Více než polovina mladých Čechů ve věku 12 až 15 let si sama rozhoduje o tom, co se svými penězi udělá. V Itálii je to 34 procent a v Belgii necelá polovina mladých. Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard v Česku, Itálii a Belgii. Na druhou stranu Belgičané a Italové si dříve zakládají běžné a spořicí účty než Češi.
Ve srovnání s Belgičany Češi se zakládáním běžných a spořicích účtů nespěchají a otevírají si je až mezi 15. a 18. rokem. Belgičané přitom mají své běžné účty od 12 let, v Itálii pak lidé zakládají
více než polovinu spořících účtů ve věku 12 let. "Zatímco dřív si studenti své první běžné účty zakládali až při zahájení vysokoškolského studia, v dnešní době převážná většina studentů zřizuje svůj
první účet v průběhu studia na střední škole," uvedl k průzkumu vedoucí marketingu pro drobné bankovnictví Komerční banky Radko Belada. Z průzkumu společnosti dále vyplývá, že s rostoucím věkem se u
mladých v Česku zvyšují požadavky na finanční produkty a služby. Mladí ve věku 12 až 15 let se soustředí především na pořízení si běžného a spořicího účtu nebo na získání platební karty. Od 16 do 19
let se česká mládež zajímá spíše o různé druhy pojištění a on-line přístup ke svým financím. Platební karty mladí v Česku využívají především kvůli pohodlí, jednoduchosti a okamžitému přístupu k
penězům. Na druhou stranu jen 17 procent Čechů využívá při nákupech na internetu kartu. V Belgii je to přitom 42 procent mladých a v Itálii 32 procent. Češi jsou přitom velmi aktivní při nakupování
na internetu. Za poslední měsíc podle průzkumu nakoupilo na internetu 59 procent Čechů ve věku 12 až 24 let. V Itálii takto nakoupilo 37 procent mladých a v Belgii jen 22 procent. Průzkum realizovala
pro společnost MasterCard agentura TNS Finance v červenci 2010 za účasti 459 respondentů z České republiky, 460 respondentů z Itálie a 460 respondentů z Belgie, ve věku 12 až 24.