poplatky. Zřídila si proto účet u jiné banky, kde vedení a správa účtu byla levnější a pro ni výhodnější. Na starý účet pozapomněla a vůbec jej nevyužívala dlouhých osm měsíců. Existenci nepoužívaného účtu Hedvice připomnělo až převzetí dopisu s výzvou, aby uhradila 150 korun za naběhlé poplatky. To by Hedvika ještě brala. Bylo její chybou, že účet včas nezrušila a nechala ho existovat bez užitku téměř rok. Dále však v dopise bylo napsáno, že banka Hedviku vyzývá k úhradě částky navýšené o poštovné, debetní úrok a 200 korun na úhradu poplatků dle sazebníků dané banky. Hedviku překvapilo, proč má celkem platit 350 korun, když na účtu jsou naběhlé poplatky „pouze“ za 150 korun? Konečně, vlastně je to důkaz, že udělala dobře, že tuto banku opustila. Raději tedy neváhala a šla okamžitě účet nejen zrušit, ale i zaplatit dalších 200 korun, které po ní banka požadovala.

Článek můžete dočíst v dnešních Lidových novinách v rámci velkého Kurzu rodinných financí. Lidové noviny si koupíte v trafice nebo v digitální čtečce zde: www.lidovenoviny.cz



11. díl - Chci změnit bankovní ústav

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více