Banky vs. Karel Gott


09. 11. 2007  11:27     Jan Majer     komentáře (0)

Rozhovor s Patrikem Nacherem pro Finmag - Finanční magazín. "Zajímavé by bylo obohatit hlasování o přepočet na klienta banky. Počet hlasů pro banku lomeno počtem klientů. Pak by pořadí více odpovídalo náladě klientů".





Čím to, že Bance roku, komerční anketě srovnatelné se soutěží Miss nebo se Zlatým slavíkem, věnují média každý rok tolik pozornosti?
Ankety jsou obecně pro média přitažlivým tématem. Faktem ale je, že tuto anketu vnímají jako důležitou především samotné banky. Každý z nás si určitě všiml například na obálce výpisu z účtu ikonek, které ukazují, jaké kategorie naše banka vyhrála. Jaký to má ale význam pro klienty, už nechám na čtenářích.

Banky v soutěži vyhrávají hodnotnou cenu – obrovskou bezplatnou reklamu v médiích. Vyhrávají právě ty ikonky, kterými mohou ozdobit propagační materiály. Podle vás nemá srovnávání finančních institucí smysl?
Určitě má smysl srovnávat srovnatelné. Porovnávat ceny jednotlivých služeb, jejich kvalitu, a to vzhledem k charakteru finančních institucí. Vždy ale musíme mít na paměti, že ankety jsou především o emocích.

Byl jste jako známý kritik českých bank přizván do poroty Banky roku?
Přišel mi sice nějaký mail od organizátorů, že mám poslední den na to, abych poslal svoje tipy, ale nikdo mi oficiálně nesdělil, že jsem členem poroty. Takže jsem nehlasoval.

Víte, kdo byl v porotě?
Členy poroty jsem našel v tiskové zprávě někde v médiích, na oficiálním webu jsem tuto informaci nenašel. Jsou tam známá jména politiků, lékařů, lidí z médií, komerčních firem i finančních institucí. Nenazval bych to odbornou porotou, ale spíše porotou složenou ze známých osobností.

Vítězné firmy pak využívají ocenění k vlastní reklamě. Nedeformuje to trh?
Už jsem se toho dotkl. Banky se dost často chlubí oceněními. Myslím ale, že to na klienty nemá takový vliv, jak si banky myslí. Klienti bank se čím dál víc zajímají o služby a produkty, které jsou jim nabízeny. Hledají si informace na internetu, porovnávají cenu i kvalitu služeb. Podobná ocenění pak mohou mít v kontrastu s realitou i opačný efekt, než banky očekávají.

Jak byste okomentoval výsledky letošní ankety?
Stále vítězí stejné banky, bez ohledu na to, co se v daném roce událo. Zdá se, že Česká spořitelna a Komerční banka budou vždy na stupních vítězů, i kdyby se ostatní banky rozkrájely.

S tím asi nejde nic dělat. Karel Gott taky vždycky vyhraje…
Karel Gott ale hezky zpívá. Zajímavé by bylo obohatit hlasování o přepočet na klienta banky. Počet hlasů pro banku, lomeno počtem klientů. Pak by pořadí opravdu více odpovídalo náladě klientů.

Vy ale také známkujete banky. V čem je rozdíl mezi vaším žebříčkem a bankou roku?
Je v tom podstatný rozdíl. Banky nehodnotí porota, ale přímo klienti. Zatím se hodnocení zúčastnilo přes osm tisíc návštěvníků webu, a to už je reprezentativní vzorek.

Jak se hlasuje ve vaší anketě?
Nejde o počty hlasů, tedy kvantitu, ale o průzkum kvality. Klienti hodnotí školní známkou banky z hlediska devíti parametrů. Ty jsou rozděleny do tří základních skupin – prostředí poboček, bankovní služby, informace.

Takové hodnocení se dá docela dobře zmanipulovat.
Vyřazujeme ze statistik všechna podezřelá hodnocení, která by banky poškodila. Třeba když někdo vyplní samé pětky. Hlasující vyplňují další údaje, aby výsledky byly co nejpřesnější – pobočku, kterou hodnotí, kraj atd. To vše by dohromady mělo dát výsledek, o který se dá opřít.

Přesto určitě nejde o dokonalou metodiku.
Dokonalé srovnání ve skutečnosti udělat nejde. Tak se aspoň snažíme eliminovat nepřesnosti.

Například?
Například nezveřejňujeme detailní výsledky u bank, které hodnotilo méně než 50 klientů, aby nedocházelo k nespravedlnostem vycházejícím z hodnocení malého množství respondentů.



Banky vs. Karel Gott

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16500942784

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1550
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4670
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8270
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3610
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6875
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0552
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více