Jste OSVČ? Založte si podnikatelský účet, pomůže vám
Sdílení bankomatů nabírá na obrátkách. Přidají se i Air Bank a UniCredit
Výběr z bankomatu po celém světě zdarma? Mnohdy vám poplatek stejně naúčtují
Jak a kde reklamovat bankovní služby? Cesta ke spravedlnosti může být dlouhá a drahá
Předmětem této části analýzy bylo porovnat názvosloví používané v bankovnictví pro pojmenování jednotlivých bankovních operací a pojmů používaných v sazebnících a obchodních podmínkách bank. Cílem je nalézt jednotné označení zaručující větší přehlednost, srozumitelnost a vzájemnou porovnatelnost bankovních služeb a produktů pro retailové klienty.
Metodika:
Pro účely analýzy názvosloví budeme porovnávat sazebníky vybraného vzorku bank působících v České republice. V souvislosti s dalšími částmi analýzy bankovních poplatků a rovněž pro účely pozdějšího komplexního srovnání zahrneme do našeho vzorku tuto šestici bank:
.
1. Česká spořitelna 2. Československá obchodní banka 3. GE Money Bank 4. Komerční banka 5. Raiffeisenbank 6. UniCredit Bank .V souvislosti se stanoveným cílem této analýzy – větší přehlednost, srozumitelnost a vzájemnou porovnatelnost bankovních služeb a produktů - považujeme za stěžejní zkoumat sazebníky poplatků nejen z hlediska jejich obsahu a zvoleného názvosloví, ale také z hlediska struktury a formy prezentace uvedených bankovních poplatků. Volba souhrnných oblastí poplatků, jejich pořadí a zejména umístění konkrétních položek v rámci struktury sazebníku může významně ovlivnit celkovou přehlednost a srozumitelnost. Zejména pak potřebuje-li klient porovnat daný poplatek mezi několika bankovními domy současně. V takovém případě se může potýkat nejen s odlišným pojmenováním ale i obtížným dohledáváním jednotlivých položek poplatků v rámci sazebníků několika různých bank.
.Při analýze jsme vycházeli ze sazebníků pro obchodní klientelu (menší a střední podniky, právnické osoby) platných pro měsíc listopad roku 2011 a sazebníky pro retail klientelu.
Hlavní zjištění:
Přestože hlavní výstupy této kapitoly vycházejí převážně z poznatků spojených se sazebníky pro firemní klientelu, jak jsme v průběhu analýzy zjistili, odlišnosti mezi sazebníky retailové a firemní klientely jsou u většiny bank minimální, případně vychází pouze z odlišné nabídky produktů (sazebníky firem obsahují navíc poplatky za bankovní záruky, dokumentární inkasa apod.). Struktura navrženého ideálního sazebníku tak může být lehce aplikovatelná i na retailovou klientelu (s odstraněním položek přímo souvisejících s činností podniku – dokumentární platby, bankovní záruky atd.).
.Podrobná analýza převážně firemních sazebníků šesti vybraných českých bank, kterou jsme se zabývali, poukázala na různorodý přístup nejen v oblasti názvosloví, ale také struktury, řazení jednotlivých oblastí poplatků či formálních náležitostech sazebníků (umístění data platnosti, vizuální prezentace poplatků v sazebníku, míra přehlednosti atd.).
První odchylky jsme zaznamenali v souvislosti s umístěním a označením běžných ale i spořicích produktů (tzn. spořicích a termínovaných účtů). Některé banky uvádí běžné účty spolu se spořicími produkty v rámci jedné oblasti poplatků (Česká spořitelna, ČSOB, Raiffeisenbank), naprostá většina zbylých bank mezi běžnými a spořicími produkty rozlišují a uvádějí je zcela samostatně například s příznačným názvem „Spoření a investování“ (Komerční banka).
.Poplatky přímého bankovnictví zpracovávají banky opět různě. Odlišný přístup pozorujeme zejména ve slovním označení oblasti poplatků. „Přímé“ versus „Elektronické“ bankovnictví je v jednom případě užito jako synonymum (ČSOB), ve druhém případě je elektronické bankovnictví prezentováno jako součást přímého bankovnictví (Raiffeisenbank). V této oblasti je tedy třeba srovnatelného členění a jednotného názvu kategorie poplatků. Vedle různého pojmenování se banky liší také ve formě prezentace poplatků, konkrétně pak v přehlednosti (souhrnné tabulky s možností srovnání versus individuální tabulky za sebou). U poplatků platebního styku dávají některé banky přednost možným způsobům provedení platební operace - poplatky jsou uvedeny za relevantní „nástroj“ (internetové bankovnictví, osobně na pobočce aj.), jiné bankovní instituce upřednostňují kombinaci platebního úkonu a zvoleného typu běžného účtu. Klient si tak může porovnat nákladovost daného úkonu ve vztahu k nabízeným typům běžných účtů.
Nepříliš výrazných rozdílů v názvosloví dosahují banky například u platebních karet. Odlišný pohled bank ale vidíme ve struktuře a zařazení jednotlivých poplatků. Většina bankovních domů uvádí v příslušné kapitole jejich kompletní výčet, v některých případech jsou však uvedeny jen základní poplatky spojené s kartami, zbylé jsou pak řazeny do dalších kapitol sazebníku, např. mezi poplatky platebního styku (ČS). Různý obsah kategorií poplatků můžeme vidět také v oblasti úvěrů (úvěrových produktů). Jedna ze sledovaných bank začleňuje do oblasti úvěrů také kreditní kartu (ČSOB), polovina z šesti bank uvádí spolu s poplatky za úvěry také bankovní záruky (Komerční banka, GE Money Bank a Raiffeisenbank).
.Vedle zkoumání obecných skupin poplatků a jejich označení jsme porovnali také základní zpoplatněné položky – konkrétní poplatky. Zde se výrazné odlišnosti příliš neobjevují, ve většině případů je označení srozumitelné a logicky označuje cenu za daný úkon / službu. Přesto uvádíme níže několik případů odlišného označení bankovního poplatku, a to včetně navrhovaného jednotného pojmenování.
Tabulka 1
použité označení | doporučený název | ||
BĚŽNÉ ÚČTY | ČS | vedení běžného účtu | vedení běžného účtu |
ČSOB | cena konta | ||
GE |
vedení b.ú. / konta se zasíláním výpisů |
||
KB |
vedení běžného účtu v Kč |
||
RB | správa běžného účtu | ||
UCB | vedení produktu měsíčně | ||
ČS | zřízení | zřízení běžného účtu | |
ČSOB | - | ||
GE |
zřízení běžného účtu (jen u b.ú. v cizí měně) |
||
KB | - | ||
RB | založení běžného účtu | ||
UCB | otevření produktu |
Tabulka 2
použité označení | doporučený název | ||
TERMÍNOVANÉ ÚČTY | ČS |
změna dispozice klienta s převodem jistiny anebo úroků |
předčasný výběr |
ČSOB | poplatek za předčasný výběr | ||
GE | předčasný výběr vkladu | ||
KB | předčasný výběr z účtu | ||
RB | předčasný výběr nebo předčasné zrušení | ||
UCB | poplatek (sankce) za předčasný výběr |
Tabulka 3
použité označení | doporučený název | ||
PLATEBNÍ KARTY | ČS | vydání/používání karty - ročně | vedení karty |
ČSOB | měsíční poplatek za kartu | ||
GE | vedení platební karty | ||
KB | roční poplatek za kartu/soubor karet | ||
RB | vydání karta (správa karty je zvlášť) | ||
UCB | vydání/vedení karty |
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,2560 | |
1 USD | 23,7050 | |
1 PLN | 5,8560 | |
1 GBP | 29,3735 | |
1 CHF | 26,0530 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0756 |
Zprávy z devizového trhu
- Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024 - Dolar stále na vlně
16. 04. 2024 - Dolar nejdražší za rok a půl
15. 04. 2024 - ECB trhy nepřekvapila, koruna koriguje
12. 04. 2024 - Tolik povyku kvůli jedné desetině?
11. 04. 2024