Bankovní poplatky a služby v ČR (Radiofórum)


08. 02. 2007  13:35     ČRO 1 - Radiožurnál     komentáře (2)

Diskuse v Radiofóru na téma bankovních poplatků zejména se týkajících platebních karet.





Bankovní poplatky a služby v České republice 7.2.2007, 18.20,  ČRo 1 – Radiožurnál, Radiofórum   František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobrý večer přeje do jeho mikrofonu František Lutonský. Jsou v Česku drahé bankovní služby, měl by je stát regulovat, proč Evropská komise kritizuje bankovní sektor, vydavatele platebních karet za vysoké poplatky a omezování konkurence? Tolik úvodem, o tom všem bude dnešní Radiofórum s Milanem Zátkou, výkonným ředitele Sdružení pro bankovní karty. Dobrý večer přeji.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Dobrý večer. František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Pojďte se, pane řediteli, posadit blíž k mikrofonu, ať jste také slyšet. Adam Junek, redaktor serveru Aktuálně.cz. Dobrý večer.Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Dobrý večer.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------A Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com. Dobrý večer i vám.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Dobrý večer.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Úvodem je třeba taky říct, že jsme zvali zástupce tří největších bank v České republice, leč nepodařilo se, stejně jako v případě zodpovědného náměstka na ministerstvu financí. Pane řediteli, nový ministr financí hodlá pokračovat údajně v poměrně ostré debatě s bankami o výši bankovních poplatků, regulace a chování ke klientům. Týká se to i Sdružení pro bankovní karty nebo vydavatelů bankovních karet?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, určitě se to týká, ale ministerstvo financí obvykle komunikuje hlavně s Českou bankovní asociací a Sdružení pro bankovní karty bývá k těmto záležitostem přizváno.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Když jsem zmiňoval v úvodu kritiku ze zprávy Evropské komise, tak by se dala shrnout do slov malá konkurence, draho v Česku a Portugalsku, koncentrovaný trh, zákazníci na situaci doplácejí. Jaká slova by použil Patrik Nacher?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Tak já v poslední době málo s čím souhlasím, co přichází z Bruselu, nicméně v této věci bych s nimi souhlasil, protože když se podíváte, jak jste to na začátku nazval, máme tady tři velké banky a poté široko daleko nic. Já si myslím, že ten trh je takto rozdělen, že to je neživotné, že ty tržní mechanismy zde nefungují tak, jak by mohly, a myslím si, že stát má v této věci, řekl bych, tu ekonomicko-administrativní a morální, řekněme, povinnost. U těch ekonomicko-administrativní mám na mysli, že jsou obory a oblasti, které by stát měl regulovat, jsou to třeba monopoly, myslím tím i třeba přirozené monopoly, administrativní, tím mám na mysli, že jsou jaksi odvětví, které stát administrativně reguluje. Například je to vysílání, televizní vysílání, kde jsou nějaké regulace, jsou nějaké limity. Mimochodem vlastně už dneska existuje bankovní dozor, který reguluje ten bankovní sektor. A ten morální, tím mám na mysli jaksi počátek devadesátých let, na který není třeba zapomenout, kdy ty banky stály daňové poplatníky několik set miliard korun.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tak zpátky ke zprávě Evropské komise. Zeptám se Adama Junka, jaká by použil on slova o ... jak byste popsal tu situaci tady v Česku?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Tak samozřejmě bankovní poplatky, včetně poplatků za používání karet, jsou v Česku nepoměrně vysoké a kritika Evropské komise je rozhodně na místě a můžeme diskutovat o tom, zda Evropská komise má toto centrálně regulovat, nebo to má vyřešit takzvaně volná ruka trhu. Ale v Česku ty poplatky jsou vysoké, ne v konkrétním vyjádření, kdyby se to přepočítalo na eura, ale rozhodně v poměru ke kupní síle, protože, dejme tomu, v Belgii jsou o kousek vyšší, když to přepočítáme na koruny, ale rozhodně belgický plat neznamená český plat.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Slova Adama Junka, redaktora on-line deníku Aktuálně.cz teď doplní, předpokládám, v opačném gardu Milan Zátka, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Já musím oponovat, protože jednak ta zpráva Evropské komise je silně jednostranná, všechna, celá bankovní evropská komunita k této zprávě měla velice vážné výhrady.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Asi se nelze divit ale, pane řediteli, že ano, asi se nelze divit.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Nelze se divit, pochopitelně, ale ta zpráva opravdu jak metodicky, tak faktograficky má velkou řadu nedostatků, srovnává nesrovnatelné, srovnává země s naprosto rozdílným ekonomickým vývojem, s rozdílnou ekonomickou situací, srovnává po stránce platebních karet různé systémy, to znamená poplatky v domácích systémech, kde neexistuje mezibankovní poplatek, se systémy mezinárodními, kde ten poplatek mezibankovní je podkladem vůbec té mezinárodní funkčnosti, takže tam je těch výhrad celá řada, včetně té jaksi tradované výhrady, že v Česku jsou bankovní poplatky mimořádně vysoké, to vůbec není pravda. Poplatky, které se pohybují v rozmezí dvou až tří procent z té platební transakce, jsou naprosto běžné, a ta slova třeba paní komisařky Kroes o nemravných ziscích bank je nutno brát jako čistě populistické vyjádření, protože tady se bavíme o procentech nebo desetinách procenta a přitom stejní obchodníci, kteří si na tyto poplatky stěžují, tak obratem nabízejí slevy v řádu desítek procent, přes padesát procent.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tady jen možná pro představu posluchačů, abychom věděli, v jakých se pohybujeme číslech, tak v Evropě je to, tuším, asi pětadvacet miliard korun za ty poplatky za používání karet. Můžete, pane řediteli, vysvětlit, proč jsou tak velké rozdíly mezi těmi zeměmi, jak už to zmiňoval Adam Junek?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, já se divím, proč se někdo diví, že jsou rozdíly mezi zeměmi, protože ty rozdíly nejsou jenom v poplatcích bankovních a v poplatcích za platební karty, tady jsou rozdíly v celé řadě dalších ekonomických komodit, v celé řadě poplatků, cenové rozdíly v komoditách průmyslových, tržních, služeb.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Když se vrátím znovu zpátky k těm poplatkům, proč jsou rozdíly právě v těch poplatcích i samozřejmě s ohledem na ten váš argument?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, právě proto ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tam se zdálo, že ty náklady budou podobné asi tak zhruba, zvlášť, když budeme porovnávat poměr.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, ty náklady nejsou podobné, protože ty země, s kterými je Česko srovnáváno, tak v tom karetním byznysu fungují bez přerušení už padesát let. Česká republika do tohohle byznysu vstoupila po roce osmdesát devět a banky i ti zpracovatelé musely vynaložit obrovské investice, aby pořídily systémy, bez kterých ty kartové služby provozovat nejdou. Takže ty investice samozřejmě se dají amortizovat jedině z těch poplatků.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------No, já s vámi v principu souhlasím, nicméně ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Budete mít dneska těžkou pozici, tedy musím říct.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------... jak si tedy vysvětlit, mě jde o princip, ale pak v těch konkrétech samozřejmě nesouhlasím absolutně, protože jak si vysvětlit, že třeba u nás jsou některé služby, které taky tady jsou po roce osmdesát devět nově, řekněme, později než v západní Evropě, mám na mysli třeba Internet, mám na mysli mobilní operátory, kde ty ceny jsou nižší i v přepočtu než v západní Evropě, a zrovna u těch bankovních poplatků je to dokonce, já si myslím, že to je vyšší, je to vyšší, než je ta kupní síla, tam je to dokonce vyšší i než na přepočet na euro. Tudíž moje otázka potom zní, u nás se v průměru platí přibližně dvě a půl až tři a půl procenta z té obchodní transakce ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Počkejte, otázky tady s dovolením budu pokládat já. Promítají se ty mezibankovní poplatky, řekněme, do maloobchodních cen třeba? To je jeden konkrétní případ platebních karet.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------No, já si myslím, že ten obchodník to samozřejmě nějakým způsobem promítnout může a mně pak přijde absolutně absurdní situace, kdy v době, kdy ty banky svojí poplatkovou politikou směřují klienty logicky k používání platebních karet, abych já potom, když přijdu do obchodu, řekl, že platím platební kartou, tak mi ten obchodník řekl, že mi dá devadesát korun slevu při nákupu řetízku, s tím, že ať to zaplatím raději v hotovosti, tak já mám pocit, že tohle to je krok zpátky a je to ten trh, jak vy říkáte, je to ten trh, je to ta zpětná vazba těch reálných obchodníků. Teď se nebavíme o velkých řetězcích, které jsou schopné si s bankou vyjednat nějaké individuální samozřejmě programy.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Komentář Adama Junka?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Je to přesně tento případ, kdy se stávají případy, kdy jsou rozdílné ceny pro toho, kdo chce platit kartou a kdo chce platit cash, kdy obchodníci velmi neradi v případě malých obchodů zavádějí karty, pakliže už se pak nejedná o částky samozřejmě, dejme tomu, luxusního kostýmu pětatřicet tisíc a více, tak v tu chvíli jako ten obchodník nemá jinou možnost, než mít karty.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Pane řediteli, položil jsem tady konkrétní otázku směřovanou Patriku Nacherovi, jestli se promítají ty mezibankovní poplatky do těch maloobchodních cen, třeba v uvozovkách víc, než by bylo zdrávo, jestli se může zákazník na základě toho, řekněme, nějak svobodně rozhodnout?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Já myslím, že si pan kolega odpověděl sám, protože obchodník nemůže promítat poplatek za karty do maloobchodních cen. On to dělá právě tím způsobem, že nabízí zvýhodnění těm, kdo platí v hotovosti. Ceny má samozřejmě pro všechny zákazníky, musí mít stejné, nemůže mít dvojí cenovku pro platbu kartou a pro platbu v hotovosti, tohle to dělá v podstatě jaksi neoprávněně, že zvýhodňuje tu platbu v hotovosti. Tady existuje teoretická možnost, třeba u systému jedné mezinárodní asociace, že obchodníci mají právo ten poplatek, který platí bance, přenášet do ceny a přirazit si ho k ceně toho zboží nebo služby. Ale z čistě konkurenčních důvodů to zatím žádný obchodník neudělá. A tady se pořád hovoří o tom, že obchodníci musí platit relativně vysoké poplatky, ale nikdo nemluví o tom, že tomu obchodníkovi ten příjem karty také přináší nějaké výhody a nějaká pozitiva. A druhá věc, kterou vůbec nereflektuje ta zpráva Evropské komise, že je tady taky nějaký vývoj v čase, je tady konkurence v České republice. To není pravda, že jsou tady tři velké banky.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Shodou okolností Evropa tedy říká, nebo Evropská unie, Evropská komise říká, že ta konkurence není dostatečná, třeba na trhu platebních karet.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, to je otázka. Trh platebních karet v Česku je relativně malý. Tady je ani ne celých šedesát tisíc obchodníků, kteří přijímají platební karty. Je tady pět bank, které nabízejí službu zpracování těchhle těch transakcí. Obchodníci mají samozřejmě možnost si mezi těmito pěti bankami vybrat. Je tady časový vývoj. Já vím z vlastní zkušenosti, že prostě obchodníkům jsou ty poplatky průběžně upravovány, to znamená prakticky výhradně snižovány, podle toho, jak je ten byznys pro tu zpracovávající banku výhodný.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Zeptám se Patrika Nachera, jestli berete tenhle argument od pana ředitele, že na poměry českého trhu je ta konkurence značná?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------No, značná, to bych nesouhlasil. Já tady nechci být obhájce obchodníků, ale já ... samozřejmě ti obchodníci si to neudělají tak, že mají cenovku a vedle toho mají plus tři procenta za poplatek za platbu kartou. Oni to samozřejmě promítnou do průměru veškerých svých cen, tak to jako si myslím, to je srozumitelné všem, že ten poplatek oni nebudou uvádět zvlášť, aby ty lidi přešli ke konkurenci, ale v důsledku, když se pak podíváte do praxe na ty konkrétní příběhy, které jsou naprosto běžné, že oni potom zvýhodní, nebo dají slevu z té ceny tomu, zvláště u těch větších nákupů, kde ten poměr, rozumíte, ten poměr je pořád stejný, to je, řekněme, tři procenta z toho nákupu, když se jedná o sto korun, tak jsou to tři koruny, ale když tam někdo koupí za deset tisíc, tak už je to tři sta korun, a přitom ta transakce je stále stejná. To znamená, že pak už já rozumím těm obchodníkům, že nějakým způsobem chtějí benefitovat toho člověka, který zaplatí v hotovosti i třeba větší částku.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Posloucháte Radiofórum Českého rozhlasu 1, teď jste poslouchali Patrika Nachera, provozovatele serveru bankovnipoplatky.com. Teď budeme poslouchat Adama Junka, redaktora on-line deníku Aktuálně.cz. Posunuto do takových, řekněme, obecných výšin, jestli jsou ty poplatky za bankovní služby v České republice podle vás adekvátní a jestli ta konkurence je dostatečná, případně jakým směrem byste vy měl výhrady, coby uživatel, coby novinář, který se specializuje na bankovní sektor?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Tak mnohé bankovní poplatky, ač se specializuji na bankovní sektor, mi nejsou zcela jasné, proč je banky vybírají. Jsou to například poplatky za výběr z bankomatu vlastní banky, samozřejmě pakliže vybírá člověk, který má účet v ČSOB, z bankomatu České spořitelny, jasně ty banky si to mezi sebou zaúčtují a tím pádem vzniká nějaký náklad, poplatek. Stejně tak poplatek za příchozí platbu, který byl vyhlášen absurdním poplatkem loňského roku, a některé banky a conto to ho začaly rušit, tak to je poplatek, který není spojen s vůbec žádnou službou, kterou zákazník pobírá, a přesto ty největší banky stále ještě, některé z nich, nechci říct všechny, tento poplatek vybírají. Je to poplatek, který nemá opodstatnění, narozdíl například od poplatku za rušení účtu, ten je spojen s administrativou, a tudíž má opodstatnění býti zpoplatněn.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tady si můžeme vzít jeden příklad třeba z Polska, protože polská vláda poměrně nedávno nařídila zrušit třeba ty mezibankovní poplatky, Evropská komise to uvítala. Pane řediteli Zátko, dokážete si představit, že by se něco podobného stalo v Česku? Třeba pod tlakem ministerstva financí?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Nedokážu si to představit, protože platební karty v Česku prakticky provozují banky v rámci mezinárodních systémů a česká vláda si těžko může dovolit zakázat tržnímu subjektu, aby prostě pracoval s nějakými cenami. To já si neumím představit, tak daleko zpátky v socialismu ještě zdaleka nejsme. František LUTONSKÝ, moderátor--------------------A jak si vysvětlujete ta slova o nějaké potřebné regulaci trhu? Vždyť to nemusí být jenom nějak direktivně legislativou.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Evropská komise už dlouhá léta hovoří a sleduje tyhle ty otázky a stále dává přednost takzvané samoregulaci těchhle těch tržních oblastí před nějakým regulačním zásahem, je to nakonec vidět i teď z té závěrečné zprávy, z celkem pochopitelných důvodů, protože jakákoliv regulace v ekonomice vždycky byla kontraproduktivní a nakonec dopadla nepříznivě vždycky na toho posledního člena toho řetězce, a to je spotřebitel.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Zeptám se Patrika Nachera, jestli si pokládá otázku, co by se stalo, pokud by opravdu třeba ministerstvo financí nějakým způsobem, v uvozovkách použiju to sloveso, nařídilo bankovní poplatky snížit, jestli by si to ten podnikatelský subjekt nevzal na lidech někde jinde, jestli by nevydělal?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Já si myslím, že to ani nařídit nemůže, já si to neumím představit.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Proto jsem to použil ve velkých uvozovkách to slovo.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Rozumím, ale jak by to nařídil. Já spíš tu iniciativu ministerstva financí vnímám jako opětné rozproudění diskuse na toto téma, mimochodem tomu se věnuje i ten můj portál, jakým způsobem diskutovat o tom, informovat ty klienty, protože je to koneckonců i na nich, aby oni byli i ochotní změnit tu banku, samozřejmě pokud mají kam, že jo, pokud ty poplatky jsou ... mají všechny banky podobně stejně velké, tak ono se pak těžko někam přechází, ale samozřejmě je to i na těch klientech. To znamená, já tu iniciativu ministerstva financí vnímám pozitivně v tom, že se ta debata opět rozproudí, že se vymění názory, že i ti klienti těch bank získají další informace, budou moc srovnat, budou si moct vytříbit ty názory. Ono to pak vždycky vyústí v nějaké pozitivní změny, já v to doufám, stejně tak jako minulý rok, i když z těch ambiciózních plánů nakonec toho moc nezbylo, ale věřím, že každá taková diskuse vyústí v pozitivní nějaký souběh aktivit, jak klientů, kteří budou ochotněji a aktivněji vyměňovat svoje bankovní ústavy, tak i těch samotných bank. Koneckonců poslední akce, se o to pokouší jedna z bank, která se snaží administrativu zařizovat za klienta, pokud ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Pokud přejde, ano, vzbudilo to velký rozruch v bankovním sektoru. Pojďme si tady namodelovat jeden příklad. Posluchače či posluchačky, řekněme, třeba z vesnice, pracujícího manuálně, který nedokáže tolik využívat ty služby bankovního sektoru, který nedokáže zacházet s mobilními technologiemi, s Internetem a tak dál a tak dál, a jenom vidí, jak mu měsíčně banka zúčtuje bankovní poplatek. Co by měl dělat, Adame Junku, a není s tím spokojen a třeba zaměstnavatel ho nutí, aby si vedl účet u banky, na který mu tu výplatu posléze posílá?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------V zásadě nemá příliš mnoho možností. Samozřejmě může si projít nabídky všech bank a vybrat tu banku, která mu strhne nejméně a nabídne za to nejvíce služeb, respektive vzhledem k tomu, že je to vesnický obyvatel, který v zásadě kromě příchozí platby a ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tak já jsem to nemyslel nijak pejorativně, myslel jsem to tak, že nemá v dosahu třeba bankovní dům.Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Jasně, a nevyužívá, já to taky nemyslím pejorativně, prostě nevyužívá další služby kromě příchozí platby a výběru, dejme tomu, jednou měsíčně, nebo si vybere nadvakrát tu výplatu, případně platební kartou, i když v obchodě na vesnici patrně spíše ne, tak v zásadě má jedinou možnost vybírat co nejméně, takže nejlépe jednou měsíčně, a vybrat banku, která má ty poplatky nejnižší.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Co by doporučil Milan Zátka, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, v principu samozřejmě je tady možno aplikovat ten základní tržní princip. Jestliže nějaká služba je pro mě nevýhodná a nepotřebuju jí, tak jí prostě nekupuju. Ze zákona mně zaměstnavatel musí vyplácet na pracovišti v hotovosti, a to, že dnes zaměstnavatelé požadují, aby měli zaměstnanci účet, je druhá věc, většinou je to vázáno na nějaké dohody a souhlasy, ale samozřejmě chápu, že pro toho zaměstnance je to asi problém, protože by riskoval ztrátu zaměstnání, ale ta teoretická možnost tady je. A už samozřejmě vůbec nikdo nenutí kohokoliv, aby měl platební kartu, právě tak jako nic nenutí obchodníka, aby ty platební karty přijímal, protože platební karta není zákonné platidlo v Česku.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Patrik Nacher.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Já jestli můžu na pana ředitele, já s ním souhlasím v tom, že regulovat ekonomiku a trh, že se vždy obrátí proti spotřebiteli, ale v tomto já s váma nesouhlasím, že vy nemusíte využívat bankovních služeb, já si myslím, že ten systém už u nás je natolik postaven, že ať už ze zákona, či obecně z principu vy jste tím systémem nucený mít zaveden bankovní účet. Pokud mluvím o zákonu, tak například při zakládání obchodních společností. Vy nejste schopen založit obchodní společnost, nestačí, že máte peníze, někdo, správce vkladů, jakmile to zákon vysloveně nezmiňuje, tak prakticky nelze u nás zaregistrovat společnost, aniž byste neměl bankovní účet, tudíž už tam jste tím systémem nucený mít bankovní účet. O zákonu, o bezhotovostním platebním styku, kdy nad pět set tisíc musíte bezhotovostně, tak já ani nehovořím, protože bych čekal reakci, že takových plateb zase tolik není. Bavíme se tady o široké veřejnosti a o každodenní praxi, ale jinými slovy, v praxi vy musíte mít zaveden bankovní účet. A o tom zaměstnavateli, ono je to těžké, protože když máte veškeré předpoklady, abyste tam byl zaměstnán a pak by jedinou překážkou bylo to, že si nejste ochoten založit účet, protože to chcete takříkajíc na dřevo, tak, a vy jste dal příklad, že by to byla nějaká paní z nějakého menšího města, kde je třeba větší nezaměstnanost, tak si neumím představit, že by někdo odmítl práci jenom proto, že si není ochoten založit účet. To znamená, tam už nikoli zákonem, ale tím systémem už ten účet máte, tudíž nějakou službu u soukromého dodavatele musíte poptávat, zatímco ten rohlík nebo něco si můžete koupit, anebo taky nemusíte.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Ochranu spotřebitelů má na starosti vlastně Česká národní banka. Její viceguvernér Miroslav Singer řekl Hospodářským novinám, že by měl vzniknout jakýsi úřad, který by se měl vyloženě specializovat na ochranu spotřebitelů. Měl by mít na starosti takové věci, měl by takový úřad vzniknout, Adame Junku?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Já si myslím, že to je další zbytečný úřad, protože pokud máme Sdružení na obranu spotřebitelů, a tak toto sdružení má podle mě kompetence i kompetentní lidi, kteří by toto zvládli. To, zda je tomuto sdružení přikládán nějaký důraz, nebo zda je samo natolik aktivní, aby o něm bylo slyšet a opravdu mělo nějaké slovo při obraně spotřebitele, to už je jiná otázka, a nemyslím si, že naše Sdružení na obranu spotřebitele je dostatečně kvalitní jako například v západní Evropě.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Ještě než si poslechneme spotřebitele samotné, kteří určitě budou telefonovat na naše dvě známá telefonní čísla, prosím pana ředitele Zátku o komentář ke stejné otázce.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, já bych ještě doplnil, že máme nejenom Sdružení na ochranu spotřebitelů, ale také Sdružení českých spotřebitelů a nejenom Česká národní banka, ale i ministerstvo financí má celou řadu útvarů, které jsou zaměřeny vysloveně na ochranu spotřebitele, takže si myslím, že institucí, které by se v této oblasti chtěly a měly angažovat, je tady bohatě víc než dost.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Ještě stejná otázka pro Patrika Nachera, jestli se nepovažuje už za podobnou interenetovou instituci.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Takový ombudsman internetových ... internetový ombudsman bankovních klientů. František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Banky nemají dost ombudsmanů?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Ne, tak u nás čistě existuje funkce finančního arbitra. Myslím si, že možná kdyby ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------O Otakaru Motejlu ani nemluvě pak posléze.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------To je pak ale obecný ombudsman, nikoli, jak je na západě běžné, že existuje finanční ombudsman nebo ombudsman bankovní, nota bene každá banka má nějakého svého ombudsmana.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Počkejte, pro ten speciální úřad byste byl, nebo ne?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Já souhlasím se svými předřečníky, byla by to další instituce navíc.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------221552155 anebo 221552255, to jsou dvě telefonní čísla, na která teď můžete volat vaše otázky a pokládat je hostům dnešního Radiofóra, kterými jsou Milan Zátka, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty, Adam Junek, redaktor on-line deníku Aktuálně.cz, a Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com. Poslechneme si šest otázek, tu první teď. Dobrý den.posluchač--------------------Dobrý den, tady Jan Kukačka. Prosím vás, vy se bavíte o takových těch mikroekonomických záležitostech, ale nikoliv o základní příčině, která je příčinou těch bankovních poplatků, a to jsou prostě, aby ty banky byly výnosné, tak v podstatě, když nemůžou už dávat nízké úroky, protože ty už jsou minimální, tak si vynahrazujou ztráty, který máme z pýchy naší ekonomiky, to je z devizových rezerv.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobrá, pane Kukačko, voláte po příčině vysokých bankovních poplatků, rozumím tomu dobře, otázka byla položena. Mějte se hezky, na shledanou. Přivítáme druhého telefonujícího posluchače nebo posluchačku. Haló, dobrý den.posluchač--------------------Ano, dobrý den. Já jenom bych se chtěl obrátit na toho pána, co tam hájí ty bankovní poplatky.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Povíte nám, kdo se na něj obrací?posluchač--------------------Jo, ano, Zdeněk ze Zlína. Já totiž jsem si před nedávnem spočítal, že nejlevnější peníze jsou uložené doma pod polštářem, protože bych musel mít minimálně tři sta tisíc na účtě, nesměl bych nic vybírat, nic tam vkládat, aby mně to pokrylo náklady na vedení toho účtu. Jo, to znamená, jak jste se tam bavili o těch ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------A vaše otázka, pane Zdeňku, je-li to možné?posluchač--------------------No, jestli se mu to nezdá být nemravné tady ty vysoké poplatky.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobrá, děkujeme, na shledanou. Tak voláme dalšího posluchače, který volá nás. Dobrý den.posluchačka--------------------Dobrý den, tady Seifertová. Prosím vás pěkně, já bych jenom chtěla říct, že před tou privatizací a za komunistů jsme dostávali tolika úroků, jo, a teďko je to ... no, je to hrůza, jo, a ty služby se hrozně pohoršily a Živnostenská banka byla nejlepší ještě před pár lety a teďko ty služby ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tak, paní Seifertová, ať tady neděláme reklamu jednotlivým bankovním ústavům. Pojďme, prosím, k vaší otázce, máte-li nějakou.posluchačka--------------------No, jestli se mnou souhlasí, že tou privatizací bank, že se to všecko pohoršilo. Já měla kolik tisíc měsíčně a teď mám minus.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobrá, mějte se hezky, ano, na shledanou, mějte se hezky. Omlouvám se, čekají další posluchači, kteří třeba položí otázku. Dobrý den.posluchač--------------------Dobrý večer, tady František Zdráhal, já bych měl dotaz ke konkurenci. Tady by se mohly zveřejňovat nějaký skutečnosti, které prostě přesahují čistě technický rozměr, a váš pořad, vaše povídání bylo na tenhle ten rozměr jako chudobný, tak se dneska ovšem žije a prostě mluví.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Nerozumím vaší připomínce, pane Zdráhale. Zkuste mi to nějak rozklíčovat.posluchač--------------------S odumřením pojmů a výrazů, které takovéto souvislosti zakládají, protože ty pojmy se dají pochopit jedině v případě, že člověk je jako slušný, že, a já jsem jako ... já vám to zopakuju. Prostě ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Já se obávám, že nejsem schopen to pochopit.posluchač--------------------... které přesahují čistě technický rozměr. Já předpokládám, že jste dost inteligentní na to, abyste tomu rozuměl, co přesahuje čistě technický rozměr, a vaši pánové.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobrá fajn, mějte se hezky, obávám se ...posluchač--------------------Ale já jsem také současně řekl, že tyto pojmy, které takovéto souvislosti zakládají, že k tomu je nutná prostě určitá slušnost. Takže kdyby to takhle ...František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Výborně, fajn, to už jsme slyšeli, pane Zdráhale, mějte se hezky, obávám se, že má inteligence má určité hranice, stejně jako trpělivost. Předposlední dotaz, dobrý den.posluchač--------------------Dobrý den, tady inženýr Vařacha, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Ano.posluchač--------------------Mě by zajímalo, já bych se rád zeptal pánů, jestli by nebylo chytřejší snížit poplatky za placení kartou a zvýšit tak počet lidí, kteří kartou platí, a úplně třeba odstranit peníze. Pak by na tom banky přece mohly vydělat mnohem víc, než když mají takové nehorázné poplatky.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobře.posluchač--------------------A ještě bych se chtěl zeptat na jednu otázku.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tak, prosím, velmi stručně.posluchač--------------------Proč jsou takové nehorázné poplatky za pronájem platebního terminálu na kartu, že si to malý obchod nemůže dovolit, v čem to fyzicky vězí taková velká částka?František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobře, ano, mějte se hezky. Na shledanou.posluchač--------------------Děkuji vám, na shledanou.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Kdo ukončí telefonickou část dnešního Radiofóra, dobrý den.posluchač--------------------No, zkusím to třeba já. Dobrý den, nebo dobrý večer, posluchač z Moravy. Mám jednu malou připomínku a současně v podstatě by to mohl být i dotaz. Kdyby zprostředkovatel plateb z platebních karet na účet banky dovolil, anebo zrychlil převod těchhle těch prostředků na jakoukoliv jinou banku v rámci evropského trhu, začaly by se nepochybně naše banky chovat trošičku jinak, a to konkurenční prostředí by se výrazně rozšířilo. Moje zkušenost s bankovním terminálem. Banka, buďto budete dělat velké tržby, nebo vám ho odebereme.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Dobře rozumíme, díky moc.posluchač--------------------Díky.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Uděláme z toho otázku, abych jí nezapomněl, tak jí rovnou položím Milanu Zátkovi, výkonnému řediteli Sdružení pro bankovní karty. Ta v podstatě směřovala prakticky výhradně na vás.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Rozumím. No, to je otázka samozřejmě do jisté míry základní a řekl bych, že se na tomhle problému pracuje, a sice v rámci Evropské unie probíhá řešení takzvaného programu SEPA, to je zkratka Single Europian Payment Area, čili jednotný evropský platební prostor, v rámci kterého by vlastně měly zmizet ty hraniční bariéry, které dosud omezují platební styk na jednotlivé země. Čili jakmile tento projekt, jehož realizace má začít už od příštího roku, bude jaksi implementován, tak tahle ta konkurence, to znamená přeshraniční přijímání, zpracování tedy příjmů platební karty bude možné. Ono do jisté míry je možné už dnes a měla by tedy ta konkurence se rozšířit.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tak pojďme pokládat teď ty otázky chronologicky tak, jak padaly. Pak Kukačka se vás ptal, kde hledat příčinu těch vysokých bankovních poplatků. Co by odpověděl Adam Junek, redaktor on-line deníku Aktuálně.cz?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Tak určitě část těch poplatků je oprávněná a banky si je účtují, protože s nimi mají spojené náklady. Na druhou stranu, pakliže poplatky tvoří třetinu jejich zisků, tak toto už oprávněné není a je to jednoznačně touha zahraničních investorů bank využít jejich investice co nejrychleji.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------A šel byste dál a použil byste slova jako náš druhý volající posluchač Zdeněk o nemravnosti?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Až tak daleko bych nešel, nicméně poplatky rozhodně nejsou na úrovni, kde by měly být.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com, stejná otázka, tedy ta první, příčina vysokých bankovních poplatků, kde byste jí hledal?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Tak ta příčina možná je hledat na začátku devadesátých let, kdy tedy se tomu říkalo, že to je bankovní socialismus, naopak se to neregulovalo vůbec, bylo tady padesát tři bank, mnohé z nich zkrachovaly, dodneška se to řeší přes Českou konsolidační agenturu, to znamená, to může být jedna z příčin. Další z příčin může být to, že ti klienti opravdu jsou v některých momentech velmi konzervativní, a i přesto, že ty banky ty poplatky třeba neruší, tak v těch ústavech zůstávají. A ta příčina, jak tady o tom mluvil pan kolega, je také v tom, že ty banky si u nás dovolí účtovat poplatky, které by je ani nenapadlo účtovat tam, kde mají sídlo mateřské společnosti, které ty naše banky vlastní. Koneckonců se k tomu přiznal i nově jmenovaný ředitel České spořitelny.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Tak stejná otázka i pro vás, pane Milane Zátko?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, já myslím, že už všechno k tomu bylo řečeno. Pokud jde o poplatky z platebních karet, tak ty zas nejsou tak mimořádně odlišné od poplatků, které fungují v jiných zemích, a v podstatě úroveň těch poplatků je diktována mezibankovními poplatky v těch mezinárodních platebních karetních systémech, v rámci kterých vlastně všechny platební karty v Česku fungují.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Jak byste se díval na nápad našeho posluchače pana Vařachy, který by považoval za chytřejší snížit poplatky za placení kartou, tím by se kartou platilo častěji a platilo by jí víc lidí?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------No, tak to je sice možnost, která existuje, ale to je otázka tržního prostředí, zákonné nabídky, poptávky a samozřejmě nákladů a možností těch tržních subjektů, které ty služby poskytují. Já vím ze zkušenosti, že právě v oblasti těch přijímání platebních karet je ten konkurenční boj velice ostrý a banky si dokonce navzájem i klienty přetahují levnějšími poplatky.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Patrik Nacher?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Já jsem chtěl jenom doplnit, mně to přijde logický, přece jak vy jste řekl poptávka, nabídka, chci-li, aby se víc prodávalo, tak přece zlevním, že jo. Jakmile zdražím, tak se bude toho míň prodávat v logice věci, a je-li cílem, aby se podpořil bezhotovostní platební styk a používání platebních karet, tak přece nemůžu začít tím, že zpoplatním i třeba výběr platební kartou z vlastní banky. To pak ty lidi moc ochotni jaksi na ten bezhotovostní platební styk nejsou a zcela logicky. To znamená, že přesně podle těch vašich slov poptávka, nabídka. Chci-li tedy nabízet víc, víc služeb, víc produktů prodávat, tak musím někde zlevnit. Někde se to rozstřihnout musí, že jo.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Kdo to má rozstřihnout?Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------No, tak si myslím, že ten vstřícný krok by mohl přijít právě v této fázi, v této oblasti, bavíme se o platebních kartách, třeba ze strany bank a pak samozřejmě očekávám i reakci klientů nějakou pozitivní na nějakou poplatkovou politiku v této oblasti.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Adam Junek, redaktor on-line deníku Aktuálně.cz, jeho komentář?Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Já se obávám, že tento impuls musí vzejít od třech nejsilnějších bank a bohužel vždy takovými lídry toho snižování poplatků nebo rušení poplatků jsou banky, teď doufám, že je neurazím, ale řekl bych až skoro marginální, které mají na trhu půl procenta nebo procento, a tyto banky rozhodně nezpůsobí revoluci.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Pane řediteli Zátko, byla tady také výtka k vysokému pronájmu platebních terminálů, který by mohl být také možná příčinou toho všeho. Jak byste odpověděl?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------To je otázka konkrétního příkladu, nebo případu, protože každá banka, nebo dokonce každý provozovatel, protože ne vždycky pronajímatelem toho terminálu je banka, takže má svoje obchodní podmínky a je těžko jaksi hodnotit nějak obecně, jestli jsou ty poplatky vysoké nebo nízké. Některé banky ten terminál dávají zcela zdarma, i někteří provozovatelé, takže je to skutečně případ od případu.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Rozviňme tohle téma ještě závěrem. V Evropě používá platební karty, tuším, asi pět set milionů lidí, proč zrovna v České republice jsou používány podle těch statistik nejméně? Opět srovnáme nesrovnatelné?Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Asi srovnáváme nesrovnatelné, protože Evropa se učila používat platební karty posledních padesát let, my se to učíme teprve zhruba deset let, takže to je, myslím, zcela jasná odpověď.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Patrik Nacher.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------No, to je částečná odpověď, protože zase budu protiargumentovat například používáním mobilů. U nás je údajně podle nějakých čísel asi dvanáct milionů mobilů, to znamená, u nás už má každý člověk, nebo v průměru je více než jeden mobil na člověka, zatímco třeba u našich sousedů, na západ od našich hranic tomu tak není, tam není ani zdaleka těch sto procent. To znamená, že my v něčem jdeme dopředu a v něčem jdeme pozadu. To je trošičku divné, že.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------Řekněte mi ještě na závěr velmi jasně, nebo já nevím, jestli o tom vůbec máte nějakou informaci, že by se chystala nějaké novela zákona o regulaci bankovního sektoru? Adam Junek, Milan Zátka, všichni vrtí hlavou, což pro potřeby rozhlasového vysílání opravdu není to pravé. Pánové, já vám poděkuji závěrem. Milan Zátka, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty byl hostem Radiofóra, stejně jako Adam Junek, redaktor serveru Aktuálně.cz, a Patrik Nacher, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com. Pánové, díky, že jste přišli, těším se někdy příště na shledanou.Milan ZÁTKA, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty--------------------Na shledanou.Adam JUNEK, redaktor serveru Aktuálně.cz--------------------Na shledanou.Patrik NACHER, provozovatel serveru bankovnipoplatky.com--------------------Na shledanou.František LUTONSKÝ, moderátor--------------------No, a vám, posluchačům Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu ještě prozradím, co vás čeká zítra v Radiofóru. Co ovlivňovalo snahy církví a státu v nedávné minulosti a jak se budou vyvíjet teď, když je u moci středopravá vládní koalice. V čem bylo mezi státem a církvemi dosaženo shody a která témata zůstávají otevřená, tak to se dozvíte zítra od osmnácté hodiny a dvacáté minuty v Radiofóru. Pozvání k diskusi přijali Cyril Svoboda, Jana Řepová a Petr Kolář. František Lutonský se s vámi tímto loučí, za chvíli vás čekají čerstvé zprávy Českého rozhlasu 1.  


Bankovní poplatky a služby v ČR (Radiofórum)

Diskutovat (2)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

12603610656

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

300


ČÍSLO TÝDNE - 300 právě tolik miliard korun odeslaly tuzemské společnosti svým zahraničním vlastníkům ve formě dividend. Většina zisku těchto firem tak skončila v zahraničí.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,3060
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4400
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8760
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5935
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0060
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4250
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0918
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více