Kdo chrání spotřebitele?
Každý spotřebitel má právo na ochranu před obchodníky, kteří mají ve sporech silnější pozici. Může se totiž stát i to, že chceme reklamovat poruchovou věc, naši reklamaci však v obchodě zamítnou. Kdyby například Filipovi řekli, že telefon je rozbitý kvůli jeho chybě a nemá nárok na opravu, jak by se měl bránit? Existuje několik možností, jak se našich spotřebitelských práv můžeme domoci.
Nejsilnější slovo a sílu má vždy soud
Jako plnoletí se můžete vždy obrátit na soud, který rozhodne, kdo je v právu. Soudy jsou také vždy orgány, které mohou revidovat, upravovat nebo potvrzovat rozhodnutí mimosoudních organizací, které rozhodují věci v prvním stupni. Vedle soudů, u kterých často trvají spory delší dobu, než se spotřebitel domůže svých práv, se spotřebitel může v konkrétních případech obrátit na mimosoudní orgány.
Spotřebitele pomohou ochránit i mimosoudní organizace
Mimosoudní orgány se často snaží o smírné řešení sporu, jejich výhodou je rychlost a bezplatnost. Takovými orgány jsou např. Česká obchodní inspekce, finanční arbitr, Český telekomunikační úřad a Energický regulační úřad.
Servisní a poradenské články s Filipem připravujeme spolu s Československou obchodní bankou, a.s.