MF uvažuje o omezení zakládání účtů přes internet - je to nutné?
Jak informovaly Hospodářské listy, Ministerstvo financí České republiky vede s internetovou mBank správní řízení kvůli velkému množství problémových účtů, které si údajně založili podvodníci pomocí ukradené identity klientů banky. Dnešním Hospodářským novinám (HN) to potvrdila mluvčí banky Ivana Buriánková. Podle HN bance hrozí pokuta v řádu milionů korun. Podle ministerstva je hlavní riziko v tom, že falešné účty mohou složit k praní špinavých peněz, a uvežuje proto o návrhu na změnu zákona. Zásadní otázka ale zní: je to skutečně nutné? Názor redakce je uveden v závěru článku.
Podvodníci podle údajů ministerstva ukradli identitu pro založení účtů desítkám až stovkám klientů internetových bank, jako je mBank, AirBank, Equa bank nebo Zuno Bank. Právě mBank má podle HN nejvíce takových problémových účtů. MF chce proto změnit zákon. „Vzniklou situaci považujeme za velmi znepokojující, intenzivně ji sledujeme, analyzujeme a snažíme se o odhalení co největšího počtu takových podvodných jednání,“ řekl HN Milan Cícer, ředitel Finančního analytického útvaru MF (FAÚ), který má na starosti boj proti praní špinavých peněz.
.Je evidentní, že konkurenční výhodou těchto malých internetových bank je vedle lepších úroků právě možnost založit si účet po internetu či přes telefon bez návštěvy pobočky a tedy osobní identifikace. I díky tomu získaly během pár měsíců přes 70 tisíc klientů. Možnost založit účet bez návštěvy pobočky začala nedávno nabízet i Česká spořitelna a totéž chystá UniCredit Bank.
Kvůli zneužití účtu hrozí podvedeným i exekuce
Equa a Zuno Bank prý o žádném problému nejsou informovány. Jinak mluví AirBank, která má ale podle FAÚ solidní bezpečností opatření. „Máme software, který aktivně vyhledává potenciálně nebezpečné účty, pár takových možných případů indentifikovali a informovali o tom hned FAÚ,“ řekl HN mluvčí Air Bank Rostislav Kocman. Bezpečností založení účtu prý konzultovali s ČNB.
.Podle HN existují dva způsoby podvodů při zakládání účtu on-line - buď podvodník obelstí kurýra, který rozváží smlouvy k účtům založeným přes internet, nebo pod falešnou záminkou půjčky vyláká z klienta osobní údaje a kopii dokladů, na které si účet založí. Obelhaného člověka následně přesvědčí, aby na nový účet poslal minimální platbu ze svého běžného účtu, třeba jen korunu. Tím účet ověří. Slíbenou půjčku nedostane, ale protože ho vše stálo jen korunu, dál nic neřeší. A podvodníkovi zůstane účet. Lidem, na jejichž jméno jsou účty vedeny, by mohly hrozit ale i exekuce. A to v případě, kdyby si podvodník na falešný účet vzal úvěry nebo objednal služby, které by nezaplatil, dodaly HN.
.REAKCE REDAKCE BANKOVNIPOPLATKY.COM:
Reakce ministerstva financí na zjištění o možném zneužívání pro-klientsky přívětivého přístupu zakládání účtů on-line, tedy bez nutnosti návštěv pobočky, nám přijde neadekvátní. Ministerstvo spolu s FAÚ vyvolávají dojem, že jde o tisíce případů…. Podle zjištění BP.com však může jít maximálně o desítky případů, čímž je nechceme vůbec bagatelizovat. Nicméně podvody s falešnými nebo ukradenými identifikačními údaji se dějí dnes a denně, ať již na pobočkách bank a nebankovních finančních institucí, tak v autobazarech, při nákupech zboží přes internet, a nejde přitom jen o občanské průkazy nebo pasy, ale také o platební karty. Zatímco by bylo možné očekávat, že se ve světě postaveném na internetu budou základní úkony zjednodušovat, téměř to vypadá na pravý opak. Je tedy na místě otázka - v čím zájmu je komplikovat klientům přechod z jedné banky do druhé a případný návrat k předpotopnímu systému změny banky? Za každým takovým zneužitím lze totiž najít příčinu. V tomto případě se buď jedná o pochybení banky (nedostatečně chránila data klientů), nebo samotných podvedených klientů (nedostatečně si chránili vlastní údaje). Hledejme proto viníky, tvrdě je trestejme, ale neulehčujme si to zakazováním nějakého postupu či procesu obecně a všem klientům. To je bohužel typické pro české úřady, pravidla se často vytváří na podkladě těch lidí, které je porušují, všem ostatním se tím však komplikuje život. Proč trestat (zatím se o tom jen uvažuje) desítky až stovky tisíc klientů na základě pochybení v řádech několika promile? Zakážeme snad internetové aukce kvůli tomu, že řada prodejců díky nim nabízí padělky, nebo neodvádí daně, a Celní správa MF ČR to nedokáže řešit?
Sdělení ministerstva financí by mělo mít, podle nás, jinou podobu. Například:
Výzva pro bankovní klienty – buďte obezřetní, komu poskytujete osobní údaje a komu umožňujete přístup k citlivým datům (např. kopírování občanského průkazu, kopírování pasů, poskytování platebních karet, atd.). PIN u karet jsme se naučili chránit celkem obstojně. Učme se to i v případě dalších citlivých údajů a dokumentů. Nic víc, nic méně.
MF uvažuje o omezení zakládání účtů přes internet - je to nutné?
Pořád mají politikové plnou h... ústa svobodného trhu, a když se vynoří zdatná konkurence klasickým ...
Kolik že to ministr Kalousek odpustil na pokutách zpřízněným firmám a nepožadoval dotace zpět např. ...
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,2350 | |
1 USD | 23,6060 | |
1 PLN | 5,8235 | |
1 GBP | 29,3795 | |
1 CHF | 25,8270 | |
100 HUF | 6,4100 | |
1 RON | 5,0710 |
Zprávy z devizového trhu
- Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024