Zdroj: Střední Čechy
Datum: 22.12.2006
Str.: 05
Rubrika: ekonomika
Autor: MICHAL ACHREMENKO
Uplynulé dva roky přinesly velký tlak na české banky, jejichž poplatky se mnohým klientům nelíbí. "Banky musí být průhlednější, aby si spotřebitelé mohli lépe porovnávat nabídky a věděli,
proč a za co platí," říká nový prezident České bankovní asociace (ČBA), předseda představenstva Živnostenské banky Jiří Kunert. Právě od asociace se čekalo, že bude regulovat bankovní
poplatky a některé úplně zakáže. "To není možné. Šlo by o kartelovou dohodu, kterou by musel okamžitě zakázat antimonopolní úřad. Také by to likvidovalo konkurenční prostředí. Trh se ale
může ještě zprůhlednit," vysvětluje Kunert, který se své funkce ujme 1. ledna 2007. "Klient musí vědět, za co platí a proč, že banka má svoje náklady, mimo jiné, aby v ní byly peníze
uloženy bezpečněji než v kredenci. Banky nejsou automaty na výrobu zisku, bankovnictví je především prací s rizikem," zdůrazňuje. Jak si Jiří Kunert větší otevřenost představuje? Cosi
napovídá Kodex chování mezi bankami a klienty, který ČBA přijala zhruba před rokem. Banky podle něj musí například oznamovat změny v ceníku s třicetidenním předstihem a vysvětlit klientovi
cenu za každou konkrétní operaci. Upravuje ještě jedno citlivé téma - zakazuje bankám poskytovat bez souhlasu klienta jeho data jiným subjektům. Samozřejmě kromě případů definovaných
zákonem. Kodex ovšem vznikl až v době, kdy byla asociace pod palbou kritiky médií a také ministerstva financí. "Tento kodex nebyl prvním standardem asociace. Z předchozích určitě stojí za
zmínku ten, který upravuje informační povinnosti bank u hypoték, což je vzhledem k dlouhodobosti tohoto produktu nesmírně důležité. Je logické, že univerzální předpis přišel o něco později.
Jsem ochoten připustit, že tlak ministerstva tuto záležitost urychlil, ale došlo by k ní stejně," tvrdí Kunert. Pro banky, které ke kodexu přistoupily, se tento předpis stal závazným. Pokud
má klient pocit, že banka dohodu porušila, může po ní požadovat nápravu a následně se obrátit i na asociaci. "Taková banka by dost riskovala svoji pověst. Ta je a musí být pro bankovní
podnikání klíčová. Někdy stačí i nepříjemnost, za kterou peněžní ústav ani nemůže, a její jméno to nenávratně poškodí," říká Kunert. Pro bankovní asociaci jsou spotřebitelské otázky
důležitým tématem a lidé musí být informováni. "Aby lidé za služby neplatili příliš, je třeba, aby se lépe orientovali na trhu. Na jaře proto chceme spustit v úzké spolupráci s ostatními
finančními asociacemi, s ministerstvem financí a ČNB finanční vzdělávací webovou stránku," uzavírá Kunert. Čtenář by se tu měl například dozvědět, jaké otázky si klást v různých životních
situacích.
|