Češi hledají úspory, kde se dá. Rezervy mají často v nevýhodných pojistkách
„Zjistili jsme, že až 70 % lidí má pojištění špatně nastavené. Většinou je to kvůli tomu, že smlouva není aktuální nebo kryje to, co není potřeba, a naopak nekryje to, co je důležité," říká o pojištění Čechů Aleš Žárský, ředitel bezplatné pojišťovací služby RIXO.cz. Právě ta se zaměřuje na revizi všech pojistek a pomohla už tisícům Čechů získat kvalitnější pojištění s výhodnějšími podmínkami.
Smlouvy a jejich podmínky jsou psané „pojišťovničtinou“ a v té se málokdo vyzná. Navíc věcí ve smlouvě, kterých je potřeba si všímat, je spousta. A pojišťovna či méně zkušený finanční poradce za vás většinou nic hlídat ani kontrolovat nebudou.
Úspora hlavně na pojištění vozidla
Nejvíce lze v praxi ušetřit na autopojištění. „Lidé si sjednají povinné ručení nebo havarijní pojištění a pak se mu třeba několik let nevěnují. Pojišťovny ale přichází pravidelně s novými nabídkami, které mají výhodnější podmínky. Navíc auta časem ztrácí na hodnotě a majitelé už tolik neřeší každý škrábanec nebo odřený blatník. Tudíž je zbytečné, aby platili vysoké částky za pojištění, které neupotřebí. Právě zde lze často najít úspory,“ říká expert Aleš Žárský.
Špatně pojištěni bývají lidé i v oblasti majetku, a to zejména, pokud svoji smlouvu dlouho neporovnali s aktuální nabídkou na trhu. I v tomto případě platí, že po nějakém čase se na trhu objeví výhodnější pojištění, mnohdy i u vaší stávající pojišťovny. Často pak nemusíte vypovídat smlouvu a složitě ji převádět jinam, stačí ji upravit. Samotné pojišťovny zlevnění sami od sebe většinou nenabídnou.
Experti varují, že zlevnění pojištění by nikdy nemělo jít na úkor jeho kvality a účelu, ke kterému slouží.
„Aby majetkové pojištění krylo to, co má, musí být nemovitost i věci v ní pojištěné na svoji aktuální hodnotu. Pokud má klient ve smlouvě nižší číslo, jde o takzvané podpojištění. V případě škody pak pojišťovna krátí veškeré plnění v poměru, v jakém cena neodpovídá. Pokud tedy dům za 5 milionů korun pojistíte na milion, dostanete i při škodě za 100 tisíc jen pětinu, tedy 20 tisíc korun. Za cenu ušetřených stokorun může přijít člověk o desetitisíce,“ říká expert Aleš Žárský.
Výjimkou nejsou situace, kdy klient platí dvojmo za stejné pojištění u různých pojišťoven, aniž by o tom věděl. Nebo vynakládá přehnané částky za ochranu, kterou využije pouze minimálně. Pro tyto případy je vhodné pojištění bedlivě kontrolovat.
Podívejte se na příklady z praxe:
Eva ušetřila přes 1 000 Kč ročně a má lepší smlouvu s vyšším krytím
Eva L. z Prahy si touto cestou nechala zkontrolovat pojištění majetku na svůj byt v Praze. Za původní pojištění platila paní Eva 3 061 korun za rok. Pokud by někomu způsobila škodu, původně by poškozenému pojišťovna zaplatila nejvýše 2,5 milionů korun. Jen pro představu, kdyby vznikl v bytě požár, její současný limit by na to rozhodně nestačil. Služba paní Evě doporučila novou smlouvu za cenu 2 073 korun ročně. Na jednom pojištění tudíž ušetřila přes 1000 korun za rok, a navíc se navýšila její maximální výplata u pojištění odpovědnosti na 5 milionů korun.
František má o 1000 korun levnější povinné ručení, vyšší limity pojistného krytí a získal bonus
František H. ze Sušice si touto službou nechal zkontrolovat povinné ručení na své osobní auto. Za to původní platil 3300 Kč ročně s limitem plnění 35 milionů korun a základními asistenčními službami. RIXO.cz zjistilo, že smlouva měla nízké limity a vysokou cenu. Proto Františkovi nabídlo novou smlouvu za 2199 Kč ročně s navýšením limitu plnění u povinného ručení z 35 milionů na 100 milionů a zvýšením úhrady asistenčních služeb při jednom zásahu z původních 2 000 Kč na 3 000 Kč. Na svém pojištění ušetřil více než 1 000 Kč ročně, navíc jako bonus získal první škodu bez vlivu na bonusy.
Jak zjistit, jestli můžete mít lepší pojištění?
Běžte na www.rixo.cz, zdarma se zaregistrujte, nahrajte své pojistné smlouvy a máte hotovo. Služba za vás vše zdarma zkontroluje a do pár dní dostanete zhodnocení, jak si vaše pojistka stojí. „Zvládne to opravdu každý a díky pár minutám, které tomu věnujete, můžete ušetřit spoustu peněz a nepříjemností při řešení škodních událostí,“ radí Žárský.
U každé pojistné smlouvy se srozumitelně dozvíte její klady a zápory, porovnání s jinými na trhu. Pokud lze smlouvu vylepšit a zlevnit, služba vám to řekne. Lepší smlouvu pak můžete uzavřít přímo online. To se hodí hlavně nyní, když nemůžete jít do pojišťovny nebo za finančním poradcem. Často navíc nemusíte vypovídat smlouvu a složitě ji převádět jinam. Pojistka se dá většinou vylepšit i u vaší stávající pojišťovny, a to je pak pro vás ještě jednodušší.
Další články k tématu
Objem odhalených pojistných podvodů v celkové výši