93 procent z nás bez problémů pokryje základní životní náklady Čtvrtina z nás pak jezdí na pravidelnou dovolenou do zahraničí a téměř dvě třetiny si mohou dovolit kvalitní potraviny
ČSOB chce propojovat své odborníky s klienty on-line. Prioritu má mobilní bankovnictví
Kapesné dostává většina dětí od první třídy, třetina školáků má i vlastní bankovní účet
Češi do svých chat investují i 30 000 Kč ročně. Sehnat opraváře je ale téměř nemožné
Poštovní spořitelna vítá konec školního roku akčními nabídkami pro děti
Spokojeno se svým životem je v současné době celých 82 procent Čechů. 93 procent obyvatel České republiky pak snadno zvládá pokrýt základní výdaje. Necelá polovina z nás si dokáže bez problému i spořit.
Peníze nejčastěji odkládáme na horší časy a také na dovolenou. Právě ta je pro Čechy fenomén – šetří na ni víc jak třetina domácností. Pravidelnou zahraniční dovolenou si může dovolit celá čtvrtina z nás. To vše vyplývá z rozsáhlého průzkumu Poštovní spořitelny o spokojenosti obyvatel v České republice, finančním chování českých domácností a dostupnosti finančních produktů a služeb.
„I pro nás bylo příjemným překvapením, že u naprosté většiny respondentů převládala v odpovědích spokojenost. Jsme spokojeni se svým životem a z finančního hlediska si většina z nás může dovolit pokrýt vše potřebné a ještě něco navíc. Po zaplacení základních životních nákladů zbyde téměř dvěma třetinám obyvatel (63 procentům) dostatek prostředků na financování svých zájmů a koníčků a více jak polovina z nás (59 procent) si může bez problémů dovolit i nákup kvalitnějších a zdravějších potravin,“ konstatuje Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB zodpovědný mimo jiné za řízení Poštovní spořitelny.
Půjčujeme si s rozumem
Rozsáhlé šetření sledovalo i rozdíly finančního chování u lidí v Praze a v regionech. Například pravidelnou dovolenou si v metropoli může dovolit více jak třetina lidí, v obcích do tisíce obyvatel je to pak necelá pětina respondentů. Obecně však Pražané vycházejí se svými příjmy hůře, než činí průměr.
Z průzkumu dále vyplývá, že 58 procent obyvatel nevyužívá žádný úvěrový produkt. Spotřebitelský úvěr má pětina populace a hypotéku jen 12 procent lidí. „Lidé jsou ochotni půjčovat si na nové bydlení (60 procent), na auto (41 procent) či na rekonstrukci domu a bytu (40 procent). Nechtějí si naopak půjčovat na dovolenou nebo na dárky k Vánocům (v obou případech jen 2 procenta), což je rozumné,“ konstatuje Jana Opršalová, výkonná manažerka útvaru Řízení segmentu Poštovní spořitelna.
Naopak 78 procent lidí má sjednáno nějaký spořicí produkt, nejčastěji jde přitom o produkty podporované státem, jako jsou penzijní připojištění, stavební spoření a životní pojištění. Spořit bez většího zatížení rozpočtu pak zvládá 48 procent z nás.
Spokojenost vládne ve městě i na vesnici
I když se v otázce dostupnosti finančních služeb preference obyvatel z větších měst a z menších obcí a vesnic liší, vesměs jsou všichni spokojeni. A to i přesto, že více jak dva miliony lidí zejména z menších měst a obcí to mají k nejbližšímu bankomatu často více jak 6 kilometrů. „Zajímalo nás, jak jsou spokojeni s dostupností finančních služeb především lidé žijící v menších městech a vesnicích. Vnímáme to jako jedno z hlavních témat. Výsledek nás příjemně překvapil. Současná dostupnost finančních služeb lidem vyhovuje a k tomu přispívá i Poštovní spořitelna, neboť téměř pětina obyvatel obsluhuje svůj účet a vybírá peníze právě na poště,“ říká Jana Opršalová.
Raději off-line než on-line
Výsledky také ukázaly, že kamenné pobočky zůstávají i přes rozšiřující se nabídku on-line produktů a služeb důležitou součástí komunikace bank a pojišťoven s klienty. „Průzkum potvrzuje naši tezi, že lidé stále chodí na pobočky bank i kvůli nejběžnějším produktům. Pokud si chtějí například sjednat běžný účet, zvolí pobočku 61 procent Čechů,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Hutla a druhým dechem zdůrazňuje, že tradiční cestu při zakládání účtu preferují i mladší generace. V případě respondentů ve věku 18–35 let by si pro běžný účet zašla na pobočku více jak polovina z nich (56 procent).
Nový Poštovní účet pro všechny věkové kategorie
Právě dostupnost je jedním z klíčových atributů strategie Poštovní spořitelny. Novou vlajkovou lodí v jejím portfoliu se proto stal od 1. května Poštovní účet. „Je určen prakticky všem skupinám klientů. Co se týče podmínek, vyšli jsme vstříc jak rodinám s dětmi, rodičům na rodičovské dovolené, tak studentům i seniorům,“ konstatuje Jana Opršalová a dodává, že nový účet si zájemci mohou zřídit off-line i plně on-line. Záleží na tom, co komu vyhovuje. „Přestože dnes na trhu vládne trend mít vše on-line, my jsme se rozhodli, že dáme lidem na vybranou. Držíme krok s dobou, ale chceme, aby naše produkty byly dostupné opravdu všem, proto je lze pořídit na na pobočkách České pošty, Finančních centrech, i na webu www.postovnisporitelna.cz. Průzkum, který jsme realizovali, potvrdil, že většina lidí při sjednávání finančních produktů stále upřednostňuje osobní kontakt a ten jim chceme umožnit,“ zdůrazňuje Jana Opršalová. První výsledky po spuštění produktu na trh tomu odpovídají, Poštovní spořitelna zaznamenala obrovský nárůst zájmu o běžné účty o více jak 30 procent.
Podle Petra Hutly bude v nabídce takto dostupných produktů Poštovní spořitelna pokračovat. „Pobočky bank se z menších měst a obcí stahují, my máme ale opačnou strategii a v regionech zůstáváme a posilujeme nabídku. Nabízíme produkty, které jsou nejdostupnější na trhu a našim znalostem o klientech přizpůsobujeme i komunikaci – mimo jiné sjednocujeme názvy našich produktů tak, aby se v nich každý orientoval a spojil si je právě s Poštovní spořitelnou,“ dodává Petr Hutla.
93 procent z nás bez problémů pokryje základní životní náklady Čtvrtina z nás pak jezdí na pravidelnou dovolenou do zahraničí a téměř dvě třetiny si mohou dovolit kvalitní potraviny
Diskutovat (0)Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
![]() |
1 EUR | 25,2820 |
![]() |
1 USD | 23,9010 |
![]() |
1 PLN | 5,8385 |
![]() |
1 GBP | 30,2280 |
![]() |
1 CHF | 27,1005 |
![]() |
100 HUF | 6,2050 |
![]() |
1 RON | 5,0798 |
Zprávy z devizového trhu
- Koruna po snížení sazeb posílila
07. 02. 2025 - ČNB dnes pravděpodobně sníží sazby
06. 02. 2025 - Trump mlčí, dolar padá
05. 02. 2025 - Americká cla hýbou trhem
04. 02. 2025 - A je to tu, Trump zavádí cla
03. 02. 2025 - Dřevěný had a to ostatní
31. 01. 2025 - Spotřebitelská důvěra v Německu opět zklamala
29. 01. 2025