Chystá se žaloba na další banku (Lidové noviny, 13.2.2006)


01. 01. 2005  01:00     Eva Moniová     komentáře (0)

Žaloba o vrácení některých poplatků, kterou podali dva klienti ČSOB na banku na konci ledna, má první průběžný výsledek - platební rozkaz na zaplacení žalované částky. Proti němu však banka podá tzv. odpor. Další žaloba na jinou banku se podle Sdružení obrany spotřebitelů ČR připravuje.




Chystá se žaloba na další banku



Zdroj: Lidové noviny
Datum: 13.02.2006
Název: Chystá se žaloba na další banku
Ročník: 19
Číslo: 037
Str.: 01
Pořadí: 02
Rubrika: Více peněz - příloha
Oblast: Tisk celostátní
Zpracováno: 13.02.2006 06:38:29
Identifikace: LN20060213000095

Text:

Žaloba o vrácení některých poplatků, kterou podali dva klienti ČSOB na banku na konci ledna, má první průběžný výsledek - platební rozkaz na zaplacení žalované částky. Proti němu však banka podá tzv. odpor. Další žaloba na jinou banku se podle Sdružení obrany spotřebitelů ČR připravuje.

Obvodní soud pro Prahu 1 vydal minulou středu platební rozkaz na zaplacení žalované částky pro ČSOB. Jedná se o první krok ve dvou vzorových žalobách, které za pomoci Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) podali na konci letošního ledna dva klienti banky.

Vydáním platebního rozkazu spor nekončí


Obě žaloby jsou založené na přesvědčení klientů, že jim ČSOB neoprávněně účtovala některé poplatky. V prvním případě, v němž byl platební rozkaz ve zkráceném řízení vydán, si klient - fyzická osoba, nárokoval částku 2345 Kč za poplatek za vedení účtu a zrušení účtu. Ve druhém případě se jedná o podnikatele, který banku žaluje o částku 4168 Kč za poplatek za vedení účtu.
Vydáním platebního rozkazu ale soudní spor nekončí. Rozkaz je totiž soudy běžně používaný nástroj, který urychluje řízení v případech, kdy žalovaná strana nemá k nároku výhrady. Pokud žalovaný podá proti platebnímu rozkazu tzv. odpor, rozkaz se automaticky v plném rozsahu ruší a soud zahájí standardní projednání sporu.
"Přestože se dosud nejedná o pravomocné rozhodnutí a dá se předpokládat, že proti němu banka podá odpor, je pro žalobce i ostatní zájemce o vrácení neoprávněně účtovaných poplatků rychlý postup soudu dobrou zprávou," sdělila mluvčí SOS Ivana Picková.
"Vydání platebního rozkazu nelze interpretovat jako úspěch SOS v podaných žalobách, jak některá média uvádějí, protože ČSOB podá odpor a platební rozkaz se tím zruší," reagoval na rozhodnutí soudu Pavel Hejzlar z tiskového oddělení banky.
SOS loni v listopadu vyzvalo k podání žaloby všechny spotřebitele, kteří byli přesvědčeni, že jim ČSOB neoprávněně účtovala poplatek za vedení či zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou nebo tzv. neadresný poplatek. Banka se bránila argumentem, že bankovní služby jsou služby jako každé jiné, a že tedy logicky něco stojí. "Právo mít zaplaceno za poskytnutou službu je jedno ze zákonných práv v našem právním systému," konstatuje Hejzlar.
SOS ovšem namítá, že například poplatek za vedení účtu banka nikde nedefinuje, dokonce služby, které by obsahově pod tento pojem podle obchodního zákoníku měly spadat, tedy přijímání vkladů či plateb a uskutečňování výplat nebo plateb, banka zpoplatňuje zvlášť. SOS a advokátní kancelář Holec, Zuska & partneři se nakonec z hlediska procesní taktiky a hospodárnosti vedení sporu rozhodly iniciovat jen dvě vzorové žaloby.

Další žaloby se připravují


ČSOB však nemá být obětním beránkem. "Můžeme potvrdit, že podobný postup jako k ČSOB připravujeme i vůči další bance. V tuto chvíli však nebudeme její jméno médiím sdělovat," uvedla právnička SOS Klára Přikrylová s tím, že v březnu by mělo sdružení k tomuto tématu uspořádat tiskovou konferenci. Dodala, že důvodem, proč SOS takto postupuje jako první, je skutečnost, že na tuto banku SOS v průběhu loňského roku obdrželo nejvíce spotřebitelských stížností a že banka prý nebyla přístupná snaze o mimosoudní řešení sporu.

***

Poplatky, které banky od začátku roku 2005 zrušily nebo snížily

Citibank


zrušila poplatek: za předčasné splacení úvěru, za neoprávněnou reklamaci, za vedení úvěrového účtu, za zrušení podnikatelského účtu snížila poplatek: za vedení kreditní karty; z 200 na 100 tisíc byla snížena hranice nutného průměrného zůstatku, od kterého je vedení běžného účtu zdarma

Česká spořitelna


zrušila poplatek: za zrušení běžného a sporožirového účtu a vkladní knížky, za neoprávněné reklamace a další snížila poplatek: za přeshraniční převod, za výběr z účtu v cizí měně, zvýšil se počet bezplatných položek v balíčku Komplexní program

ČSOB


zrušila poplatek: za zrušení účtu (jen pro fyzické osoby); ze sazebníku bylo vypuštěno 215 méně používaných položek snížila poplatek: za předčasný výběr dlouhodobého termínovaného vkladu

eBanka


zrušila poplatek: za vedení účtu (pokud na účet chodí určitá suma peněz), za zrušení účtu snížila poplatek: za vydání náhradní karty či náhradní hotovosti v zahraničí, poplatek za výběr z bankomatu sjednocen na 6,90 Kč (pokud na účet chodí určitá suma peněz).

GE Money Bank


zrušila poplatek: za zrušení účtu snížila poplatek: za výběr z vlastních bankomatů

HVB Bank


zrušila poplatek: za zrušení účtu, za neoprávněnou reklamaci snížila poplatek: za vedení účtu kreditní karty HVB a VISA Winterthur, u některých kreditních karet byla změněna metodika výpočtu ročního poplatku

Komerční banka


zrušila poplatek: všechny poplatky za zrušení produktů a služeb, za zřízení a změnu trvalého příkazu přes internet, za vklad hotovosti na pobočce (fyzické osoby), za nevyužívání přímého bankovnictví (dřív 20 Kč, ale cena konta, ke kterému se poplatek hlavně vztahoval, se zvýší o 15 Kč) snížila poplatek: několik výběrů z vlastních bankomatů zdarma (zároveň zvýšen poplatek za výběr z cizího bankomatu o 4 Kč), všechny příkazy podané po telefonu za 6 Kč (dříve jen prvních pět, další 10 Kč), za zřízení a změnu inkasa na pobočce či přes telefon (zároveň zvýšen poplatek za zřízení a změnu trvalého příkazu na pobočce o 15 Kč)

Poštovní spořitelna


zrušila/snížila poplatek: konkrétně neuvádí

Raiffeisenbank


zrušila poplatek: za zrušení účtu, za vklad v hotovosti na účet Raiffeisen stavební spořitelny a další snížila poplatek: za příkazy na pobočce díky zřízení sběrného boxu, za zahraniční platby

Volksbank


zrušila poplatek: za zrušení účtu, za elektronickou platbu v rámci banky, za změnu či zrušení trvalého příkazu, SIPO a inkasa, za expresní vydání platební karty, za neoprávněnou reklamaci, za reklamaci platby přes internet a další snížila poplatek: za vedení FIT konta o 6 Kč měsíčně, za akceptaci inkasa, zvýšila poplatek za výběr hotovosti o 18 Kč

Živnostenská banka


zrušila poplatek: za zrušení účtu již v roce 2004 snížila poplatek: za výběr z cizího bankomatu

Foto autor: Foto Isifa

O autorovi: Eva Moniová redaktorka LN

 


Chystá se žaloba na další banku (Lidové noviny, 13.2.2006)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15526813280

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2540
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6480
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8380
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,4915
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0220
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0751
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více