ČSOB chce propojovat své odborníky s klienty on-line. Prioritu má mobilní bankovnictví
ČSOB se prostřednictvím kampaně „Chraňme své blízké“ spojila s influencery na pomoc seniorům s online bankovnictvím
Skupina ČSOB spustila odklady splátek úvěrů podle nového zákona
Centrála ČSOB je nejekologičtější kancelářskou budovou v České republice
Konzumace biopotravin u nás od roku 2011 mírně roste. Jejich podíl na celkové spotřebě potravin a nápojů je ale jen 0,7 %. Procento se už čtyři roky nijak zásadně nemění. Z průzkumu ČSOB Index očekávání firem vyplývá, že čeští pěstitelé a výrobci biopotravin vidí problém hlavně v nízké osvětě veřejnosti. S tou by podle nich měl více pomáhat stát. Firmy ale věří, že poptávka po jejich produktech poroste.
Po několikaleté stagnaci způsobené ekonomickou krizí začal v roce 2011 trh biopotravin mírně růst. Potvrzuje to 7% nárůst tržeb v roce 2012, kdy spotřebitelé utratili za biopotraviny 1,78 miliardy korun (tzn. 170 korun na obyvatele). „Data za rok 2013 zatím nejsou k dispozici, ale signály z trhu naznačují, že poptávka pomalu roste. V době krize zůstali biopotravinám věrni jen ti, pro které je bio životním stylem a trh přišel o občasné zákazníky. Ti se vrací společně s ekonomickým oživením. Do budoucna producenti očekávají zhruba 10% růst trhu,“ říká Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.
Podle podnikatelů brání razantnějšímu navýšení spotřeby hlavně nedostatečná informovanost. Ocenili by v tomto směru větší podporu státu. Navrhují například používání biopotravin ve školních jídelnách, kdy by osvěta probíhala přirozenou cestou už od dětského věku. Větší angažovanost státu by uvítal například i majitel biopekárny Zemanka Jan Zeman: „Biopotraviny šetří státu peníze díky nezatěžování přírody a lidského zdraví,“ zdůvodňuje Jan Zeman svůj postoj.
Největší oblibě se u Čechů těší bio mléčné výrobky. Ty tvoří zhruba pětinu trhu s biopotravinami. Na druhém místě jsou dětské výživy a třetí největší kategorií je ovoce a zelenina včetně ovocných a zeleninových šťáv. Nákup bio výrobků je často motivován snahou rodičů poskytnout kvalitní stravu hlavně dětem, které jsou ke škodlivým látkám citlivější než dospělí.
Mezi spotřebiteli panuje obecná představa, že biopotraviny jsou dražší než běžná produkce a ve většině případů tomu tak skutečně je. Cenu ale leckdy navyšuje složitá cesta k zákazníkovi. Přímý nákup na biofarmách může být levnější než v maloobchodních řetězcích, a to dokonce i ve srovnání s konvenčními potravinami. „My jako svaz říkáme, že bio nemusí být dražší,“ říká Kateřina Nesrstová, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců. S tím souhlasí i Tomáš Václavík z agentury Green marketing: „Biopotraviny jsou levnější už dnes, ale ne na regále.“
Přílohy:
Spotřeba biopotravin v ČR, 2005 - 2012
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,2350 | |
1 USD | 23,6060 | |
1 PLN | 5,8235 | |
1 GBP | 29,3795 | |
1 CHF | 25,8270 | |
100 HUF | 6,4100 | |
1 RON | 5,0710 |
Zprávy z devizového trhu
- Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024