Rostoucí nespokojenost lidí s předraženými službami se naposledy projevila v neděli, kdy byly vyhlášeny výsledky třetího ročníku „soutěže“ o nejabsurdnější bankovní poplatek. Tuzemské peněžní ústavy to ale zdá se příliš nezajímá. Z ankety Deníku totiž vyplývá, že kritizovaný poplatek žádná z nich zrušit neplánuje.
Z peněženek klientů bank loni zmizelo na 35 miliard. Nešlo ale o podvod či omyl, tuto částku banky získaly od klientů na „běžných“ bankovních poplatcích.
Rostoucí nespokojenost lidí s předraženými službami se naposledy projevila v neděli, kdy byly vyhlášeny výsledky třetího ročníku „soutěže“ o nejabsurdnější bankovní poplatek. Letos vyhrál měsíční poplatek za vedení běžného účtu. Nespokojenost s ním vyslovilo téměř čtyřicet pět procent hlasujících klientů bank.
A rušit se nebude
Tuzemské peněžní ústavy to ale zdá se příliš nezajímá. Z ankety Deníku totiž vyplývá, že kritizovaný poplatek žádná z nich zrušit neplánuje. „Poplatek za vedení účtu vnímáme jako oprávněný, protože tato služba s sebou nese určité náklady. Klientům jsme vyšli vstříc již loni v květnu, kdy jsme zavedli speciální balíčky, v rámci nichž mají klienti mnoho služeb zdarma,“ řekl Deníku mluvčí ČSOB Tomáš Kopecký.
„Jde o poplatek za službu, kterou si klient od banky kupuje. Vedení našeho postžirového účtu Klasik je sice zpoplatněno, proti tomu však nabízí řadu služeb zcela zdarma,“ doplňuje ho Denisa Salátková z Poštovní spořitelny. Právě na služby zdarma, které jsou však vždy v rámci balíčků, se nyní „vymlouvá“ většina bank. Podle Patrika Nachera, šéfredaktora serveru bankovnipoplatky.com, který anketu o poplatcích každoročně vyhlašuje, však problém nespočívá v balíčcích samotných.
„Lidem, kteří si stěžují na poplatky za vedení účtu, vadí netransparentnost účtu. Lidé často žádají jen obyčejné účty, kam jim jednou měsíčně přijde výplata, a žádné další speciální operace nepožadují. Přesto i za takový účet platí,“ kritizuje Nacher.
Absurdita poplatků za vedení účtu podle něj vyniká zvlášť ve srovnání se zahraničím, kde se v mnoha případech za základní bankovní služby neplatí žádné poplatky. „U nás často platíte za vedení běžného účtu takříkajíc za nic, protože kromě toho platíte i za další služby jako jsou převody, vklady či bankomaty,“ dodává Nacher.
Tuzemské banky ale srovnání se zahraničím většinou odmítají
V cizině je to jinak. „Banky v západoevropských zemích generují výnosy jinak. Příkladem mohou být kreditní karty. I u nás je lidé používají, ale nevyužívají úvěr. Jakmile jim přijde výplata, dlužnou částku hned uhradí. Úrok z úvěru se pohybuje nad 15 % a na tom právě západní banky vydělávají,“ vysvětluje Tomáš Pavlík z UniCredit Bank ČR. Poplatky od lidí jsou pro tuzemské banky poměrně velkým zdrojem zisku, v průměru na nich získávají až třetinu ze všech výnosů.
Poplatky za vedení účtu:
ČSOB 40 Kč/měsíc
UniCredit 50 Kč/měsíc
Poštovní spoř. 28 Kč/měsíc
Česká spořitelna 29 Kč/ měsíc
Zdroj: údaje bank
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1550 | |
1 USD | 23,4670 | |
1 PLN | 5,8270 | |
1 GBP | 29,3610 | |
1 CHF | 25,6875 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0552 |
Zprávy z devizového trhu
- Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024