Pozor při práci s elektronickým bankovnictvím, pokusů o zneužítí přibývá
Sdílení bankomatů nabírá na obrátkách. Přidají se i Air Bank a UniCredit
Žebříček stavebního spoření v listopadu. První místo si drží MONETA Stavební Spořitelna
Air Bank zvyšuje úroky na spořicím účtu. Nově mohou klienti získat roční bonusový úrok 0,75 %
Proč banky a jiné firmy nejsou jako Rohlík.cz?
Rozvoj moderních technologií se bankovnictví rozhodně nevyhývá, právě naopak. Počítače, notebooky, laptopy, tablety i telefony máme v ruce v podstatě neustále, a proto je logické, že na tyto přístroje jsou postupně implementovány funkce sloužící k naplnění našich potřeb. Jednou takovou potřebou je i bankovní styk. Ovšem pozor - čert nikdy nespí. Počet pokusů o zneužití elektronického bankovnictví stále roste.
Situace došla již tak daleko, že Česká národní banka vydala k dané problematice vlastní materiál s doporučeními všem klientům používajícím elektronické bankovnictví jako prostředek nahrazující návštěvu pobočky. "Česká národní banka soustavně prosazuje a dohlíží na to, aby jednotlivé banky při poskytování svých služeb průběžně vyhodnocovaly s nimi spojená rizika a přijímaly opatření na jejich omezení. Bezpečnost každého vzdáleně ovládaného účtu však nezávisí pouze na zabezpečení informačních systémů jednotlivých bank, ale také na péči a pozornosti, kterou věnuje bezpečnosti samotný klient," odůvodňuje ČNB svůj dohled v dané věci.
Výsledkem je soupis doporučení, který by měl každému sloužit jako návod, nebo ještě lépe kontrola vlastního postupu při užití nových technologií, konrétně počítačů, tabletů a chytrých telefonů.
DOPORUČENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ BANKY PRO PRÁCI S MODERNÍMI TECHNOLOGIEMI V BANKOVNICTVÍ
- Zařízení využívané pro obsluhu bankovního účtu by mělo být vybaveno:
- aktualizovaným operačním systémem (pravidelné aktualizace odstraňují bezpečnostní slabiny systému odhalené až při jeho využívání),
- aktualizovaným internetovým prohlížečem (k aktualizaci dochází zpravidla automaticky s aktualizací celého operačního systému),
- funkčním (trvale zapnutým) a aktualizovaným antivirovým programem (aktualizace je obvykle prováděna automaticky). Současně by měl uživatel pravidelně spouštět antivirovou kontrolu.
- V souvislosti se zařízením používaným k obsluze bankovního účtu dále doporučujeme:
- instalovat pouze programy z důvěryhodných zdrojů doporučených výrobcem Vašeho zařízení a věnovat přitom pozornost oprávněním požadovaným instalovanou aplikací (např. nepovolovat přístup aplikace k odesílaným zprávám, nepovolovat možnost odesílat zprávy bez Vašeho vědomí, apod.),
- nepoužívat k obsluze bankovního účtu mobilní zařízení, u nichž byly provedeny změny nastavení tzv. "jailbreak" a "root" (tyto změny mohou vést k narušení bezpečnosti daného zařízení např. snížením jeho odolnosti proti škodlivému software),
- mít Vaše zařízení pod trvalou kontrolou a využívat zámek obrazovky (předpokládá nastavení aktivace zámku po uplynutí určité doby),
- používat výlučně zařízení důvěryhodné a řádně zabezpečené (např. veřejně přístupný počítač s internetovým připojením přiměřenou úroveň bezpečnosti nezaručuje).
- Kritickým momentem bezpečnosti elektronického bankovnictví je přihlášení a prokázání totožnosti (autentizace) klienta. V zájmu vyššího stupně ochrany finančních prostředků klientů doporučujeme:
- kombinovat autentizaci (prokázání totožnosti) při přístupu k účtu přes internet s prostředky na internetové komunikaci nezávislými, jako je např. potvrzení transakce pomocí SMS,
- v případě využívání digitálního certifikátu mít tento certifikát bezpečně uložený, a to nejlépe na přenosném médiu mimo vlastní počítač (např. na čipové kartě),
- pro přihlašování do internetového nebo mobilního bankovnictví využívat důvěryhodnou síť (nezabezpečená síť nebo síť spravovaná neznámým poskytovatelem přiměřenou úroveň bezpečnosti nezaručuje).
- Kromě odcizení autentizačních (přihlašovacích) informací přímo ze zařízení klienta se někteří pachatelé pokoušejí vylákat potřebné údaje pod různými záminkami přímo od klienta. Nejčastěji používaným trikem je podvržený e-mail předstírající, že pochází z důvěryhodného zdroje (například z banky nebo jiné instituce). Cílem tohoto podvodu (označovaného jako „phishing“) je získání přihlašovacích nebo osobních údajů klienta. Po kliknutí na přílohu nebo odkaz uvedený v e-mailu je klient buď zaveden na podvrženou internetovou stránku (kde je vyzván k zadání těchto údajů) nebo se z této stránky do zařízení klienta nainstaluje škodlivý software (který údaje o klientovi monitoruje a následně zpřístupní útočníkovi). V této souvislosti doporučujeme důsledné dodržování následujících zásad:
- nikomu nesdělovat autentizační údaje (používané při přihlašování a potvrzování transakcí) ani nepovolovat v nastavení svého zařízení jejich automatické zapamatování systémem,
- nereagovat na e-mailové zprávy s podezřelým názvem a obsahem, zejména v případě, kdy je po Vás požadováno sdělení osobních údajů, hesel, kódů PIN, apod.,
- pokud k takovému sdělení zpráva vybízí, resp. obsahuje odkaz na stránku internetového bankovnictví (Vaše banka by po Vás tímto způsobem autentizační údaje nepožadovala) nebo stránky jiné instituce, jedná se pravděpodobně o podvodné jednání. Proto doporučujeme ihned informovat Vaši banku,
- nespouštět přílohy podezřelých e-mailových zpráv ani neklikat na odkazy, které obsahují. Zprávy jakkoliv podezřelé raději vůbec neotvírat a rovnou je smazat,
- nepoužívat jednoduchá hesla ani hesla, která lze odvodit z informací o Vaší osobě,
- pokud již dojde ke ztrátě, krádeži nebo prozrazení přihlašovacích údajů, digitálního certifikátu nebo mobilního zařízení, ihned požádat banku o zablokování účtu a v případě mobilního zařízení požádat operátora o zablokování SIM karty.
- V neposlední řadě Vám doporučujeme využívat následující opatření snižující riziko odcizení finančních prostředků z Vašeho účtu:
- dle možností využívat limity omezující výši aktivních transakcí prováděných na Vašem účtu prostřednictvím elektronického bankovnictví,
- kontrolovat pohyby na svých účtech a platby platební kartou. V případě jakýchkoliv nesrovnalostí se ihned obrátit na Vaši banku, a to způsobem dohodnutým s Vaší bankou,
- průběžně sledovat informace a doporučení věnovaná bezpečnosti elektronického bankovnictví vydávaná Vaší bankou,
- zajímat se o další formy přístupu k elektronickému bankovnictví nabízené Vaší bankou s důrazem na úroveň zabezpečení.
.
SOUTĚŽTE A VYHRAJTE NOVÝ MOBILNÍ TELEFON APPLE IPHONE 5S
.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1550 | |
1 USD | 23,4670 | |
1 PLN | 5,8270 | |
1 GBP | 29,3610 | |
1 CHF | 25,6875 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0552 |
Zprávy z devizového trhu
- Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024