Bankovní index 3. Q 2016 – náklady klientských profilů


27. 10. 2016  00:05     Redakce BP     komentáře (0)

Všechny banky provádějí segmentaci trhu, resp. jednotliví klienti svým vzorcem užívání bankovních služeb spadají do více, či méně homogenních skupin. Tyto skupiny se primárně odlišují frekvencí užívání služeb a volbou komunikačního kanálu. 

Bankovní index 3. Q 2016 – náklady klientských profilů




Stejně tak i respondenti Kalkulátoru tvoří určité skupiny, chceme-li klientské clustery. V rámci zkoumání dat (více viz část Metodika výpočtů bankovního indexu) byly identifikovány 4 standardní profily a jeden nestandardní. První 4 jsou typické skupiny retailových bankovních klientů a poslední jsou pracovním názvem extrémní klienti.

Třetí kvartál roku 2016 přinesl rozhodně více změn než druhý. Bohužel většina z nich nebyla pozitivní a s drobnými výjimkami se tedy poplatky obvykle zvyšovaly. V oblasti základních bankovních služeb, které monitorujeme, tedy došlo nejprve u České spořitelny ke zdražení výpisu zaslaného papírově na adresu v ČR na 30 Kč u Osobního konta. Raiffeisenbank u eKonto Smart zdražila platbu zadanou prostřednictvím tele-bankovnictví na 50 Kč. ČSOB zvyšuje poplatek za výběr debetní kartou z bankomatu jiné banky v ČR o 5 Kč na 40 Kč. Na stejnou částku za stejnou službu zdražuje i dceřiná ERA. Ta dále zdražuje odchozí platby zadané papírovým dokladem na obchodním místě z 25 Kč na 30 Kč. Jediná pozitivní změna zde je zrušení poplatku pro vklad hotovosti na běžný platební účet ve Finančním centru u Online účtu. mBank přináší zajímavou novinku a připojuje se k bankám jako např. Equa, kdy výběry hlavní kartou k účtu z jakéhokoliv bankomatu na celém světě budou zdarma, ovšem za podmínky, že vybraná částka bude vyšší než 1 500 Kč nebo její ekvivalent v cizí měně. Nově, aby byla karta k účtu vedena zadarmo, je spodní hranice měsíční útraty 1 500 Kč měsíčně. Služby zadané přes mLinku zdražily z 20 Kč na 40 Kč a SEPA platby již nebudou zdarma, ale za 25 Kč za jednu transakci.

Tabulka 1: nejvýhodnějších účtů pro jednotlivé profily s měsíčním zpoplatněním pro 3. kvartál 2016

Aktivní klient

Náklady

Pobočkový klient

Náklady

GE Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

Equa bank běžný

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

Moneta Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

Equa bank běžný

7 Kč

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

UniCreditBank U konto**

26 Kč

Raiffeisenbank eKonto Komplet**

129 Kč

Expo Global *, **

30 Kč

Raiffeisenbank eKonto SMART**

142 Kč

Sberbank Fér konto Varianta OPTIMAL **

43 Kč

UniCreditBank U konto**

156 Kč

Fio banka Fio běžný

75 Kč

Moneta Money Bank Konto Genius Gold**

169 Kč

Raiffeisenbank eKonto SMART**

90 Kč

Moneta Money Bank Genius Free & Flexi**

191 Kč

Expo Active *, **

96 Kč

Komerční banka KB Můj účet s odměnou 100 %

210 Kč

Raiffeisenbank eKonto Komplet**

129 Kč

Expo Global *, **

220 Kč

Moneta Money Bank Genius Free & Flexi**

159 Kč

Raiffeisenbank eKonto Premium**

223 Kč

ČSOB Exkluzivní konto*

168 Kč

ČSOB Exkluzivní konto*

226 Kč

Moneta Money Bank Konto Genius Gold**

169 Kč

Raiffeisenbank Raiffeisenbank eKonto SMART (nesplněné podmínky

241 Kč

 

Průměrný internetový

Náklady

Pasivní internetový

Náklady

 

Equa bank běžný

0 Kč

Citibank Citikonto Plus*, *****

0 Kč

 

Expo Active *, **

0 Kč

Citibank Citikonto Plus**, *****

0 Kč

 

Expo Global *, **

0 Kč

Equa bank běžný

0 Kč

 

Fio banka Fio běžný

0 Kč

Expo Active *, **

0 Kč

 

mBank mKONTO***

0 Kč

Expo Global *, **

0 Kč

 

Moneta Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

Fio banka Fio běžný

0 Kč

 

Raiffeisenbank eKonto SMART**

0 Kč

mBank mKONTO***

0 Kč

 

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

Moneta Money Bank Konto Genius Gold*

0 Kč

 

Sberbank Fér konto Varianta OPTIMAL **

0 Kč

Raiffeisenbank eKonto SMART**

0 Kč

 

UniCreditBank U konto**

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta MINI

0 Kč

 

ZUNO účet plus

0 Kč

Sberbank Fér konto Varianta OPTIMAL **

0 Kč

 

ZUNO účet plus*

0 Kč

UniCreditBank U konto**

0 Kč

 

Airbank Airbank Malý tarif

19 Kč

ZUNO ZUNO účet plus

0 Kč

 

www.bankovnipoplatky.com

* se splněným zůstatkem

** se splněným obratem

*** se splněním podmínky objemu plateb platebními kartami 

**** při výběrech z bankomatu vlastní sítě přesahujících 1 000,-

 

Z výsledků v tabulce je vidět, že je jen velmi málo účtů, které by vyhověly všem. I samotný účet od Equa bank s velmi přívětivou poplatkovou politikou napříč všemi profily. Zajímavým kompromisem mezi počtem poboček a přívětivou cenovou politikou tak je např. účet od Fio, který je pro 3 profily prakticky nejvýhodnější (u pobočkového klienta je to trochu horší). Pro klienty, kteří nepoptávají pobočkové služby, je dle očekávání nejvýhodnější mKonto a zde i účet od Equa bank. Hlavní myšlenka, že každý by si měl zvolit produkt podle své frekvence užívání a preference komunikačního kanálu, je jasná. Přesto je vidět, že počet účtů nabízejících základní bankovní služby zdarma postupně k naší radosti roste.

V úvodu této části byl zmíněn ještě nestandardní cluster extrémní klient. Tato skupina (podíl na celku přibližně 0,03%) klientů vykazuje velmi vysoké frekvence užívání bankovních služeb a je zde na místě podezření, že se jedná o OSVČ, občany podnikající na aukčních portálech, drobní podnikatelé apod. Přes 30 jednorázových příkazů a 30 příchozích plateb měsíčně běžný klient za měsíc nevyužije. Užívání retailových účtů k podnikání je většinou bank zakázáno již ve smlouvě a např. u mBank bylo užívání mKonta k podnikání jedním o oficiálních důvodů zavedení některých poplatků. Vzhledem k tomu, pro tento cluster nebude proveden výpočet nejvhodnějších účtů, protože se řešitelský tým odmítá podílet na porušování smluvních vztahů. Přesto je zajímavé o tomto, do jisté míry, veřejném tajemství přinést hmatatelný důkaz.



Bankovní index 3. Q 2016 – náklady klientských profilů

Diskutovat (0)