Bankovní poplatky u velké čtyřky - kde se platilo a platí nejvíce?


28. 08. 2012  01:15     Oldřich Šoba, Kristýna Pouchlá     komentáře (0)

Na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně vznikla exkluzivní studie srovnávající poplatkové zatížení klientů u čtyř největších bank v České republice v posledních pěti letech. Studie srovnává výši poplatků za služby spojené s běžným účtem fyzických osob nepodnikatelů a zohledňuje jak klienty využívající spíše pobočky, tak i elektronické bankovnictví.





Bankovní poplatky jsou v České republice tématem, které obvykle vyvolává velkou diskuzi ohledně jejich výše například při srovnání se zahraničím. Na toto porovnání vznikly i studie, kdy jako příklad lze uvést i materiál Evropské komise Data collection for prices of current accounts provided to consumers: Final Report. Tyto studie obvykle hodnotí výši poplatků v jednom okamžiku a také hodnotí celý trh, nikoliv jednotlivé banky na daném trhu a vývojové tendence.

Cílem studie Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně bylo pro český trh vyhodnotit vývojové tendence u bankovních poplatků v rámci čtyř největších bank (dle bilanční sumy), a to v posledních pěti letech. Vznikly celkově tři profily klientů, a to dle jejich preferencí ve využití bankovních služeb na pobočce či elektronickým způsobem. Hodnoceny byly poplatky za služby spojené s běžným účtem fyzických osob nepodnikatelů, kdy tento produkt tvoří obvykle základní vztah mezi bankou a klientem.

 

Studie se věnovala období let 2007 až 2011. Vybranými bankami byly Československá obchodní banka, Česká spořitelna, Komerční banka a UniCredit Bank. U těchto bankovních domů byly sledovány v jednotlivých letech běžné účty, které nejvíce odpovídaly potřebám profilu průměrného klienta (viz tabulka 1). Zvolený účet vždy patřil do standardní nabídky banky a jeho součástí bylo
i přímé bankovnictví.

 

Tabulka 1: Sledované běžné účty bankovních domů v jednotlivých letech

Zdroj: Banky

 

Poplatky za služby spojené s běžným účtem byly kvantifikovány pro následující klientské profily:

 

Průměrný klient

Tento profil byl sestaven s využitím údajů ze serveru bankovnipoplatky.com. Na základě těchto údajů bylo určeno, jaké transakce klient provádí (viz tabulka 2). Při výpočtu poplatků u transakcí, kde nebylo uvedeno, že musí být provedeny na pobočce, bylo předpokládáno, že klient provedl transakci prostřednictvím elektronického bankovnictví. V každém roce byly tedy bankovní poplatky spojovány s poskytnutím služeb uvedených v tabulce 2.

Tabulka 2: Transakce prováděné průměrným klientem za rok

Transakce Počet
Vedení účtu 12

Papírový výpis z účtu

12
Platební karta 12

Přímé bankovnictví

12

Příchozí platba na účet

48

Vklad hotovosti na účet

12

Zřízení trvalého příkazu

4

Položka z trvalého příkazu na přepážce

12

Položka z trvalého příkazu elektronicky

36

Příkaz k úhradě na přepážce

12

Příkaz k úhradě elektronicky

48

Změna trvalého příkazu elektronicky

2
Zřízení inkasa 1
Úhrada SIPO 12

Výběr z bankomatu vlastní banky

24

Výběr z bankomatu cizí banky

12

Platba kartou u obchodníků

72
Zdroj: www.bankovnipoplatky.com  

Z profilu průměrného klienta byly odvozeny i následující dva klientské profily, které se v počtu prováděných transakcí za rok neliší. Jedná se o hraniční profily, kdy v prvním případě klient realizuje všechny transakce na pobočce a v druhém případě realizuje všechny transakce prostřednictvím elektronického bankovnictví.

 

Pobočkový klient

Tento profil odpovídá spíše starším konzervativním klientům, kteří využívají výhradně pobočkové bankovnictví. Ti provádí stejné transakce jako průměrný klient, ale nevyužívají elektronické bankovnictví.

 

Elektronický klient

I sestavení profilu elektronického klienta vychází z počtu transakcí prováděných průměrným klientem, ale elektronický klient všechny transakce provádí výhradně pomocí přímého bankovnictví.

Vzhledem k tomu, že profily pobočkového a elektronického klienta vychází z profilu průměrného klienta, existují pouze některé položky, ve kterých se profily odlišují. V tabulce 3 jsou uvedeny ty změny, které mají nejvýznamnější vliv na výši poplatků.

Tabulka 3: Rozdíly v transakcích u pobočkového a elektronického klienta

Pobočkový klient Elektronický klient

Papírový výpis z účtu

Elektronický výpis z účtu

Zřízení trvalého příkazu na přepážce

Zřízení trvalého příkazu elektronicky

Položka z trvalého příkazu na přepážce

Položka z trvalého příkazu elektronicky

Příkaz k úhradě na přepážce

Příkaz k úhradě elektronicky

Změna trvalého příkazu přepážka

Změna trvalého příkazu elektronicky

          

Pro stanovení výše poplatků souvisejících s prováděnými transakcemi a službami jednotlivých klientských profilů byly využívány sazebníky bank platné vždy k 1. lednu daného roku, které byly dostupné na webových stránkách bank či byly poskytnuty z jejich tiskových center. Následně bylo vyčísleno roční poplatkové zatížení klientů pro zvolené profily.

 

Výsledky průzkumu

Grafy 1 až 3 znázorňují vývoj celkových ročních poplatků spojených se službami u vybraných běžných účtů čtyř největších bank v České republice. Záměrně mají všechny tyto grafy stejné měřítko na svislé ose, a to pro lepší srovnatelnost celkové nákladovosti u jednotlivých bank v rámci zvolených profilů. Uvedený výzkum jednoznačně potvrdil nejvyšší poplatky u profilu pobočkového klienta oproti profilu průměrného či dokonce elektronického klienta. Rozdíl ve výši poplatků u profilu pobočkového klienta oproti profilům průměrného a elektronického klienta zvyšoval, což souviselo s finanční motivací klientů pro využívání služeb elektronického bankovnictví.

V případě profilu průměrného klienta byly za poslední sledovaný rok 2011 pozice u poplatkového zatížení klienta v rámci čtyř největších bank relativně vyrovnané. Přesto bankou s nejnižšími poplatky byla UniCredit Bank. Rozdíly ovšem nejsou nikterak závratné a pohybující v řádu desetikorun měsíčně. Z grafu je rovněž patrné, že poplatky u UniCredit Bank byly i v letech 2007 až 2009 nejnižší ze sledovaných bank, kdy rozdíl byl již relativně významný. Poté ovšem začalo poplatkové zatížení klientů u tohoto bankovního domu stoupat, zejména v roce 2010. V roce 2011 došlo opět k poklesu poplatků u této banky a UniCredit Bank se stala opět dle uvedených kritérií bankou s nejnižšími poplatky. V případě ČSOB a Komerční banky byly poplatky v uvedeném období relativně stabilní, v případě České spořitelny trendově mírně rostoucí.

.

V případě profilu pobočkového klienta je znát u všech bankovních domů ve sledovaném období nárůst poplatků u uvedených služeb, a to zejména u UniCredit Bank mezi roky 2009 až 2010, kdy se tento bankovní dům dostal z pozice banky s nejnižšími poplatky v rámci profilu pobočkového klienta až na pozici banky s nejvyššími poplatky k roku 2011. Rovněž vyšší nárůst poplatků zaznamenala mezi roky 2010 a 2011 i Česká spořitelna, která i přesto je v tomto profilu bankou s nejnižšími poplatky k roku 2011. Je následována Komerční bankou a ČSOB, která je těsně před zmiňovanou UniCredit Bank.

U profilu elektronického klienta byly poplatky nejnižší ve srovnání s předchozími profily. Nejnižší poplatky měla v roce 2011 UniCredit Bank, u které byl zaznamenám oproti roku 2010 jejich pokles. Naopak nejvyšší poplatky měla v roce 2011 Česká spořitelna.

 

Absolutní versus relativní poplatkové zatížení

Studie dále hodnotila i relativní výši poplatkového zatížení klientů. Absolutní výše poplatků (viz hodnoty v grafech) byla v jednotlivých letech poměřována k průměrné mzdě v České republice. Studie tedy hodnotila, jak se mezi počátkem a koncem sledovaného období (roky 2007 a 2011) změnila výše bankovních poplatků jak absolutně, tak relativně. Například pokud se poplatky u zvolené banky v rámci daného profilu mezi roky 2007 a 2011 zvýšily, ale průměrná mzda v ČR za dané období vzrostla více, došlo k relativnímu snížení poplatků. Podrobné výsledky a srovnání u jednotlivých bank v rámci zvolených profilů přináší tabulka 4.

 

Tabulka 4: Absolutní versus relativní poplatkové zatížení klienta

Absolutní poplatkové zatížení klienta mezi roky 2007 a 2011

  ČS KB ČSOB UCB
průměrný klient zvýšení zvýšení zvýšení Zvýšení
pobočkový klient zvýšení zvýšení zvýšení Zvýšení
elektronický klient zvýšení snížení snížení Snížení

Relativní poplatkové zatížení klienta mezi roky 2007 a 2011

  ČS KB ČSOB UCB
průměrný klient zvýšení snížení snížení Zvýšení
pobočkový klient zvýšení zvýšení zvýšení Zvýšení
elektronický klient zvýšení snížení snížení Snížení

Poznámka: Zvýrazněny jsou banky a profily, kdy poplatky rostly pouze absolutně, relativně klesaly.

 

Studie se dále věnovala u zvolených bankovních domů měnící se nabídce jejich běžných účtů a služeb zahrnutých do základního poplatku za vedení běžného účtu. Dále se u zvolených bank věnovala i přehlednosti jejich bankovních sazebníků, kdy velmi častým negativem je zveřejnění nového sazebníku obsahujícím desítky stran, kde si klient musí sám vyhledávat změny v poplatcích, ke kterým došlo oproti předchozímu sazebníku. Velmi přínosné by bylo s novým sazebníkem zveřejnit i dokument, který přehledně popisuje změny, ke kterým došlo, či změny v novém sazebníku zvýraznit.

 .    

Kompletní studii, která byla výsledkem bakalářské práce Kristýny Pouchlé pod vedením Oldřicha Šoby na téma Vývoj bankovních poplatků u pobočkového a internetového bankovnictví v České republice, lze stáhnout na následujícím odkazu: http://is.mendelu.cz/lide/clovek.pl?id=34223;zalozka=7.

A nebo zde: https://www.bankovnipoplatky.com/bakalarska-prace-vyvoj-bankovnich-poplatku-v-cr-ocima-studentky-mendelovy-univerzity-1-cast-17872.html


Bankovní poplatky u velké čtyřky - kde se platilo a platí nejvíce?

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16177399184

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2610
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6690
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8540
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3485
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,9780
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4200
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0765
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více