Přechod k jiné bance má svá úskalí


27. 06. 2007  11:31     Patrik Nacher (pro SOS)     komentáře (0)

Změna banky je složitá záležitost, o tom není pochyb. Znamená to ale, že účet měnit nemáme, i když jsme nespokojeni? Nikoliv. Právě naopak, změnou banky dají klienti najevo, že jim není lhostejné, kolik platí za bankovní poplatky, a jak kvalitní služby využívají. Jde jen o to uvědomit si, že změna bankovního účtu s sebou nese řadu úkonů, povinností a také rizik.





Změna banky je složitá záležitost, o tom není žádných pochyb. Tento proces lze připodobnit třeba ke změně trvalého bydliště – celkem náročná administrativa, starosti a běhání, případné dlouhodobé následky, když na něco zapomenete. Jaké? To je celkem nasnadě. Můžete například zapomenout nově nastavit trvalý příkaz na platby sociálního či zdravotního pojištění a penále tu je dříve, než si to stačíte uvědomit. Přestaly vám chodit peníze? Není se čemu divit, zaměstnavatel je posílal na původní účet, protože o novém nevěděl. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Možností nepříjemných následků, které souvisejí se změnou bankovního účtu, je opravdu mnoho. Navíc k tomu všemu můžete přijít špatnou volbou nové banky o peníze, pokud si zvolíte účet, který se z dlouhodobé perspektivy ukáže jako nákladnější.

Znamená to, že účet měnit nemáme, i když jsme nespokojeni? Nikoliv. Právě naopak, změnou banky dají klienti najevo, že jim není lhostejné, kolik platí za bankovní poplatky, a jak kvalitní služby využívají. Jde jen o to uvědomit si, že změna bankovního účtu s sebou nese řadu úkonů, povinností a také rizik.

Původní účet

Ale pojďme po pořádku. Při změně bankovního účtu dochází k mnoha procesům. Pro účely tohoto textu vynecháme tu část, kdy se klient rozhoduje, jakou banku a její produkty si má zvolit, podle čeho se rozhoduje, kde čerpá informace a jak detailní či pravdivé je může najít. Abychom se mohli věnovat administrativě přechodu, můžeme dále pominout srovnávání různých nabídek a studium obtížných obchodních podmínek. Koneckonců, srovnávacích analýz a průzkumů bankovních účtů je už dnes na nejrůznějších finančních portálech mnoho. I přesto toho na klienta čeká dost. Už samotné rušení účtu je celkem zdlouhavá záležitost. Výpovědní lhůta bývá několikaměsíční, dobíhají různé pravidelné i nepravidelné platby, klient může (nemusí) i nadále používat platební kartu.

Nicméně, i přesto že klient účet nechce dále používat a většinu služeb už zrušil, musí jej ještě po tuto dobu pečlivě hlídat a kontrolovat – z pohledu dostatečného zůstatku pro případné trvalé příkazy (které jsou předvídatelné a spočitatelné), ale zejména kvůli nejrůznějším bankovním poplatkům (ty jsou méně předvídatelné), takže na účtu musíme vždy raději nechat určitou rezervu.  Nesmíme totiž zapomenout například na poplatky, které souvisejí s rušením účtu. Samotný poplatek za zrušení účtu už sice banky ve většině případů zrušily, ale leckde existuje například poplatek za zrušení trvalého příkazu apod.

Zrušení účtu se tak může zkomplikovat v momentě, kdy na účtu není dostatečný zůstatek a klient se vinou poplatků dostane do debetu. V takovém případě může dojít k tomu, že účet zrušen nebude do doby, než se vyrovnají všechny závazky. To ale znamená, že naběhnou další poplatky. Jeden příklad klienta KB za všechny:  „Při rušení klasického účtu u Komerční banky mi přišel doporučený dopis (cca za 19 Kč), že dlužím bance 0,03 Kč. Zdá se to být nemožné v době, kdy se ruší drobné mince, ale je to tak. A tak mi nezbývalo, než dlužnou částku převést z jiného účtu - to je totiž jediná možnost, jak uhradit tři haléře, ovšem s poplatkem, který tuto částku mnohonásobně převyšuje“.

Nový účet

Mezi tím už ale můžeme mít otevřený účet nový. Na rozdíl od mobilních operátorů, kteří umožňují přenos původního čísla, číslo starého účtu si s sebou nepřenášíme, ale máme číslo nové. S tím souvisí řada nutných úkonů. Především je nutné oznámit tuto skutečnost všem institucím, se kterými máme bezhotovostní platební styk (zaměstnavatel, dodavatelé, obchodní partneři apod.). Dále musíme změnit číslo účtu na všech písemných dokumentech, jako jsou například smlouvy či faktury (v případě podnikatelského účtu). Zapomenout se nesmí ani na obnovu všech trvalých příkazů a příkazů k inkasu. Dále požádáme banku (v případě balíčků je součástí účtu automaticky) o vydání platební karty. S novou platební kartou dostaneme nový PIN. V neposlední řadě si musíme zvyknout na nové denní či týdenní limity atd.

Základní rizika

V kostce lze seznam rizik (či komplikací) při změně bankovního účtu rozdělit do dvou základních skupin:

a) Rizika vyplývající z dlouhodobých aktivit

Mezi hlavní rizika změny bankovního účtu patří dlouhodobé úkony, které v zásadě běží automaticky, a na které může klient snadno zapomenout - obnova trvalých příkazů a příkazů k inkasu, nahlášení čísla nového účtu všem institucím, oznámení nového čísla účtu subjektům, kterým posíláme fakturu, nahlášení změny účtu všem spolupracujícím subjektům v zahraničí apod.

b) Rizika vyplývající ze špatné volby nového účtu

Za rizikovou se může považovat i situace, kdy klienti podlehnou vábivé reklamě a automaticky očekávají okamžité pozitivní změny (nižší bankovní poplatky, lepší servis, snadnější ovládání účtu, apod.). Vždy je třeba mít na paměti, že reklamy významně zjednodušují a neinformují o všech aspektech a detailech nabídky.

 

Je zřetelné, že pro změnu banky musí být na straně klienta velmi silná motivace, neboť nejrůznějších překážek, ať už objektivních nebo subjektivních, je dost. Při změně účtu je třeba zachovat chladnou hlavu. Okamžité naštvání a z toho pramenící impuls ke změně na základě prvotního pocitu úspory, se v dlouhodobém měřítku může velmi nevyplatit.



Přechod k jiné bance má svá úskalí

Diskutovat (0)