Banky zamítly smírné jednání a klientům bank nezbývá, než se obrátit na soudy
Jste OSVČ? Založte si podnikatelský účet, pomůže vám
Sdílení bankomatů nabírá na obrátkách. Přidají se i Air Bank a UniCredit
Výběr z bankomatu po celém světě zdarma? Mnohdy vám poplatek stejně naúčtují
Jak a kde reklamovat bankovní služby? Cesta ke spravedlnosti může být dlouhá a drahá
Před necelými dvěma týdny služba Poplatkyzpet.cz doručila na podatelny pěti největších českých bank první výzvy na vrácení úvěrových poplatků. Každá z pěti vyzvaných bank ve stanovené sedmidenní lhůtě na výzvy nereagovala. Klienti bank prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz požádala předsedy představenstev jednotlivých bank o osobní setkání s cílem vyřešit celou věc smírnou cestou bez nutnosti soudu. Odpovědi bank na žádost o setkání, stejně jako vyjádření na výzvy o vrácení úvěrových poplatků, byly zamítavé.
Banky tak daly jasně najevo, že vrácení úvěrových poplatků nechtějí vyřešit smírnou cestou a daly impulz k zahájení soudních řízení. Banky tak spoléhají na to, že budou muset vrátit neoprávněně účtované poplatky méně klientům, když budou lidé nuceni obracet se na soudy. Banky věří tomu, že pouze několik procent klientů se bude chtít na soudy obrátit.
Vyjádření bank na zaslané výzvy
Raiffeisenbank a.s. ve své odpovědi na zaslané výzvy neuznává nárok na vrácení úvěrových poplatků. V odpovědi adresované AK Toman, Devátý & partneři, stojí: „Poplatek byl Klientovi účtován zcela v souladu s platnou úvěrovou smlouvou. Dle našeho názoru není v případě Poplatku dán žádný Vámi tvrzený důvod neplatnosti právního úkonu, jímž byla povinnost hradit Poplatek mezi námi a Klientem sjednána. Vzhledem k výše uvedenému nám účtováním Poplatku nevzniklo bezdůvodné obohacení a klientovi proto nemohl vzniknout Tvrzený nárok na jeho vydání. Neexistence Tvrzeného nároku pak vede k tomu, že ani náklady údajně spojené s jeho vymáháním nebudou uhrazeny.“
Československá obchodní banka, a.s. považuje námi zaslané výzvy za nedůvodné. Jejich argumentace zní: „Jsme nuceni konstatovat, že žádné Vámi tvrzené nároky výše uvedených osob nemohly vůči ČSOB z těchto smluv o úvěru vzniknout. Proto ani nepřichází v úvahu, aby ČSOB takové neexistentní nároky uhradila. Váš požadavek tedy hodnotíme jako nedůvodný.“
Česká spořitelna, a.s. na zaslanou výzvu odpověděla, že „s ohledem na přiloženou dokumentaci a související pochybnosti ve vztahu k uvedenému přípisu“ ji nepokládá za řádnou výzvu. Naši výzvu pak považuje za neoprávněnou a odmítá ji. Na dopis JUDr. Tomana dále odpovídá: „K obsahu Vašeho dopisu pak Česká spořitelna, a.s. uvádí, že v rámci své podnikatelské činnosti dodržuje jak příslušné právní předpisy České republiky, tak i své smluvní závazky. Česká spořitelna a.s. proto odmítá Vaše tvrzení, že by ve smlouvách o úvěru uzavřených mezi Českou spořitelnou, a.s. a jejími klienty existovala jakákoliv neplatná smluvní ujednání.“
Hypoteční banka, a.s. jako jediná odpověděla prostřednictvím svého právního zástupce Mgr. Pokorného. Jeho odpověď na zaslané výzvy zní: “Dovoluji si Vám sdělit, že Banka považuje žádost Vašich klientů za nedůvodnou, když dle jejího názoru příslušná ujednání zakládající povinnost klientů k úhradě Poplatku Bance představují platně sjednaná ujednání, a není dán žádný důvod považovat sjednání poplatku za neplatné a nezákonné.“ A dodává: „S ohledem na výše uvedené tedy Banka neshledává žádný důvod k tomu, aby žádosti uvedené ve Výzvách vyhověla a Klientům uhrazený Poplatek vrátila, včetně úhrady nákladů spojených s uplatněním žádosti o jeho vrácení.“
Komerční banka, a.s. založila svou odpověď na odmítnutí plné moci přiložené k zaslané výzvě, neboť není v souladu dohodnutou formou plných mocí s klienty. Dále banka argumentuje: „Obecně však konstatujeme, že považujeme smluvní ujednání s našimi klienty, které se týkají práva Komerční banky, a.s., účtovat poplatek za správu úvěru, za ujednání, které je v souladu s platným českým právem, rozhodovací praxí Nejvyššího soudu České republiky i Soudního dvora Evropské unie.“
JUDr. Petr Toman, který službě Poplatkyzpet.cz poskytuje své právní poradenství, nastiňuje další kroky v jednání s bankami: „Na základě toho, že banky neposkytly téměř žádné relevantní argumenty, neexistuje nyní jiná možnost, než se obrátit na soud. Služby Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com budou až do 31. března 2013 vybírat od lidí plné moci. I když dnes už víme, že banky na naše výzvy budou reagovat negativně, musíme jim i přesto nejprve zaslat výzvy od všech klientů, kteří společnost BSP Lawyer Partners zplnomocnili k zastupování. Pokud zareagují stejně jako na první výzvy, pak klienty vyzveme k tomu, aby souhlasili s řešením soudní cestou a budeme muset přistoupit k podání žalob.“
JUDr. Daniel Paľko, předseda představenstva společnosti BSP Lawyer Partners, dodává: „Služba Poplatkyzpet.cz po celou dobu své existence usilovala o jednání s bankami, tedy o smírné řešení vracení úvěrových poplatků. Banky se bohužel k jednání postavily zamítavě a arogantně odmítaly veškeré naše snahy o mimosoudní řešení. Nyní nám daly jasný signál, že se bez nutnosti soudního řízení neobejdeme.“ Klientům, kteří zaslali plnou moc, vzkazuje: „Jak už jsme dopředu avízovali, každý klient, který nám zaslal plnou moc, má možnost se rozhodnout, zda se smíří s arogancí bank a nebude usilovat o vrácení svých peněz, nebo uhradí 400 Kč soudní poplatek a naše služba pak soudní cestou vymůže úvěrové poplatky zpět. V okamžiku, kdy se každý jednotlivý případ bude muset řešit soudně, zašleme klientům upozornění pomocí sms a e-mailu, a oni sami se budou moci rozhodnout, zda chtějí v procesu dále pokračovat nebo ne.“ A doplňuje: „Neumíme si představit, že by klienti dobrovolně nechali bankám neoprávněně účtované poplatky a rozhodli se nepokračovat soudní cestou.“
Majitel serveru Bankovnipoplatky.com, Ing Patrik Nacher, komentuje chování bank: „Banky samozřejmě zkouší nejrůznější taktiky, aby klientům úvěrové poplatky nemusely vracet. Doufají, že se lidé zaleknou jednání u soudu a svoje plné moci stáhnou. To by však byla velká škoda!“ A dodává: „Rád bych vzkázal všem lidem, kteří nám projevili důvěru a zaslali plnou moc, aby se od svého záměru získat své úvěrové poplatky zpět nenechali odradit. Tyto poplatky jsou nelegální a nic na to nemění ani odpovědi bank na naše první výzvy. Ukazuje to pouze na jejich vyhýbavé jednání“.
K jeho apelu se přidává i provozovatel třetí ze spolupracujících služeb Jdeto.de, Mgr. Petr Němec: „Všechny klienty, kteří nám zaslali plnou moc a hlásí se o své úvěrové poplatky, bych chtěl podpořit, aby i nadále trvali na svých právech a nenechali se bankami zastrašit. Banky se všemi možnými i nemožnými způsoby pouze snaží vyhnout své zodpovědnosti. Důkazem toho, že mají černé svědomí a úvěrové poplatky účtují neoprávněně, je fakt, že většina z nich po spuštění našeho společného projektu, samovolně ruší tyto poplatky do budoucna. My však chceme pro klienty zajistit vrácení peněz, které už bankám na úvěrových poplatcích zaplatili.“
.
TEĎ TO TEPRVE ZAČÍNÁ - FORMULÁŘ HROMADNÉHO VYMÁHÁNÍ JE ZDE!
.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,3140 | |
1 USD | 23,4540 | |
1 PLN | 5,8640 | |
1 GBP | 29,6035 | |
1 CHF | 25,9030 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0905 |
Zprávy z devizového trhu
- Domácí HDP v roce 2023 klesl o 0,2 %
28. 03. 2024 - Šedivé úterý příliš kurzových pohybů nepřineslo
27. 03. 2024 - Region vlající ve stínu eurodolaru
26. 03. 2024 - Fotbal a data
25. 03. 2024 - Koruna se vrací k oslabování
22. 03. 2024 - Koruna po zasedání ČNB posílila
21. 03. 2024 - Ne zda, ale jak moc dnes ČNB sníží sazby?
20. 03. 2024