Banky:
sporný poplatek nezrušíme (Deník)


05. 03. 2008  07:35     Jan Klička     komentáře (7)

Rostoucí nespokojenost lidí s předraženými službami se naposledy projevila v neděli, kdy byly vyhlášeny výsledky třetího ročníku „soutěže“ o nejabsurdnější bankovní poplatek. Tuzemské peněžní ústavy to ale zdá se příliš nezajímá. Z ankety Deníku totiž vyplývá, že kritizovaný poplatek žádná z nich zrušit neplánuje.





Z peněženek klientů bank loni zmizelo na 35 miliard. Nešlo ale o podvod či omyl, tuto částku banky získaly od klientů na „běžných“ bankovních poplatcích.

Rostoucí nespokojenost lidí s předraženými službami se naposledy projevila v neděli, kdy byly vyhlášeny výsledky třetího ročníku „soutěže“ o nejabsurdnější bankovní poplatek. Letos vyhrál měsíční poplatek za vedení běžného účtu. Nespokojenost s ním vyslovilo téměř čtyřicet pět procent hlasujících klientů bank.

 

A rušit se nebude

Tuzemské peněžní ústavy to ale zdá se příliš nezajímá. Z ankety Deníku totiž vyplývá, že kritizovaný poplatek žádná z nich zrušit neplánuje. „Poplatek za vedení účtu vnímáme jako oprávněný, protože tato služba s sebou nese určité náklady. Klientům jsme vyšli vstříc již loni v květnu, kdy jsme zavedli speciální balíčky, v rámci nichž mají klienti mnoho služeb zdarma,“ řekl Deníku mluvčí ČSOB Tomáš Kopecký.

„Jde o poplatek za službu, kterou si klient od banky kupuje. Vedení našeho postžirového účtu Klasik je sice zpoplatněno, proti tomu však nabízí řadu služeb zcela zdarma,“ doplňuje ho Denisa Salátková z Poštovní spořitelny. Právě na služby zdarma, které jsou však vždy v rámci balíčků, se nyní „vymlouvá“ většina bank. Podle Patrika Nachera, šéfredaktora serveru bankovnipoplatky.com, který anketu o poplatcích každoročně vyhlašuje, však problém nespočívá v balíčcích samotných.

„Lidem, kteří si stěžují na poplatky za vedení účtu, vadí netransparentnost účtu. Lidé často žádají jen obyčejné účty, kam jim jednou měsíčně přijde výplata, a žádné další speciální operace nepožadují. Přesto i za takový účet platí,“ kritizuje Nacher.

Absurdita poplatků za vedení účtu podle něj vyniká zvlášť ve srovnání se zahraničím, kde se v mnoha případech za základní bankovní služby neplatí žádné poplatky. „U nás často platíte za vedení běžného účtu takříkajíc za nic, protože kromě toho platíte i za další služby jako jsou převody, vklady či bankomaty,“ dodává Nacher.

 

Tuzemské banky ale srovnání se zahraničím většinou odmítají

V cizině je to jinak. „Banky v západoevropských zemích generují výnosy jinak. Příkladem mohou být kreditní karty. I u nás je lidé používají, ale nevyužívají úvěr. Jakmile jim přijde výplata, dlužnou částku hned uhradí. Úrok z úvěru se pohybuje nad 15 % a na tom právě západní banky vydělávají,“ vysvětluje Tomáš Pavlík z UniCredit Bank ČR. Poplatky od lidí jsou pro tuzemské banky poměrně velkým zdrojem zisku, v průměru na nich získávají až třetinu ze všech výnosů.

 

Poplatky za vedení účtu:

ČSOB 40 Kč/měsíc

UniCredit 50 Kč/měsíc

Poštovní spoř. 28 Kč/měsíc

Česká spořitelna 29 Kč/ měsíc

Zdroj: údaje bank



Banky: sporný poplatek nezrušíme (Deník)

Diskutovat (7)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16493345504

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1550
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4670
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8270
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3610
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6875
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0552
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více