10. díl:
Jak má Filip postupovat při reklamaci?


07. 04. 2020  00:13     ČSOB     komentáře (0)

UČÍME SE NAKLÁDAT S PENĚZI S FILIPEM: Jaká jsou práva a povinnosti Filipa při reklamaci? Jak může Filip a čtenáři docílit pozitivního výsledku své reklamace a domoci se svých práv?

10. díl: Jak má Filip postupovat při reklamaci?




Je dobré vědět, že k reklamaci je nezbytné potvrzení o zaplacení, například účtenka. Účtenku dostanete už při placení. Pokud jste ji ztratili a zaplatili jste například platební kartou, bude vám stačit výpis z účtu. V nejlepším případě se vám stane to, že půjdete do obchodu, kde jste věc koupili, a prodavač vám vaše peníze vrátí a poškozenou věc si vezme ihned zpátky.

Na vyřízení reklamace má obchodník 30 dnů

Jinak má obchodník ze zákona 30 dnů na to, aby reklamaci vyřídil – nejčastěji zajistil opravu poškozené věci – nebo vám výrobek vrátil jako neopodstatněnou reklamaci. Jako spotřebitelé máte dva roky na to, abyste zakoupenou věc reklamovali. Obchodník vám neuzná opotřebení zboží nebo výrobní kazy, o kterých jste předem věděli a třeba se slevou věc koupili, důvodem zamítnutí reklamace je také nesprávné používání.

Pořízenou věc musíte používat dle návodu a jejího určení

Dejte si proto pozor na předepsanou vodotěsnost telefonu, zkontrolujte, jestli vaše nové boty, ve kterých chodíte hrát fotbal, nejsou určené jen pro pohyb ve městě. Veškeré tyto informace naleznete buď v návodu na používání, nebo v přiložených informacích o produktu, které by vám měl dát obchodník. K nově nakoupeným botám např. dostaneme příbalový leták, ve kterém máme vyznačené, o jaký typ obuvi se jedná.

Záruka je 2 roky

Jestliže jste zboží používali v souladu s jeho účelem a doporučením výrobce, tedy jste splnili všechny náležitosti, a výrobní vada se projevuje, je čas věc reklamovat: v Evropské unii i České republice platí záruka dva roky (a obchodník ji může prodloužit na jakkoliv dlouhou dobu), ale třeba ve Spojených státech jen jeden rok. Na vyřízení reklamace nepotřebujete originální obal zboží, i když ho obchodník od vás může vyžadovat. Vy sami chtějte protokol o zahájení reklamačního řízení. Dvouletá reklamační lhůta se po opravě zboží neprodlužuje, v Česku také platí, že když budete dvakrát reklamovat tentýž problém a situace není vyřešena, potřetí už můžete žádat odstoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz nebo výměnu za jiný kus.

Při nákupu zboží přes internet můžete zboří vrátit do 14 dnů

Spotřebitelé mohou využít ještě jednu výhodu při nákupu zboží přes internet – mají 14 dní na vrácení bez udání důvodu. Spotřebitel si totiž nemohl věc předem vyzkoušet, a tak nemohl odhadnout ani případné vady. Vrácení zboží do určitého termínu nabízejí i některé kamenné prodejny, ale to je jen jejich dobrá vůle, zákon jim to nepřikazuje.

Servisní a poradenské články s Filipem připravujeme spolu s Československou obchodní bankou, a.s.



10. díl: Jak má Filip postupovat při reklamaci?

Diskutovat (0)