18. díl - Jak komunikovat s institucemi telefonicky i elektronicky


07. 10. 2016  00:59     Miroslav Zeman     komentáře (0)

Komunikace s institucemi elektronickou a hlavně telefonickou formou nemusí být nic jednoduchého a triviálního. I zde na vás číhají nejrůznější nástrahy. Vše se dozvíte s Velkým kurzem rodinných financí v dnešních Lidových novinách.

18. díl - Jak komunikovat s institucemi telefonicky i elektronicky




Překotné zavádění vyspělých a nových digitálních technologií do života i komunikace většina společnosti vítá. Tyto prostředky však na druhou stranu znamenají nebezpečí a riziko pro lidi, kteří si na ně jen těžko zvykají a přizpůsobují se jim.

Uzavírání smluv na dálku, tedy mailem nebo telefonicky vnímají lidé často jako rizikový postup. Zejména širší umožnění uzavírání smluv telefonicky zvýšil výrazně nejistotu a důvěryhodnost tohoto způsobu sjednávání koupě zboží či služby. Hlavním záměrem přitom bylo na počátku výrazně zjednodušit uzavírání obchodů i s ohledem na rychlý rozvoj internetových a telefonických služeb.

Telefonický souhlas se smlouvou přinesl nejistotu a spory

Právě telefonického souhlasu s uzavřením smlouvy využívají nejrůznější podvodníci a pochybné společnosti. Základem je nastavení správného telefonického marketingu a vhodného oslovení volaného. Šikovný zástupce takové společnosti může překvapenému "zákazníkovi" vnutit nějakou službu nebo produkt dříve, než si uvědomí, že udělal nějakou chybu, nebo že by měl za tuto často "bezplatnou" službu něco platit. Výhodou, kterou spotřebitelům dává zákon je možnost od takové smlouvy odstoupit do 14 dnů od dodání výrobku, nebo počátku realizace služby. Ne vždy však lidé tuto lhůtu stihnou, protože faktury za služby jim přicházejí až později. Teprve v tu chvíli totiž velká část lidí zjistí, že si objednali něco jiného, než si původně mysleli.

Z důvodu velkého množství sporů a problémů, které přinesla zákonná možnost uzavírání smluv pomocí telefonu, se uvažuje o novelizaci části zákona, která dá podnikateli povinnost po přechozím předběžném souhlasu spotřebitele zaslat mu závaznou nabídku písemně.

Živnostníci a malí podnikatelé jsou ohroženi nejvíce

Zajímavé je, že ačkoliv jsou uvedeným jednáním ohroženi nejen spotřebitelé, ale také malí podnikatelé a živnostníci, nemají tito malí a drobní podnikatelé právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez sankcí a nemají ani jiná práva, která mají lidé v roli spotřebitele

PŘÍBĚH OBYČEJNÉHO ČLOVĚKA:

Paní Jana pospíchala do práce. I přesto přijmula telefonický hovor z čísla, které neznala. Představila se jí velmi milá paní a nabídla jí možnost realizovat si na jejich inzertním serveru tři místa na libovolné inzeráty. Tyto tři místa na zadání inzerátu stojí dle informací podnikatele 4 500 korun. Paní Jana má ale navíc jako stý zákazník nárok využít na zkoušku jedno inzertní místo ZDARMA! O inzeráty je velký zájem a každý velmi rychle prodá to, co nabízí za velmi dobrou cenu. Po sdělení ještě několika nepodstatných informací se paní z telefonu zeptala Jany, zda si přeje službu využít a uzavřít smlouvu a službu "vyzkoušet". Jana, která měla v hlavě informaci o tom, že má možnost vyzkoušet službu zdarma souhlasila a vyslovila, že s objednávkou souhlasí.

Od té doby se nic nestalo a až po uplynutí čtrnácti dnů (jinak doby, po kterou může spotřebitel odstoupit od smlouvy) dorazila tentokrát již v písemné podobě Janě faktura na částku 4 500 korun. Jana byla v šoku. Ihned kontaktovala právníka, zda má ještě nějaké možnosti věc řešit, nebo musí nutně zaplatit.

Článek můžete dočíst v dnešních Lidových novinách v rámci velkého Kurzu rodinných financí. Lidové noviny si koupíte v trafice nebo v digitální čtečce zde: www.lidovenoviny.cz 



18. díl - Jak komunikovat s institucemi telefonicky i elektronicky

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více