29. díl - Pojištění neživotní


20. 10. 2016  00:47     Miroslav Zeman     komentáře (0)

Pojištění neživotní je důležitou součástí našeho života. Prakticky se nenajde někdo kdo by nějaké to pojištění neměl. Neplatíte ale za něj zbytečně moc? Vše se dozvíte s Velkým kurzem rodinných financí v dnešních Lidových novinách.

29. díl - Pojištění neživotní




Pojistit si dnes můžeme prakticky cokoliv a proti čemukoliv. Vše vypadá jednoduše. Prostě se pojistíme, a když se nám stane nepříjemná událost, pojišťovna nám škodu uhradí. Tak jednoduché to ale není. Při uzavírání pojistné smlouvy vypadá vše idylicky. Jen málokterý klient si však pečlivě pročte pojistnou smlouvu a všeobecné obchodní podmínky, které každou pojišťovací smlouvu doprovázejí. Pojišťovny totiž vtělují nejednoznačné či nepopulární podmínky, které jim dávají možnost úniku z plnění, právě do obchodních podmínek, které nikoho nezajímají.

Pozor na výluky

Velkou pozornost je třeba věnovat zejména části, kde se píše o tzv. výlukách z pojištění a dalším omezením pojistného plnění. Vždy je lepší pravdivě informovat pojišťovnu o všech aspektech a to i nad rámec dotazníku, které jako klienti vyplňujeme a případně akceptovat odmítnutí uzavření pojistky ze strany pojišťovny, než dlouhá léta platit pojistku a pak riskovat, že pojišťovna plnit nebude.

Stejně tak je třeba dávat pozor na to, zda jsme skutečně pojištěni proti rizikům, které nám reálně hrozí. Pokud máme dům na kopci, asi nebudeme nutně potřebovat, abychom byli prioritně pojištěni proti povodni, potopě či záplavě. Pojištění a pojistné smlouvy skutečně stojí na slovíčkaření a je zcela nezbytné si každou pojistnou smlouvu předem velmi podrobně prostudovat. Pokud se k celému problému přidá i nepoctivý pojišťovací zprostředkovatel, který poskytne klientovi zavádějící informace o pojištění, je na problém zaděláno.

Plnit či neplnit, to je oč tu běží

V případě vzniku pojistné události a škody, nepočítejme automaticky s tím, že pojišťovna bude okamžitě a bez výhrad plnit. Zástupce pojišťovny pečlivě prozkoumá okolnosti vzniku škody, důvody i rozsah. Následně pojišťovna posoudí, zda se na tento konkrétní případ nevztahuje některá z výluk, pro něž by nemusela plnění vyplácet nebo ho omezit. Až poté pojišťovna rozhodne o výplatě pojistného plnění, tedy nahradí celou nebo část způsobené škody, nebo výplatu plnění zamítne. Pojišťovny plnění vyplatit nemusí ani v případě pochybností, tedy ve chvíli, kdy existuje pravděpodobnost porušení povinností pojištěného. 

PŘÍBĚH OBYČEJNÉHO ČLOVĚKA:

Pan Honza si v souvislosti s pořízením hypotéky sjednal i pojištění pro případ neschopnosti splácet. Pojistku si uzavřel Honza s dobrým úmyslem, že kdyby přišel o zaměstnání, nebo ho nemohl vykonávat z důvodu nemoci, pojišťovna za něj bude po určitou dobu hradit příslušné splátky a on se tak nemusí bát, že by přišel o střechu nad hlavou. Dalším důvodem pro zřízení této pojistky byla sleva na úrocích z hypotéky, ačkoliv výše pojistného byla vyšší než ona poskytnutá sleva. Honza měl dobré zaměstnání, nadprůměrný příjem a k tomu uzavřenou pojistku proti neschopnosti splácet a tak žil velmi aktivně. Jezdil několikrát ročně na dovolenou, kupoval drahé vánoční dárky, luxusní potraviny i oblečení. Problémy však začaly v jeho zaměstnání. Zaměstnavatel se rozhodl, že by se mu Honzovo místo hodilo pro jeho kamaráda. Proto se snažil Honzu z práce vyštípat. Zadával mu úmyslně úkoly, které nemohl v pracovní době Honza zvládnout, začal být na Honzu hrubý, ponižoval ho před ostatními.

Článek můžete dočíst v dnešních Lidových novinách v rámci velkého Kurzu rodinných financí. Lidové noviny si koupíte v trafice nebo v digitální čtečce zde: www.lidovenoviny.cz



29. díl - Pojištění neživotní

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více