Ceny bankovních služeb ve světě se snižují, u nás naopak (Capgemini)


09. 04. 2009  07:53     Patrik Nacher     komentáře (0)

Globální ceny bankovních služeb se nadále snižují, v průměru zaplatí retailový klient za bankovní služby ročně na poplatcích 70,30 EUR. Uživatelé internetového bankovnictví platí podle zjištění studie World Retail Banking Report 2009 o 34% méně než klienti, kteří řeší finanční potřeby na pobočkách.





V roce 2008 se průměrná cena bankovních služeb ve světě snížila o 2 % na 70,30 EUR za rok. Nejméně zaplatí za bankovní služby klienti v asijsko-pacifické oblasti s ročními náklady 54,30 EUR, nejvíce pak v Evropě mimo eurozónu (v průměru 76,60 EUR ročně). Globální srovnání cen za bankovní služby a detailní pohled na cenovou politiku bank v různých regionech světa přináší šesté vydání studie World Retail Banking Report, kterou zveřejnily společnosti Capgemini, UniCredit a Evropská finanční asociace pro řízení a marketing (EFMA).   Celkově se ceny bankovních služeb mírně snížily ve většině regionů. Významný pokles cen zaznamenala Eurozóna, kde se snížily průměrné ceny o 6,1 % (zejména v důsledku propadu cen o 33,3 % v Irsku, kde byly zavedeny balíčkové produkty, a ve Španělsku o 7,2 %). Mimo Eurozónu pak evropské bankovní ceny rostly o 1,6 %. V Severní Americe klesly ceny o 1,4 % a v Asii-Pacifiku o 2,3 %.   „V České republice cena bankovních služeb nepatrně vzrostla, konkrétně o 3 %. V mnoha zemích mimo Eurozónu pak zaznamenaly ceny bankovních služeb významně větší nárůst,“ uvedl Jiří Briford, Head of Financial Services společnosti Capgemini Czech Republic.  

Aktivní uživatel internetu zaplatil o 31 EUR méně než aktivní uživatel služeb pobočky

Vě většině sledovaných zemí využívají banky cenové strategie, v rámci které jsou internetové služby a ostatní přímé distribuční kanály výrazně cenově zvýhodněny oproti službám poskytovaným na pobočkách. Některé severské země zavedly extrémně atraktivní ceny za služby on-line, aby klienty přiměly více realizovat bankovní operace přes internet. Frekvence používání naznačuje, že tato cenová strategie přímo ovlivňuje chování zákazníků. „Podobná cenová strategie je běžná také v České republice, která díky relativní technologické vyspělosti tuzemských bank patříla k jednomu z prvních trhů, kde se ceny za pobočkové služby a za přímé kanály významně liší. Také díky tomuto faktu je dnes v českých bankách významná většina příkazů k úhradě zadávána přes internet nebo telefon,“ doplnil Jiří Briford.   Ceny bankovních služeb v Eurozóně ovlivňuje znatelně Single Euro Payments Area (SEPA). SEPA naplňuje očekávání, že standardizovaná struktura plateb po celé eurozóně povede k tvrdší konkurenci a nižším cenám. V důsledku zavedení SEPA se od roku 2006 cena za platební převody v Eurozóně ročně snižuje v průměru o 3,6 %  (a jen v uplynulém roce klesly náklady na převody u aktivního uživatele bankovních služeb z 60,90 EUR na 57 EUR).   Autoři studie World Retail Banking Report 2009 očekávají, že se v horizontu příštích pěti let budou i nadále ceny za bankovní služby a tím i příjmy bank z poplatků snižovat. Bankovní ceny se každoročně mírně snižují a vzhledem k častějšímu využívání levnějších obslužných kanálů (internet, mobil, telefon), vzhledem k tlaku na jasné stanovení cen ze strany regulačních orgánů a asociací, ale i k dopadu internetu a geografickému sbližování cen může tento pokles pokračovat i v dalších letech. „Banky budou muset vytvořit pro zákazníky novou přidanou hodnotu, aby tento výpadek v příjmech mohly nahradit. Očekávat lze rozšiřování rozsahu služeb na nefinanční produkty a znatelnou personalizaci svého přístupu k zákazníkům, která umožní rozvoj sofistokovanějších poradenských služeb,“ doplnil Jiří Briford.


Ceny bankovních služeb ve světě se snižují, u nás naopak (Capgemini)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16429892560

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více