Podmínky pro prodej pojištění zpřísní. Docházelo ke klamání klientů
Kritizovali jsme velmi silně prostředí, v němž dochází k prodeji tak důležitého a sofistikovaného produktu jako je pojistka, tím spíše pojištění životní. Podmínky těchto produktů jsou totiž pro většinu běžných klientů velmi nepřehledné a složité a proto byli klienti odkázáni často na pomoc různých poradců a zprostředkovatelů pojištění. Přitom hlavním zájmem mnoha těchto poradců bylo především za každou cenu produkt prodat a získat za něj desetitisícové provize.
Ze stížností našich čtenářů a tedy od klientů těchto poradců či institucí jsme se dozvídali velmi zajímavé věci. Veškerá snaha těchto kritizovaných poradců tak byla vedena nikoliv snahou o co největší prospěch klienta, ale především honbou za provizí. Pro klienta přitom bylo a je jen velmi těžko dokázat, že dostal od poradce zavádějící či přímo nepravdivé informace, o jejichž nepravdivosti se dozvěděl často až s odstupem let, například při zrušení pojistky, nebo v případě nutnosti nějaké změny. Důkazní tíže tak leží na klientech, kteří nejsou schopni dokázat, že jim nějaká informace byla špatně sdělena, nebo jim naopak vůbec sdělena nebyla. Spory tak často končí ve fázi tvrzení proti tvrzení.
Vina v těchto případech není na pojišťovnách, které produkty pojištění poskytují a na něž se pak často obrací hněv nespokojených klientů. Tyto pojišťovny často musí, nebo je pro ně výhodné využívat silných řetězců distributorů pojištění, kteří prodej zajišťují prostřednictvím sítě svých zástupců, u nichž právě často vzniká daný problém.
To, že v tomto sektoru není vše v pořádku, zjistilo i ministerstvo financí a ČNB, které se rozhodly věc poměrně razantním způsobem řešit. Jedná se zejména o zpřísnění podmínek pro poskytování a prodej produktů a služeb pojištění. Řešení vidí stát především v zavedení povinného systému odborných zkoušek, které má novela zákona zavést.
Nově se tak sníží současný počet kategorií prodejců pojištění a to ze současných pěti na pouhé dvě, tedy samostatný zprostředkovatel a vázaný zástupce. Samostatný zprostředkovatel bude odpovědný za vlastní činnost a případné způsobené škody. U vázaného zástupce tuto odpovědnost přebírá pojišťovna, zajišťovna nebo právě samostatný zprostředkovatel.
Prodejci pojistek budou podle normy dále prověřovat soukromé zkušebny, které budou dostávat akreditaci u České národní banky. Norma dále upravuje pravidla jednání se zákazníkem. Cílem je především zlepšení informovanosti o zprostředkovateli a pojistném produktu, který je klientovi nabízen.
Do novely zákona se snažila své připomínky zapracovat i ČNB, která by zavedla ještě výrazně tvrdší podmínky, než jsou nyní na stole. Jednou z podmínek mělo být uplatnění nároku na provizi až po pěti letech od sjednání pojištění. To mělo za cíl zmařit častou snahu poradců o ukončení již uzavřených pojistek z různých zavádějících důvodů a sjednání nových, za které opět poradci získali další provize.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1550 | |
1 USD | 23,4670 | |
1 PLN | 5,8270 | |
1 GBP | 29,3610 | |
1 CHF | 25,6875 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0552 |
Zprávy z devizového trhu
- Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024