Bankovní index 1.Q 2014 – náklady klientských profilů


11. 04. 2014  13:58     BP.com     komentáře (0)

Všechny banky provádějí segmentaci trhu, resp. jednotliví klienti svým vzorcem užívání bankovních služeb spadají do více, či méně homogenních skupin. Tyto skupiny se primárně odlišují frekvencí užívání služeb a volbou komunikačního kanálu. Stejně tak i respondenti Kalkulátoru tvoří určité skupiny, chceme-li klientské clustery. V rámci zkoumání dat (více viz část Metodika výpočtů bankovního indexu) byly identifikovány 4 standardní profily a jeden nestandardní. První 4 jsou typické skupiny retailových bankovních klientů a poslední jsou pracovním názvem extrémní klienti.

Bankovní index 1.Q 2014 – náklady klientských profilů




V prvním kvartálu roku 2014 se sice na trhu neobjevil nový produkt, ale poplatkových změn nebylo málo. Přesto zde budou zmíněny především změny se vztahem k výpočtu poplatků v našem žebříčku. Pozitivně začala v lednu Česká spořitelna zrušením poplatku za vklad u ČS přes vkladomat a zrušení některých poplatků u správy karty. Zlevnila i ČSOB ohledně užívání internetbankingu a telebankingu, kdy všechny příkazy i inkasa jsou nyní zdarma. Zlevnila i poslední banka z „velké trojice“, tedy Komerční banka, zrušením poplatku u vkladomatu a snížila paušální poplatek za výběr hotovosti z bankomatu jiných bank v tuzemsku kreditní kartou VISA Electron na 50 Kč.

Později v únoru nastala změna u Fio banky, která zavedla do sazebníku jednorázové poplatky za nově vydávané karty typy VISA 110–275 Kč dle druhu. Nový poplatek se nevyhnul klientům Zuno, kdy výběr z bankomatu Raiffeisenbank stojí na produktu Účet 28 Kč (původně první zdarma). To je ale více než vyrovnáno zlevněním u produktu Účet plus, kdy výběry nad 1 000 Kč jsou zdarma a do 1 000 Kč za 18 Kč. To je také důvod vylepšení ZUNO výsledku ve statistice. Tento účet je nově osvobozen od poplatku za vedení při obratu na kartě 3 000 Kč a více. Evropsko-ruská banka upravuje poplatky tak, že místo paušálu 9 Kč je nyní první výběr v měsíci zdarma a další za 17 Kč.

Vedle poplatkových změn došlo také k vyřazení účtů, které se již mezi klienty skoro nevyskytují, protože je banky přestaly nabízet novým klientům a staré se snaží převést k novým. Dále je u podmínek nutných pro snížení poplatku zvažována jejich povaha, kdy pokud je podmínka, dle názoru redakce, průměrným klientem snadno splnitelná, je účet zobrazen se zvýhodněním a tedy nižší cenou.

https://www.bankovnipoplatky.com/bankovni-index---metodika-12509.html

Tabulka 1: 15 nejvhodnějších účtů pro jednotlivé profily s měsíčním zpoplatněním pro 1. kvartál 2014

Aktivní klient

Náklady v Kč

Pobočkový klient

Náklady v Kč

Equa bank běžný**

0

Equa bank běžný**

0

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

Fio banka Fio běžný

10

Equa bank Equa bank běžný

99

GE Money Bank Konto Genius Active*

69

GE Money Bank Konto Genius Active*

188

ČSOB Exkulizivní konto*

82

GE Money Bank Konto Genius Gold**

199

Equa bank Equa bank běžný

99

Komerční banka KB Můj účet s odměnou 100 %

202

Sberbank Sberbank Fér konto Varianta Start

134

Raiffeisenbank Raiffeisenbank eKonto Premium**

223

Raiffeisenbank Raiffeisenbank eKonto Komplet**

138

ČSOB ČSOB EXKLUZIVNÍ KONTO*

224

Raiffeisenbank Raiffeisenbank eKonto Premium**

141

Komerční banka KB Můj účet s odměnou 50 %

236

Sberbank Sberbank Fér konto Varianta Plus

145

Česká spořitelna osobní účet II

243

Komerční banka KB Můj účet s odměnou 100 %

161

Komerční banka KB Můj účet

270

Poštovní spořitelna PS Online účet*

163

Fio banka Fio běžný

271

Sberbank Sberbank Fér konto Varianta Extra

164

Raiffeisenbank Raiffeisenbank eKonto Komplet **

271

ČSOB Aktivní konto

177

Poštovní spořitelna PS Osobní účet Era

297

Česká spořitelna osobní účet II

282

LBBW LBBW Konto 5 za 50

298

 .

Průměrný internetový

Náklady v Kč

Pasivní internetový

Náklady v Kč

 

Citibank Citikonto Plus*

0

Citibank Citikonto Plus*

0

 

Citibank Citikonto Plus**

0

Citibank Citikonto Plus**

0

 

Equa bank běžný**

0

Equa bank Equa bank běžný**

0

 

Fio banka Fio běžný

0

Fio banka Fio běžný

0

 

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0

 

mBank mKONTO***

0

mBank mBank mKONTO

0

 

UniCreditBank UniCreditBank Partners (Aktivní) konto zdarma

0

UniCreditBank UniCredit Konto Perfektní zdarma

0

 

UniCreditBank UniCredit Konto Perfektní zdarma

0

UniCreditBank UniCreditBank Partners (Aktivní) konto zdarma

0

 

ZUNO ZUNO účet plus*****

0

Airbank Airbank Malý tarif

0

 

ZUNO ZUNO účet plus*

0

ZUNO ZUNO účet plus*

0

 

Airbank Airbank Malý tarif

19

ZUNO ZUNO účet plus*****

0

 

GE Money Bank Konto Genius Active *

30

Airbank Airbank Malý tarif

10

 

ČSOB ČSOB EXKLUZIVNÍ KONTO*

38

ČSOB ČSOB EXKLUZIVNÍ KONTO*

16

 

Poštovní spořitelna PS Online účet*

72

GE Money Bank Konto Genius Active*

16

 

Citibank CITI-konto

86

Citibank CITI-konto

26

 

www.bankovnipoplatky.com

* se splněným zůstatkem

** se splněným obratem

*** se splněním podmínky objemu plateb platebními kartami 

**** v době vydání již inovováno na pouze 50%, či 100% slevu z vedení účtu. V případě splnění 1 a více následujících podmínek získá klient slevu poplatku za balíček (68 Kč): došlá platba na běžný účet v libovolné výši, hypoteční/spotřebitelský úvěr/kreditní karta u KB, užívání spořicího nebo investičního produktu KB/její skupiny, Objem prostředků uložených u KB/její skupiny přes 100 000,-

 

.

Z výsledků v tabulce je vidět, že je jen velmi málo účtů, které by vyhověly všem. I samotný účet od Equa bank s velmi přívětivou poplatkovou politikou napříč všemi profily může představovat určitou nevýhodu u pobočkově orientovaného klienta – počet poboček. Ten se především s Českou spořitelnou či Poštovní spořitelnou nedá rovnat. Zajímavým kompromisem mezi počtem poboček a přívětivou cenovou politikou tak je např. účet od Fio, který je pro 3 profily prakticky nejvýhodnější (u pobočkového klienta je to trochu horší). Podobně je na tom ERA online. Pro klienty, kteří nepoptávají pobočkové služby, je dle očekávání nejvýhodnější mKonto a zde i účet od Equa bank. Hlavní myšlenka, že každý by si měl zvolit produkt podle své frekvence užívání a preference komunikačního kanálu, je jasná.

V úvodu této části byl zmíněn ještě nestandardní cluster extrémní klient. Tato skupina (podíl na celku přibližně 0,03%) klientů vykazuje velmi vysoké frekvence užívání bankovních služeb a je zde na místě podezření, že se jedná o OSVČ, občany podnikající na aukčních portálech, drobní podnikatelé apod. Přes 30 jednorázových příkazů a 30 příchozích plateb měsíčně běžný klient za měsíc nevyužije. Užívání retailových účtů k podnikání je většinou bank zakázáno již ve smlouvě a např. u mBank bylo užívání mKonta k podnikání jedním o oficiálních důvodů zavedení některých poplatků. Vzhledem k tomu, pro tento cluster nebude proveden výpočet nejvhodnějších účtů, protože se řešitelský tým odmítá podílet na porušování smluvních vztahů.



Bankovní index 1.Q 2014 – náklady klientských profilů

Diskutovat (0)


Bankám jsme v roce 2020 na poplatcích již celkem zaplatili

19711604896

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

5740


ČÍSLO TÝDNE - 5740 korun. Právě tolik bude činit dle rozhodnutí vlády tzv. paušální daň. Každý živnostník s příjmem do 800 tisíc korun ročně tak bude moci hradit sociální, zdravotní i daň v jedné paušální částce. 


Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více