Analýza ziskovosti bank v ČR bez bankovních poplatků - 4. díl:
UniCredit Bank


02. 05. 2010  01:15     Aleš Rod     komentáře (0)

Bankovní ústav UniCredit Bank Czech Republic začal na českém trhu působit v listopadu 2007. Banka vznikla integrací dvou samostatně působících bank, Živnostenské banky a HVB Bank.





Pozn. autora: Text nemá v žádném případě ambici sloužit jako podklad k výzvám požadujícím regulaci bankovního podnikání. Bankovní trh se, stejně jako jiné trhy, řídí zákonem nabídky a poptávky. A pokud bankovní klienti poptávají služby bank, které aplikují poplatkovou politiku, a to i když mají možnost volit banky s minimálními či nulovými poplatky, neexistuje jediný racionální důvod pro regulaci. K čemu chránit spotřebitele, který svým iracionálním jednáním prezentuje, že o to vlastně nestojí?   Položme si jednoduchou otázku: Proč banky trvají na vybírání bankovních poplatků? Protože jinak by pro ně bylo financování jejich činnosti mnohem náročnější, obzvláště pak při současné nákladovosti. Diverzifikace bankovních výnosů nejen že snižuje rizikovost výnosu, ale přináší vítaný příjem bankovní kasy. Připravili jsme pro vás unikátní materiál, který dokládá, jak zásadní jsou pro hospodaření našich bank výnosy z bankovních poplatků a provizí. O výsledcích ziskovosti čtyř největších bank v ČR jsme vás informovali v tomto článku - https://www.bankovnipoplatky.com/exkluzivne-na-bpcom-jak-by-si-vedly-nase-banky-bez-poplatku-10891.html. Nyní se hlouběji podíváme do jednotlivých bank. V tomto 4. díle to bude UniCredit Bank.

Poznámka k metodologii

Při výpočtech budeme vycházet z finančních výkazů jednotlivých bank, veřejně dostupných na internetových stránkách bankovních ústavů. V případech, kdy došlo k úpravě hodnot ve finančních výkazech za předchozí roky, jsme se tyto změny snažili podchytit a promítnout do souboru našich dat. U každé ze čtyř analyzovaných bank jsou v subkapitole a) údaje o aktivech banky, bilanční sumě v miliardách Kč. Statistika ukazuje vliv banky: prostředky, jejichž správou může banka generovat výnosy a zisky. V subkapitole b) naleznete tabulku, která podává pohled na podíly jednotlivých typů výnosů na provozních výnosech. Aby nedošlo ke zkreslení (například finančními operacemi), zjednodušíme proměnnou „provozní výnosy“ na prostý součet úrokových výnosů a výnosů z poplatků a provizí. Z toho bude možné vyčíst, zda banka používá svoje aktiva spíše na tvorbu úrokových výnosů, tj. výnosů, které by měly být stěžejním pilířem bankovního podnikání, nebo zda (a jak výrazně) si přilepšuje poplatkovými výnosy. Zajímavé bude i zjištění, jak se tyto proměnné vyvíjejí v čase. Další část subkapitoly pak nabídne srovnávací pohled zisku po zdanění a čistých výnosů z poplatků a provizí (které tvoří součást báze pro profit banky). Podkapitola c) pak přinese to nejdůležitější, a sice hypotetický pohled na svět bez bankovních poplatků. Ukáže se, jak by banky dokázaly pokrývat svoje současné náklady bez příspěvku čistých výnosů z bankovních poplatků a provizí. Pro toto srovnání vezmeme v úvahu údaje o zisku za účetní období před zdaněním, čímž se vyhneme zkreslení způsobenému srážením daně (navíc nelze odečítat nezdaněnou část výnosů – poplatky – od zdaněného zisku). V grafu budou vyobrazeny hodnoty skutečného nezdaněného zisku a zisku před zdaněním očištěného o poplatkové výnosy, na pravé ose pak v procentech vyjádřený pokles zisku bez bankovních poplatků ve srovnání s tím skutečným.  

UNICREDIT BANK CZECH REPUBLIC

  Bankovní ústav UniCredit Bank Czech Republic začal na českém trhu působit v listopadu 2007. Banka vznikla integrací dvou samostatně působících bank, Živnostenské banky (privatizována v roce 1992, skupina UniCredit majoritním vlastníkem v roce 2002) a HVB Bank (ta vznikla sloučením Bank Austria Creditanstalt Czech Republic a.s. a HypoVereinsbank CZ a.s. v roce 2001). UniCredit Bank je čtvrtým nejvýznamnějším hráčem na českém bankovním trhu, avšak mnozí analytici předpovídají výrazný progres v některých úzce profilovaných oblastech, například u akvizičního financování, financování komerčních nemovitostí či privátního bankovnictví.  

a)      Aktiva banky

S ohledem na krátkou existenci banky nepostačuje časová řada k objektivní statistické analýze. Navíc je rok 2007 zkreslený, neboť účetní období trvalo 14 měsíců. Proto lze konstatovat pouze to, že se krize podepsala pod pětiprocentní snížení aktiv ve správě banky v roce 2009, ty tvořily necelých 265 miliard Kč.    

b)      Hospodaření banky reálně

Meziroční srovnání dostupných dat není korektní. Účetní rok 2007 trval čtrnáct měsíců a konkrétní data za rok 200í zatím nejsou k dispozici. Proto se podívejme na poměry úrokových a poplatkových výnosů na provozních výnosech banky. V účetním období 2007 tvořily bankovní poplatky a provize téměř 36% část provozních výnosů, v roce 2008 to bylo méně – necelých 30 %. Jak bylo řečeno, za období 2009 zatím nejsou k dispozici údaje o struktuře provozních výnosů. Na odpověď na otázku, jak se bude obchodní politika UniCredit Bank vyvíjet dále, musíme počkat.   Zatímco v období 2007 byly poplatkové výnosy vyšší než zisk banky, v roce 2008 již zisk převýšil poplatky a provize o více než 2 miliardy Kč, což dokládá následující obrázek s grafem č. 15. Za období 2009 zatím nejsou k dispozici o struktuře provozních výnosů…  

c)      Hospodaření banky bez výnosů z bankovních poplatků a provizí

    Graf č. 16 poskytuje stejný pohled jako u předchozích bankovních konkurentů. V účetním období 2007 by se zisk před zdaněním propadl o 86 procent na 570 milionů Kč, rok na to by se důsledek hypotetického odnětí bankovních poplatků a provizí projevil méně výrazně a nezdanění zisk banky by činil tři miliardy Kč. Analýza roku 2009 není možná kvůli nezveřejnění dostupných dat.      


Analýza ziskovosti bank v ČR bez bankovních poplatků - 4. díl: UniCredit Bank

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15699030928

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2560
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7050
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8560
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3735
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0530
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0756
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více