Aktualizováno: České banky varují své klienty: Pozor na oddlužovací společnosti!
10. 06. 2010 10:35
Aleš Rod
komentáře (0)
Další články
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Čím se řídit při volbě úvěru. Reklama ne, porovnání ano
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Jak porovnávat úvěry na internetu? Přehled webů porovnávačů
JAK NA ÚVĚRY: Jak vybrat nejlepší úvěr? Musíte vědět na co ho chcete
2. díl: Jak má správně Filip vybírat úvěr
Podstata bankovního podnikání předurčuje banky k tomu, aby se staly potenciálními partnery subjektů expandujících na trh s úvěrovými službami – oddlužovacích společností. Jak je tomu doopravdy?
Situace je jednoduchá: bankovní domy neberou oddlužovací společnosti jako důvěryhodného partnera. Ba co víc, neberou je jako žádného partnera. „Náš postoj k těmto společnostem je jednoznačný:
dlužník má uzavřenu smlouvu s bankou a veškeré své případné potíže se splácením musí řešit jedině s bankou. S podobnými společnostmi nejednáme, nejsou našimi partnery pro jednání a ze zákona ani být
nemůžou,“ říká Tomáš Kofroň z Raiffeisen Bank. " Není se čemu divit. Pro banky totiž oddlužovací společnosti znamenají ještě větší riziko, že jejich závazek bude řádně
splacen, než u „pouhého“ zhoršení schopnosti umořovat pravidelně dluh. Je to skutečně tak; prostředník vstupující do vztahu dlužník – věřitel, tzv. oddlužovací společnost, totiž sebou nepřináší
žádnou přidanou hodnotu. "Firmy jen zastupují klienta při jednání s bankou, dlužníkem však samozřejmě i nadále zůstává klient," opakuje Kofroň několikrát vyslovenou myšlenku. Naopak, dlužník
přijde o několik tisíc korun v hotovosti (poplatek za sjednání smlouvy a administrativní náklady s oddlužovací společností) přičemž oddlužovací společnost pak inkasuje provize z jeho
splátek. To snižuje cashflow plynoucí věřitelům a prodlužuje dobu návratnosti pohledávek od klientů, jež od věřitelů obdrželi úvěry. „Snažíme se klienty kontaktovat i v případě, že k nám je
doručena plná moc od oddlužovací společnosti s tím, že klienta zastupuje. Vždy preferujeme přímý kontakt s klientem,“ konstatuje Havlingerová z tiskového střediska České
spořitelny. Dlužníci by si proto měli své jednání dobře rozmyslet. Pokud sepíší s mandátní smlouvou s oddlužovatelem, neznamená to automaticky, že se jejich situace zlepší. „Klientům
doporučujeme jednat a dohodnout se přímo s věřitelem, ne přes tyto společnosti,“ říká Martina Lambert. V mandátních smlouvách je totiž většinou napsáno, že se o to oddlužovací
společnost pokusí, nevyplývají jí ale žádné povinnosti. Ty plynou pouze dlužníkovi – poplatky, provize z každé splátky, úroky z prodlení, sankce. Nic, co by věřiteli zvyšovalo jistotu, že
se mu zúročená půjčka vrátí. „Některé "oddlužovací" společnosti operují s modelem, kdy předem počítají s tím, že většina dlužníků nebude schopna úvěr splácet a následně uplatňují drakonické,
někdy pro klienta i likvidační sankce a pokuty, což někdy může skončit i zabavením veškerého dlužníkova majetku, a podobně. Namísto oddlužení se pak dlužník dočká totálního finančního kolapsu,“
potvrzuje ředitel externí komunikace Ivo Měšťánek z ČSOB. „Naším přístupem je (v rámci společenské odpovědnosti) finanční podpora Poradnám při finanční tísni a Asociaci občanských poraden.
Tyto instituce pak mohou předluženým lidem smysluplně pomáhat,“ dodává Měšťánek. V České spořitelně navíc vidí v kontaktu s oddlužovacími společnostmi další negativum –
znevýhodňují klienty, kteří se snaží poctivě splácet. „Na návrhy splátkových kalendářů od těchto společností vůbec nepřistupujeme,“ zní z úst Havlingerové z České spořitelny,
„akceptací těchto návrhů by byli poškozování a znevýhodňováni ostatní klienti. Nejen ti, kteří řádně splácejí, ale i ti, kteří se snaží dohodnout nový splátkový kalendář. Přístup těchto
společností vnímáme jako neetický, neboť ještě zvyšují tíživou situaci klienta.“ Co tedy banky radí svým klientům?
Ivo Měštánek, ČSOB:
Pokud má klient se splácením úvěru problém a na banku se aktivně obrátí, dokážeme takovou situaci individuálně řešit. Nedomníváme se ale, že by naši klienti využívali jakési oddlužovací firmy. Obecně všem lidem doporučujeme, aby si vždy důkladně pročetli podmínky smluv, jež si sjednávají, a nepodepisovali něco, čemu nerozumí či co může být pro ně vysoce rizikové. Vyplatí se také vzít si do ruky kalkulačku a propočítat si své současné i očekávané náklady. U ohrožených skupin obyvatelstva bych určitě doporučil navštívit výše zmíněné poradny.Kristýna Havlingerová, Česká spořitelna:
Naše klienty informujeme o tom, že pokud se dostanou do těžké finanční situace, kdy nemohou splácet, lze takovou situaci řešit. Je důležité, aby klient - jestliže ví, že se může opozdit se splátkami - co nejdříve kontaktoval příslušnou banku a dohodl se s ní na řešení. S klientem projednáme možnosti řešení dané situace, ve které se klient nachází (jednou z možností je restrukturalizace, která znamená např. změnu splátkového kalendáře.).Tomáš Kofroň, Raiffeisen Bank:
Klienty se snažíme na tyto společnosti upozorňovat a varovat, že převedením svého dluhu na podobnou společnost se rozhodně svého závazku vůči bance nezbaví.Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
15678752288
Kč
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,2560 | |
1 USD | 23,7050 | |
1 PLN | 5,8560 | |
1 GBP | 29,3735 | |
1 CHF | 26,0530 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0756 |
Zprávy z devizového trhu
- Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024 - Dolar stále na vlně
16. 04. 2024 - Dolar nejdražší za rok a půl
15. 04. 2024 - ECB trhy nepřekvapila, koruna koriguje
12. 04. 2024 - Tolik povyku kvůli jedné desetině?
11. 04. 2024