14. díl - Kazuistika:
Dluh je nutné přihlásit do insolvečního řízení


14. 05. 2018  00:32     Asociace občanských poraden     komentáře (0)

Výchozí situace: Před několika dny obdržel klient od pověřeného soudního exekutora Příkaz k úhradě nákladů exekuce. V roce 2011 si klient podal ke Krajskému soudu v Ústí nad Labem insolvenční návrh spojený s návrhem na povolení oddlužení.

14. díl - Kazuistika: Dluh je nutné přihlásit do insolvečního řízení




Usnesením krajského soudu byl zjištěn klientův úpadek a současně mu bylo povoleno řešení tohoto úpadku oddlužením formou plnění splátkového kalendáře. V srpnu 2016 vydal příslušný krajský soud usnesení, kterým klienta osvobodil od zbytku placení dluhu, neboť splnil všechny podmínky insolvenčního zákona.

Popis problému – zakázka: Klient chce nařízenou exekuci zastavit, neboť dluh se oprávněný nepřihlásil se svými náklady do insolvenčního řízení.

Intervence: 60min.

Možnosti řešení: viz. kazuistika

Prognóza: klient by měl být se zastavením exekuce úspěšný.

Citované zdroje: VSP, internet, insolvenční zákon

Před několika dny obdržel klient od pověřeného soudního exekutora Příkaz k úhradě nákladů exekuce. V roce 2011 si klient podal ke Krajskému soudu v Ústí nad Labem insolvenční návrh spojený s návrhem na povolení oddlužení. Usnesením krajského soudu byl zjištěn klientův úpadek a současně mu bylo povoleno řešení tohoto úpadku oddlužením formou plnění splátkového kalendáře. V srpnu 2016 vydal příslušný krajský soud usnesení, kterým klienta osvobodil od zbytku placení dluhu, neboť splnil všechny podmínky insolvenčního zákona.

Do insolvnenčního řízení se oprávněný/soukromý exekutor se svou pohledávkou nepřihlásil, i když v té době byla předmětná exekuce 4 roky vedena. Z tohoto důvodu je zřejmé, že i pověřený exekutor se měl se svou pohledávkou také do insolvenčního řízení přihlásit. Neučinil tak. K opožděně podaným přihláškám soud nepřihlíží a jako opožděně uplatněné se v insolvenčním řízení neuspokojují. I z tohoto důvodu je předmětná pohledávka právně nevymahatelná.

Klient nás žádá o sepsání návrhu na zastavení exekuce.

Poradce s klientem uzavřel ústní dohodu o spolupráci, byly mu předány informace o poskytované službě a byla mu poskytnuta následující služba.

  • Klient se potřeboval nejdříve zorientovat v celé situaci a získat informace o možnostech řešení.
  • Poradce se klienta doptává na potřebné informace, dělá si ručně poznámky, ke kterým se v průběhu konzultace vrací.
  • Na základě zjištěných informací poradce klienta informoval o tom, jaké má v současné době možnosti řešení.
  • Klientovi byly poskytnuty základní právní informace a následující služba:
  • Klient může svou situaci řešit návrhem na zastavení exekuce.
  • Návrh se podává u exekutora do 15 dnů ode dne, kdy se povinný dozvěděl o důvodu zastavení.
  • Exekutor vyzve do 15 dnů ostatní účastníky, pokud všichni se zastavením souhlasí, exekutor vyhoví do 30 dnů od marného uplynutí lhůty k vyjádření.
  • Nevyhoví-li exekutor návrhu, postoupí věc exekučnímu soudu.
  • Důvody pro zastavení jsou uvedeny v § 268 odst. 1 až 3 O.S.Ř.
  • Soud může z těchto důvodů zastavit exekuci i bez návrhu, jestliže zjistí, že jsou splněny zákonem stanovené předpoklady.
  • Exekuce bude zastavena, jestliže:
  1. byla nařízena, ačkoli se rozhodnutí dosud nestalo vykonatelným;
  2. rozhodnutí, které je podkladem výkonu, bylo po nařízení exekuce zrušeno nebo se stalo neúčinným;
  3. zastavení exekuce navrhl ten, kdo navrhl jeho nařízení;
  4. exekuce postihuje věci, které jsou z ní podle § 321 a 322 vyloučeny;
  5. průběh exekuce ukazuje, že výtěžek, kterého jím bude dosaženo, nepostačí ani ke krytí nákladů;
  1. h) exekuce je nepřípustná, protože je tu jiný důvod, pro který ji nelze vykonat.

Klientovi jsme poskytli vzor návrhu na zastavení exekuce, který jsme mu detailně a srozumitelně vysvětlili. Klient nás i přesto požádal o sepsání návrhu. Klientovi jsme vyhověli a návrh na zastavení exekuce mu sepsali na místě. K formě a obsahu sepsání neměl klient žádné připomínky. Se sepsáním byl velmi spokojený.

Klient byl s poskytnutými informacemi a službou spokojený. Ocenil přístup poradce. V případě dalších problémů se opětně obrátí na OP. Byl předán informační letáček s provozní dobou OP a telefonickým kontaktem. Bylo dosaženo potřebného efektu.

Poradce a klient se domluvili na následujícím postupu:

  • Klient zašle pověřenému exekutorovi návrh na zastavení exekuce.
  • V případě jakékoli výzvy, bude znovu kontaktovat poradce.
  • Klient s navrhnutou alternativou souhlasil.


14. díl - Kazuistika: Dluh je nutné přihlásit do insolvečního řízení

Diskutovat (0)