IDEÁLNÍ BANKA 21. STOLETÍ:
Jak využít soutěž pro výuku a zvýšení finanční gramotnosti studentů?


12. 04. 2019  00:26     Miroslav Zeman     komentáře (0)

IDEÁLNÍ BANKA 21. STOLETÍ: Soutěž studentů středních a vysokých škol mohou pedagogové, kteří školu či studenty do soutěže přihlásili využít i v rámci výuky o financích, bankovnictví a bankovních produktech. Účast v soutěži je pro to ideální příležitostí. ČTĚTE DÁLE!

IDEÁLNÍ BANKA 21. STOLETÍ: Jak využít soutěž pro výuku a zvýšení finanční gramotnosti studentů?




Právě účast školy v soutěže Ideální banka 21. století je ideální a efektivní příležitostí pro výuku studentů a zvýšení jejich finanční gramotnosti a povědomí o bankovním sektoru a bankovních produktech. Dá se říci, že bankovnictví a schopnost orientovat se prakticky na tomto trhu je rozsáhlá věda. U některých škol je navíc právě výuka a rozsah výuky této problematiky velmi úzký a nedostatečný.

Jako vhodnou formu pro prezentaci této problematiky navrhujeme formu "IDEÁLNÍHO KLIENTA", tedy klienta vzdělaného a odpovědného. Ideálním klientem by měl být právě každý ze studentů.

Pojem Ideální banka 21. století má ve studentech vyvolat pocit určité výjimečnosti a ideálu. Téma má ve studentech vyvolat snahu vyjádřit se k problému a sám si sestavit a popsat banku, která by měla být pro každého ze studentů tou nejlepší. Co by taková banka měla nabízet? Jak by se měla ke svým klientům chovat? Jak by měla být drahá, nebo naopak levná? Studenti tak mohou do zpracování úkolu zapracovat v plné míře svou fantazii, představivost, ale i reálné znalosti problematiky bankovnictví.

Od zadání úkolu zpracovat práci, obrázek, video, báseň či třeba píseň, popisující ideální banku je už logický přechod k výuce a vysvětlení bankovní problematiky. Učitelé mohou na téma navázat i ve formě výkladu chování "ideálního klienta". Tedy klienta, který ví, co chce, má perfektní přehled o produktu o který má zájem, zná podmínky, nenechá se zatlačit do tísně a na prostudování smlouvy si vyžádá dostatečný čas. Ví, že se ve smlouvě mohou objevit věci, které jsou pro něj nevýhodné a má možnost o nich jednat, ví, že některé podstatné podmínky mohou být skryty v přílohách smlouvy, nebo ve všeobecných podmínkách, ví, že si má informace pokud možno ověřovat i z jiných zdrojů. Ví, že si nemá brát půjčky nad rámec svých možností a v případě, kdy se dostane přechodně do problémů se zaměstnáním, zdravotním stavem apod. má věc s bankou aktivně řešit. Ideální klient také ví, že banka ačkoliv se tváří často jinak, hájí především své vlastní zájmy, nikoliv zájmy klienta. Bance jde o co nejvyšší zisk a profit a klientovi jde o opak, tedy o co nejlevnější a nejkvalitnější služby.

To vše jsou otázky a odpovědi, které mohou přemýšlivého studenta motivovat v odpovědi na otázku, jak má vypadat právě jeho ideální banka - netlačit klienta do nepotřebných produktů, individuální přístup k řešení problémů klienta, snaha najít řešení, produkty na míru a potřebě klienta apod.

Nejvhodnější formy prezentace a výuky v rámci problematiky "ideálního klienta", tedy vzdělaného klienta

Nejvhodnější formou pro prezentaci a výklad problematiky "ideálního klienta", tedy studenta samotného je forma diskuse, překládání modelových příkladů a vyvolání potřeby studentů na tyto modelové příklady či problémy nějakým způsobem reagovat a řešit je. Smyslem je vyvolat ve studentech pocit odpovědnosti a radosti z vyřešení případu a konkrétního problému.

Nikoliv jen výklad, ale především praktické řešení problémů skutečných lidí, které se skutečně staly a stávají, je pro studenty nejlepší formou pro pochopení a pojetí problematiky "ideálního klienta" a tedy i co nejlepší řešení těchto problémů. Student může sám ukázat, a to i s přispěním svého učitele,  že dokáže vyřešit problém lépe, než ho vyřešil skutečný, reálný a dospělý člověk. Na chybách těchto reálných lidí se pak ukáže, na co si mají dávat studenti pozor a proč takové chyby už nemají opakovat.

Zakončení pásma výuky může proběhnout nejen ve formě odevzdání zadané soutěžní práce - v elektronické podobě, ale také například test s popisem problematických situací a popis studentů s jejich řešením.

O jaké problematické situace se může jednat?

- zadlužování či předlužení lidí - jak problém řešit? Analýza toho jak problém vznikl - proč jsme se dostali do stavu předluženosti? Jak jsme tomuto stavu mohli zabránit, resp. jak se z něj poučíme? Co je insolvence a k čemu slouží?

- jak vybírat správné a potřebné bankovní produkty? Analýza toho co skutečně budeme potřebovat ve vztahu k našemu reálnému životu, zaměstnání. Například podnikatel bude potřebovat jak osobní, tak firemní účet - bude používat své prostředky, nenecháme se přemluvit do zřízení kreditní karty, kterou nepotřebujeme. Je sice fajn mít bonus za utrácení kreditní kartou, ale přiděláváme si tím zbytečné starosti, které mohou skončit úplně zbytečnými výdaji za úrok, kreditka nám může bránit v hypotéce apod.

- zdravé zadlužování - nejvhodnějšími a nejefektivnějšími úvěry jsou hypotéky - úvěr krytý hodnotou nemovitosti, je dlouhodobý, nezatěžuje jednorázově, na úvěru sice přeplatíme, ale dlouhodobě se zvyšuje i cena nemovitosti, naopak nepůjčujeme si na dovolenou, ojetá auta, věci krátkodobé spotřeby, kde často věci spotřebujeme dříve, než splatíme příslušný úvěr.

- na co a jak dávat pozor při sjednávání úvěru. Nejdůležitější otázka je, kde si úvěr pořizujeme, ideálně pouze v bance, nikoliv u splátkových společností, nikdy nebereme úvěr hned u první nabídky, úvěry si vždy nejprve porovnáme. Úvěry porovnáváme nikoliv pouze dle úrokové sazby, ale podle tzv. RPSN - Rád poznám skutečné náklady, které obsahují veškeré náklady spojené s úvěrem, nikoliv jen úrok. Vždy si řádně a několikrát přečteme smlouvu, ideálně i ve více lidech, nesmíme se bát, zaškrtnou či vyškrtnout věci, které nejsou výhodné a které chceme vyškrtnout či změnit. Vždy prostudujeme i všeobecné podmínky, které má každá úvěrová společnost. V případě, že budeme chtít splatit úvěr dříve (úspora za úroky), nesmí být ve smlouvě sankce za předčasné splacení apod.

- podle čeho vybírat nejvýhodnější banku? - Ideální téma právě pro studenty, kteří budou muset tento problém bez výjimky řešit již za pár roků. Nákladnost běžného účtu, image banky, rozsah produktů, její vstřícnost, specializace na zaměstnání či podnikatele, inovativnost banky, vstřícný vztah ke klientům apod.

Přihlásit svou školu můžete na mail: m.zeman@bankovnipoplatky.com

DALŠÍ INFORMACE O SOUTĚŽI NALEZNETE ZDE!

 



IDEÁLNÍ BANKA 21. STOLETÍ: Jak využít soutěž pro výuku a zvýšení finanční gramotnosti studentů?

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

41123117504

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

2440


ČÍSLO TÝDNE - 2440 právě tolik korun bude stát od ledna roku 2025 roční dálniční známka. Poplatek za používání dalnic tak zdraží o 140 korun. Vláda plánuje, že každý rok se tento poplatek bude zvyšovat.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2460
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,1390
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8805
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 30,2855
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,8590
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,3100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0731
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více