EXKLUZIVNĚ:
Jaký poplatek v průměru zaplatil klient každé naší banky v r. 2009?


03. 07. 2010  09:02     Aleš Rod     komentáře (0)

Server BankovniPoplatky.com přináší další exkluzivní analýzu o bankách a poplatkových výnosech. Jejím jádrem je výpočet distribuce čistých výnosů z poplatků a provizí mezi klienty jednotlivých bank na měsíční a denní bázi v roce 2009.





Výstup analýzy lze interpretovat zhruba takto: jakou část poplatkového zisku nesl v průměru každý klient dané banky na svých bedrech? Z výsledků je patrné, že bankovní domy, jež na poplatcích generují miliardové výnosy, tím mnohdy zatěžují svého klienta mnohem méně než banky s, agregátně vyjádřeno, nižším poplatkovým výnosem.   Největší podíl z vybraných čistých poplatkových výnosů dlouhodobě generuje Česká spořitelna (v r. 2009: 11,4 mld. Kč, přes 31 % celkových poplatků v ČR). Na jednoho klienta České spořitelny tak v průměru připadalo 180 Kč poplatků měsíčně, což je v porovnání s některými menšími bankami obstojné. O dvě koruny nižší poplatky zaplatil měsíčně každý klient Československé obchodní banky. „To jasně dokazuje, že početnější klientská základna umožňuje bankám dosahovat významných neúrokových výnosů a zároveň průměrné zatížení klienta poplatky držet v rozumných mezích,“ komentuje data hlavní analytik serveru Aleš Rod. „Výsledky jsou počítány pro fiktivního, průměrného klienta. Konkrétní výše poplatků záleží vždy na sazebníku konkrétní banky a službách, které za sazebníkem stanovené ceny klient využívá.“    Komerční banka, co do vybraných poplatků druhý hráč na trhu (7,7 mld. Kč, 21 % podíl) svého klienta zatěžuje o poznání výrazněji, protože přepočtené poplatky na klientovu hlavu činí 398 Kč měsíčně. Z velké bankovní čtyřky dopadla nejhůře Unicredit Bank, u které přepočtený měsíční poplatek na jednoho klienta dosahuje 1024 Kč. To znamená, že průměrný klient odvede Unicredit Bank zhruba 34 korunový poplatek každý den. „Vyšší výsledek souvisí nejenom s agresivněji nastavenou poplatkovou politikou, ale může být významně ovlivněn dalšími faktory,“ říká analytik Aleš Rod, „nejvýznamnějšími z nich jsou portfolio služeb, které banka nabízí, a s tím související segmentová struktura klientů. Právě Unicredit bank patří k nejvýznamnějším hráčům v oblastech privátního bankovnictví, akvizičního financování nebo financování komerčních nemovitostí, což bance přináší vyšší poplatky.“ Z movitějšího segmentu obyvatel a právnických osob pocházejí také klienti J&T Bank, což se opět odráží ve vyšších poplatkových výnosech na jednoho klienta.     V analýze si nejlépe vedl nováček z Banco Popolare, jenž na poplatcích od klienta vydělal v průměru 80 Kč měsíčně, v těsném závěsu za ní stojí klient ING Bank, od nějž má banka 99 Kč měsíčního zisku z bankovních poplatků. Z každého klienta tyto dvě banky získají čistý výnos 3 Kč denně. „Ta čísla jsou opravdu zajímavá a tento pohled na poplatky zase trochu jiný. Něco jiného je celkový součet za vybrané poplatky a něco zcela odlišného je pak rozpočíst výslednou cifru na počet klientů daného ústavu. Evidentně je vidět, že vyššího průměru na klienta dosahují banky, které jsou zaměřeny na podnikatele a firmy, kde je počet klientů menší, ale o to více využívají služeb banky. Větší banky dosahují překvapivě nízké průměrné částky v poměru k ostatním bankám vzhledem k mase retailových klientů. Tento pohled tak srozumitelněji ukazuje, že zdražení poplatků byť i o pár korun, znamená v celkovém výsledku značný přísun peněz z neúrokových aktivit těchto bank,“ uvedl majitel www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.   Tabulka:
České banky a čisté výnosy z poplatků a provizí v r. 2009:
Banka Čisté poplatkové výnosy za rok 2009 Počet klientů 2009* Poplatek na klienta ročně
Česká spořitelna 11 402 000 000 Kč 5 272 785 2 162 Kč
Komerční banka 7 745 000 000 Kč 1 620 000 4 781 Kč
ČSOB 6 550 000 000 Kč 3 061 000 2 140 Kč
GE Money Bank 3 187 626 000 Kč 1 048 892 3 039 Kč
UniCredit Bank** 2 450 000 000 Kč 200 000 12 250 Kč
Volksbank CZ 350 000 000 Kč 58 500 5 983 Kč
ING Bank 310 572 000 Kč 260 161 1 194 Kč
J&T Banka CZ** 33 475 000 Kč 3 726 8 984 Kč
Banco Popolare 5 453 000 Kč 5 700 957 Kč
Raiffeisenbank 1 589 033 000 Kč BANKA ÚDAJ NEZVEŘEJŇUJE
LBBW Bank CZ 86 522 000 Kč BANKA ÚDAJ NEZVEŘEJŇUJE
Poštovní spořitelna Retailová značka skupiny ČSOB, nezveřejňuje vlastní finanční výkazy.
mBank Organizační složka BRE Bank SA, člen skupiny Commerzbank. Údaje o výkazech za jednotlivé organizační složky nejsou zveřejňovány.
Citibank Pobočka akciové společnosti Citibank Europe plc se sídlem v Irsku. Údaje o výkazech za jednotlivé pobočky nejsou zveřejňovány.
*Banco Popolare - uvedený údaj je o počtu účtů (nemusí platit, že 1 klient = 1 účet) ** Banky mají významnou část bilance od korporátní klientely.
  Pozn.: Všechna data pocházejí výhradně z veřejně dostupných výročních zpráv a od povolaných osob z konkrétních bank. Raiffeisenbank a LBBW Bank odmítly údaje o počtu svých klientů poskytnout.


EXKLUZIVNĚ: Jaký poplatek v průměru zaplatil klient každé naší banky v r. 2009?

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16391049200

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více