Finanční poradna serveru BP:
Závazný je sazebník platný v době podpisu smlouvy, ale..
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Čím se řídit při volbě úvěru. Reklama ne, porovnání ano
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Jak porovnávat úvěry na internetu? Přehled webů porovnávačů
JAK NA ÚVĚRY: Jak vybrat nejlepší úvěr? Musíte vědět na co ho chcete
28. září. Svátek svatého Václava, aneb jak bychom se neměli chovat
Platí přitom, že závazný je především sazebník banky, nebo podmínky platné v době podpisu příslušné smlouvy o zřízení finančního produktu. To ale nemění nic na tom, že banka může tyto podmínky v průběhu doby měnit. Se změnou sazebníku jsou ale spojeny určité povinnosti, které musí banka dodržovat.
Dotaz čtenáře:
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat na jednu jednoduchou věc. Udělal sem si v bance finanční produkt za nějž platím pravidelně poplatky. Banka mi ale nově tyto poplatky zvýšila. Napsali o zvýšení poplatků, ale já s tím nesouhlasím. Je teda pravda, že banka nemůže zvýšit nebo jinak změnit poplatek a podmínky, které jsem podepsal v době podpisu smlouvy, pokud s tím nebudu souhlasit? Vycházím z jednoduché logiky. Když sem produkt v bance zařizoval, platily nějaké podmínky, za kterých jsem to podepsal. Určitě sem to nepodepsal ve smyslu, že si bude banka poplatek kdykoliv měnit a ani o tomto možném zvyšování není v sazebníku ani zmínka. Proto si myslím, že když se zvýšením nebudu výslovně souhlasit, banka mi ho zvýšit jednostranně nemůže. To by přece bylo i nespravedlivé, aby si banka zvyšovala svévolně poplatky a já na to musel automaticky přistoupit. Já si přece taky nemůžu říct, že chci aby byl poplatek nižší, oznámil to bance a ta by to musela akceptovat. To je přece jasný nesmysl.
Odpověď odborníka:
Dobrý den, máte pravdu, že pro klienta i banku jsou závazné podmínky a sazebník platný v době podpisu dané smlouvy o zřízení finančního produktu. To ale není vše. Tyto podmínky se mohou v průběhu doby také měnit. Banka nemůže být vázána třeba podmínkami, které už v dané době vůbec neodpovídají situaci na trhu. Proto i banka má možnost změnit podmínky či poplatky. Musí však splnit zákonem stanovené podmínky. Předně musí své klienty o změnách v sazebníku, nebo v podmínkách výslovně informovat – dopisem, mailem, informací v internetovém bankovnictví. Dokonce jste sám výslovně uvedl, že Vás banka o změnách informovala a Vy tedy i o změnách víte. Určitě nemusíte podmínky či změny banky akceptovat. Zákon Vám dává možnost, pokud se změnami nesouhlasíte, odstoupit od smlouvy s bankou a to bez jakýchkoliv sankcí. Pokud tedy se změnou podmínek nesouhlasíte, oznamte to do stanovené doby bance a od smlouvy s bankou odstupte.
DALŠÍ ZAJÍMAVÉ DOTAZY A ODPOVĚDI V NAŠÍ FINANČNÍ PORADNĚ NALEZNETE ZDE!