Banky v Česku na vlastní kůži (Lidové noviny, 25.9.2006)


01. 01. 2005  01:00     Barbora Minksová     komentáře (0)

Vydáte-li se s docela jednoduchým dotazem do pražských bank, může vás čekat nejen profesionální finanční poradce, káva a podaná ruka, ale také neochota a překvapující neznalost pracovníků. A když máte smůlu, můžete při marném hledání finančního poradce také uvíznout v útrobách finančního ústavu.




Banky v Česku na vlastní kůži

Zdroj: Lidové noviny
Datum: 25.09.2006
Ročník: 19
Číslo: 224
Autor: BARBORA MINKSOVÁ
Str.: 03
Pořadí: 01
Rubrika: Více peněz
 
 

Reportáž


Vydáte-li se s docela jednoduchým dotazem do pražských bank, může vás čekat nejen profesionální finanční poradce, káva a podaná ruka, ale také neochota a překvapující neznalost pracovníků. A když máte smůlu, můžete při marném hledání finančního poradce také uvíznout v útrobách finančního ústavu. Se 300 tisíci korun "v kapse" a znalostmi finančního trhu, jakými disponuje běžný občan, jsem v Praze 1 postupně zaklepala na dveře jedenácti bank. Jako laik jsem pak byla vydaná napospas pracovníkům finančních ústavů.
Na každém pracovišti mi položili stejnou otázku? "Jak dlouhou dobu nebudete peníze potřebovat?" Všem bez rozdílu jsem odpověděla, že v tuto chvíli předpokládám, že je budu moci postrádat patrně dlouho, ale že si chci ponechat možnost výběru během této doby.

Česká spořitelna - za 3

Vchod do České spořitelny na Václavském náměstí je poměrně nenápadný, skoro jsem ho přehlédla. Uvnitř bylo ale prostoru dost. Dva lidé přede mnou, to nebude dlouho trvat, pomyslila jsem si. Zvlášť když byly otevřené čtyři přepážky.
Když si zaměstnanec od jedné přepážky šel kamsi zatelefonovat, začal muž vedle mne ztrácet trpělivost: "No, to je teda výborný!" Po deseti minutách se fronta nehla. "Žijete s paní?" slyším, jak se ptá zaměstnankyně postaršího muže. Mezitím se fronta přede mnou zkrátila o jednoho člověka. "Chvilinku, jo?" říká jiná zaměstnankyně klientovi. Z chvilinky je však záhy deset minut a já stále sedím na židli a čekám. "Čau, papá," loučila se zaměstnankyně s dalším klientem. Po více než půl hodině se konečně dostávám na řadu. Bankovní úřednice s brýlemi mi nabídla hned několik možností, co udělat s penězi: stavební spoření, důchodové spoření, vkladové účty a podílové fondy. Ke všem informacím jsem dostala příslušné materiály, vizitku a šla zase o pobočku dál. Tuto pobočku jsem zhodnotila trojkou.

ČSOB - za 1

S úsměvem a slovy "dobrý den, co si přejete" mě přivítala pracovnice ČSOB. Nenamalovaná blondýnka v tmavě zeleném kostýmku mi ochotně poradila, abych peníze vložila do zajištěného fondu. Sama mě informovala o výnosech a zároveň i o poplatcích. Ke všem informacím mi dala propagační materiály spolu se svojí vizitkou. "Pokud budete mít ještě nějaké dotazy, kdykoliv mi zavolejte," rozloučila se se mnou.
Moje hodnocení? Za jedna.

HVB Bank - za 1

Zamířila jsem do HVB Bank. Stála jsem ve velké hale a čekala, až se uvolní některá z přepážek. Po chvíli se tak stalo a já jsem přistoupila k ženě v černém kostýmku, jíž jsem vysvětlila, co vlastně potřebuji. "Jé, to já vám neporadím," vyděsila se. "Víte co, já vám zavolám finančního poradce, zkusíme, jestli má čas."
Po krátkém hovoru mi řekla, abych šla o patro výš, tam na mě prý čeká blondýnka s brýlemi. Skutečně se tak stalo a ochotná zaměstnankyně mi začala vyjmenovávat veškeré možnosti, které mám, a doporučila mi investovat do "Energy Cake", nové emise strukturovaných dluhopisů v českých korunách.
Dále mne informovala i o Kontu Pohoda a ke všemu vytiskla příslušné dokumenty. "Chcete to barevně?" zeptala se mě. Na závěr mě informovala, na co si mám všeobecně dávat pozor při výběru banky a produktů. Spolu s vizitkou mi podala ruku na rozloučení.
A mé hodnocení? Opět za 1. Nebylo třeba se na nic ptát, všechny potřebné informace mi ochotně sdělila zaměstnankyně sama.

GE Money Bank - za 2

Další banka, kterou jsem navštívila, byla GE Money Bank. "Jak vám můžeme pomoci?" zeptala se mě okamžitě jedna zaměstnankyně. Postupně jsem se dozvěděla, že tato banka neobchoduje s podílovými fondy, a peníze mám proto vložit buď na spořicí účet, termínovaný vklad či na vkladní knížku. Vysvětlila mi rozdíly, poskytla informaci, kdy je potřeba i běžného účtu. Poté začala vyzvídat, s jakou bankou spolupracuji nyní a jaké služby využívám. Nakonec dodala materiály s vizitkou a bez podání ruky se se mnou rozloučila.
Pobočku hodnotím dvojkou, zaměstnankyně sice byla ochotná, ale mluvila příliš rychle a nezřetelně. Na poplatky jsem se musela doptat.

Citibank - za 2

V Citibank jsem se dočkala i malého výslechu. Po zodpovězení několika otázek, mj. i celého jména a data narození, jsem se dozvěděla, že nejlepší možností je pro mne investovat částku konkrétním podílem mezi akcie, dluhopisy a peněžní trh.
Během dlouhého monologu úřednice mi jiný zaměstnanec přišel nabídnout kávu. Na poplatky a výnosy jsem se musela vyptat. Přitom první otázka, kterou jsem dostala, zněla: "Jaký si představujete výnos?" Pobočku hodnotím dvojkou.

eBanka - za 3

Dlouhá úzká místnost představovala pobočku eBanky. "Máte dvě možnosti: termínovaný vklad nebo fondy," sdělil mi pracovník. Když jsem žádala přesnější informace, zavolal modrookou kolegyni. Ta mi ve spěchu vysvětlila, že při fondech mohu hodně ztratit. Nic o poplatcích, žádné materiály, žádná vizitka.
Po zvážení hodnotím trojkou.

Komerční banka - za 1 V Komerční bance bylo v provozu asi dvanáct přepážek. Přede mnou byli ve frontě čtyři lidé, přesto jsem se dostala na řadu už za deset minut. Pracovnice mi podala ruku a poradila mi investovat do světového garantovaného fondu Max 7. Veškeré informace mi sdělila sama, a tak nebylo třeba se na něco doptávat. Zároveň mi nabídla i běžný účet, ale když jsem ho odmítla, více mě tím nezatěžovala.
Hodnotím jedničkou.

Živnostenská banka - za 2

V Živnostenské bance mě přivítala drobná paní v krátkém sestřihu. Nabídla mi produkt Perspektiva Forte a ochotně mi propočítala výnosy. Poté mi nabídla možnost domluvit si schůzku s finančním poradcem, který by mi navrhl nejlepší řešení. Na poplatky jsem se musela dotazovat. Moje hodnocení? Za dvě.

Raiffeisenbank - za 2

V Raiffeisenbank mi zaměstnankyně okamžitě nabídla termínované vklady s tím, že když chci mít možnost peníze kdykoli vybrat, fondy pro mě nejsou výhodné. Úřednice sice byla příjemná, ale neinformovala mě o poplatcích a ani mi nepodala ruku.
Můj dojem nevylepšila ani vůně, která se rozlévala po místnosti. Hodnotím dvojkou.

Poštovní spořitelna - za 3

U vchodu do Poštovní spořitelny jsem si vzala číslo. Na tabuli se rozsvítila přepážka č. 8. Muž u vchodu mne informuje, že mám jít po schodech do prvního patra. Najít přepážku č. 8 ale není úplně snadné. Není nijak označená a nachází se uvnitř běžné kanceláře.
Přivítala mě tu usmívající se poradkyně. Ochotně mě vyslechla a nabídla řešení: Konzervativní fond Poštovního investičního programu. Začala mi vysvětlovat výhody a vše s tím spojené, bohužel však mluvila příliš rychle, a tak jsem chvílemi měla potíže ji vnímat. Nedala se přerušit žádnou otázkou, dál si povídala své. Nechala jsem ji tedy vymluvit a s podáním ruky jsem se rozloučila.
Pobočku jsem zhodnotila známkou 3, na níž se podílelo i špatné značení uvnitř budovy banky.

Volksbank - za 4

Poslední pobočka. Hned po vstupu do prostoru banky narážím na recepci. Dvě ženy stojící za stolem se mě ptají, co si přeji. "No, to jděte tamhle k pokladně," navádí mě jedna z nich. "Ne, paní nechce platit, ale vložit," opravuje ji druhá a začíná mi povídat o dvou možnostech: termínovaném vkladu a podílových fondech. "A poplatky?" ptám se. "Něco takovýho je," odpověděla neurčitě zaměstnankyně. Poté ji napadá zavolat finančnímu poradci. "Počkejte si, zjistím, jestli má čas."
A tak čekám. Po chvíli se na mě paní recepční obrátí: "Pojďte!" V chodbě jsem se dozvěděla, že mám jet výtahem o patro výš, prý tam na mě bude čekat finanční poradkyně. O patro výš však nikdo není. Chvilku čekám a pak zazvoním na dveře vedoucí do mezaninu, kde má mít poradkyně kancelář. Nikdo mi však neotevírá, a tak se rozhoduji odejít. Ale ouha! Dveře jsou na kartu, a tak musím čekat, dokud někdo nepůjde a nevysvobodí mě.
Nakonec jsem se z budovy dostala - bez informací a se zbytečně ztraceným časem. A hodnocení? Za čtyři!

***

Hodnocené pobočky


Citibank
Revoluční 6, 110 00 Praha 1
Tel.: 224 800 952
www.citibank.cz

Česká spořitelna
Václavské náměstí 26
110 00 Praha 1
Tel: 800 207 207, 224 422 686
www.csas.cz

ČSOB
Revoluční 11/725, 110 00 Praha 1
Tel.: 261 354 604
www.csob.cz

eBanka
Václavské náměstí 43, Praha 1
Tel.: 222 115 590
www.ebanka.cz

GE Money Bank
Revoluční 8, 11000 Praha 1
Tel.: 224 800 210
www.gemoney.cz

HVB Bank
Revoluční 7
110 056 Praha 1
Tel.: 221 119 779
www.hvb.cz

Komerční banka
Václavské náměstí 42
114 07 Praha 1
Tel.: 222 411 111,
222 434 400
www.kb.cz

Poštovní spořitelna
Spálená 3, 110 00 Praha 1
Tel.: 222 047 802
www.postovnisporitelna.cz

Raiffeisenbank
Vodičkova 38, 111 21 Praha 1
Tel.: 221 141 261 - 3
www.raiffeisenbank.cz

Volksbank
Lazarská 8, 120 00 Praha 2
Tel.: 221 969 981
www.volksbank.cz

Živnostenská banka
Václavské náměstí 815/53
110 00 Praha 1
Tel.: 221 015 310
www.zivnobanka.cz

Co vás čeká, přijdete-li s konkrétním dotazem na přepážku banky? Redaktorka LN Barbora Minksová se vydala do terénu, aby se na vlastní oči přesvědčila, jestli i v bankách platí přísloví "náš zákazník - náš pán". U přepážky přednesla vždy stejný dotaz: Zdědila 300 tisíc korun a potřebuje poradit, jak s nimi výhodně naložit. Chování pracovníků, jejich informovanost a ochotu pak oznámkovala jako ve škole - od jedničky do pětky.

Foto popis: Jedenáct bank, jedenáct úředníků. Většinou s námi jednali slušně, na poplatky a další podrobnosti ale bylo často třeba se vyptat.
Foto autor: Foto archiv LN

 


Banky v Česku na vlastní kůži (Lidové noviny, 25.9.2006)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16405854832

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více