EXKLUZIVNĚ:
Jaký poplatek v průměru zaplatil klient každé naší banky v r. 2009?
03. 07. 2010 09:02
Aleš Rod
komentáře (0)
Další články
Jste OSVČ? Založte si podnikatelský účet, pomůže vám
Sdílení bankomatů nabírá na obrátkách. Přidají se i Air Bank a UniCredit
Výběr z bankomatu po celém světě zdarma? Mnohdy vám poplatek stejně naúčtují
Jak a kde reklamovat bankovní služby? Cesta ke spravedlnosti může být dlouhá a drahá
Server BankovniPoplatky.com přináší další exkluzivní analýzu o bankách a poplatkových výnosech. Jejím jádrem je výpočet distribuce čistých výnosů z poplatků a provizí mezi klienty jednotlivých bank na měsíční a denní bázi v roce 2009.
Výstup analýzy lze interpretovat zhruba takto: jakou část poplatkového zisku nesl v průměru každý klient dané banky na svých bedrech? Z výsledků je patrné, že bankovní domy, jež na
poplatcích generují miliardové výnosy, tím mnohdy zatěžují svého klienta mnohem méně než banky s, agregátně vyjádřeno, nižším poplatkovým výnosem. Největší podíl z vybraných čistých
poplatkových výnosů dlouhodobě generuje Česká spořitelna (v r. 2009: 11,4 mld. Kč, přes 31 % celkových poplatků v ČR). Na jednoho klienta České spořitelny tak v průměru připadalo 180 Kč poplatků
měsíčně, což je v porovnání s některými menšími bankami obstojné. O dvě koruny nižší poplatky zaplatil měsíčně každý klient Československé obchodní banky. „To jasně dokazuje, že
početnější klientská základna umožňuje bankám dosahovat významných neúrokových výnosů a zároveň průměrné zatížení klienta poplatky držet v rozumných mezích,“ komentuje data hlavní analytik
serveru Aleš Rod. „Výsledky jsou počítány pro fiktivního, průměrného klienta. Konkrétní výše poplatků záleží vždy na sazebníku konkrétní banky a službách, které za sazebníkem stanovené ceny
klient využívá.“ Komerční banka, co do vybraných poplatků druhý hráč na trhu (7,7 mld. Kč, 21 % podíl) svého klienta zatěžuje o poznání výrazněji, protože přepočtené poplatky na
klientovu hlavu činí 398 Kč měsíčně. Z velké bankovní čtyřky dopadla nejhůře Unicredit Bank, u které přepočtený měsíční poplatek na jednoho klienta dosahuje 1024 Kč. To znamená, že průměrný
klient odvede Unicredit Bank zhruba 34 korunový poplatek každý den. „Vyšší výsledek souvisí nejenom s agresivněji nastavenou poplatkovou politikou, ale může být významně ovlivněn dalšími
faktory,“ říká analytik Aleš Rod, „nejvýznamnějšími z nich jsou portfolio služeb, které banka nabízí, a s tím související segmentová struktura klientů. Právě Unicredit bank patří
k nejvýznamnějším hráčům v oblastech privátního bankovnictví, akvizičního financování nebo financování komerčních nemovitostí, což bance přináší vyšší poplatky.“ Z movitějšího segmentu
obyvatel a právnických osob pocházejí také klienti J&T Bank, což se opět odráží ve vyšších poplatkových výnosech na jednoho klienta. V analýze si nejlépe vedl nováček z
Banco Popolare, jenž na poplatcích od klienta vydělal v průměru 80 Kč měsíčně, v těsném závěsu za ní stojí klient ING Bank, od nějž má banka 99 Kč měsíčního zisku z bankovních
poplatků. Z každého klienta tyto dvě banky získají čistý výnos 3 Kč denně. „Ta čísla jsou opravdu zajímavá a tento pohled na poplatky zase trochu jiný. Něco jiného je celkový součet za
vybrané poplatky a něco zcela odlišného je pak rozpočíst výslednou cifru na počet klientů daného ústavu. Evidentně je vidět, že vyššího průměru na klienta dosahují banky, které jsou zaměřeny na
podnikatele a firmy, kde je počet klientů menší, ale o to více využívají služeb banky. Větší banky dosahují překvapivě nízké průměrné částky v poměru k ostatním bankám vzhledem k mase
retailových klientů. Tento pohled tak srozumitelněji ukazuje, že zdražení poplatků byť i o pár korun, znamená v celkovém výsledku značný přísun peněz z neúrokových aktivit těchto bank,“
uvedl majitel www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Tabulka:
Pozn.: Všechna data pocházejí výhradně z veřejně dostupných výročních zpráv a od povolaných osob z konkrétních bank. Raiffeisenbank a LBBW Bank
odmítly údaje o počtu svých klientů poskytnout.
České banky a čisté výnosy z poplatků a provizí v r. 2009: | |||
Banka | Čisté poplatkové výnosy za rok 2009 | Počet klientů 2009* | Poplatek na klienta ročně |
Česká spořitelna | 11 402 000 000 Kč | 5 272 785 | 2 162 Kč |
Komerční banka | 7 745 000 000 Kč | 1 620 000 | 4 781 Kč |
ČSOB | 6 550 000 000 Kč | 3 061 000 | 2 140 Kč |
GE Money Bank | 3 187 626 000 Kč | 1 048 892 | 3 039 Kč |
UniCredit Bank** | 2 450 000 000 Kč | 200 000 | 12 250 Kč |
Volksbank CZ | 350 000 000 Kč | 58 500 | 5 983 Kč |
ING Bank | 310 572 000 Kč | 260 161 | 1 194 Kč |
J&T Banka CZ** | 33 475 000 Kč | 3 726 | 8 984 Kč |
Banco Popolare | 5 453 000 Kč | 5 700 | 957 Kč |
Raiffeisenbank | 1 589 033 000 Kč | BANKA ÚDAJ NEZVEŘEJŇUJE | |
LBBW Bank CZ | 86 522 000 Kč | BANKA ÚDAJ NEZVEŘEJŇUJE | |
Poštovní spořitelna | Retailová značka skupiny ČSOB, nezveřejňuje vlastní finanční výkazy. | ||
mBank | Organizační složka BRE Bank SA, člen skupiny Commerzbank. Údaje o výkazech za jednotlivé organizační složky nejsou zveřejňovány. | ||
Citibank | Pobočka akciové společnosti Citibank Europe plc se sídlem v Irsku. Údaje o výkazech za jednotlivé pobočky nejsou zveřejňovány. | ||
*Banco Popolare - uvedený údaj je o počtu účtů (nemusí platit, že 1 klient = 1 účet) ** Banky mají významnou část bilance od korporátní klientely. |
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
16391049200
Kč
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,2350 | |
1 USD | 23,6060 | |
1 PLN | 5,8235 | |
1 GBP | 29,3795 | |
1 CHF | 25,8270 | |
100 HUF | 6,4100 | |
1 RON | 5,0710 |
Zprávy z devizového trhu
- Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024 - Dolar stále na vlně
16. 04. 2024