TEST:
Více než třetina bank neinformuje o právech klientů
08. 07. 2010 14:49
Občanské sdružení spotřebitelů TEST
komentáře (0)
Ani po půl roce platnosti Kodexu mobility klientů pět bank neplní základní předpoklad informovanosti klientů o jejich právech, a to zveřejnění relevantních informací o Kodexu na svých internetových stránkách.
. Vyplývá to z průzkumu nezávislého spotřebitelského časopisu TEST. Banky v Evropské unii se zavázaly pomáhat klientům při změně banky, aby předešly možné regulaci bankovních poplatků.
Právě složitost změny banky totiž pomáhá držet bankovní poplatky vysoko. „Většina spotřebitelů o svých právech vyplývajících z Kodexu mobility klienta neví. Proto se časopis TEST
zaměřil na srovnání, zda o něm informují samy banky. U většiny bank byl problém tyto informace na jejich webových stránkách najít, u pěti nebyly nalezeny vůbec. Konkrétně se jedná o Citibank Europe,
GE Money Bank, Poštovní spořitelnu, Raiffeisenbank a UniCredit Bank CR,“ rekapituluje výsledky průzkumu Karel Pavlík místopředseda správní rady občanského sdružení vydávajícího časopis TEST.
Na základě sílící diskuse o možné regulaci bankovních poplatků a otázce přenositelnosti čísla účtu, podobně jako již funguje přenositelnost telefonního čísla, zavázaly se banky
v celé EU spotřebitelům změnu ulehčit. V ČR platí Kodex mobility klienta od 1. listopadu 2009. Podle něj stačí spotřebiteli přijít do nové banky, která pro něj vyřídí nejen
zrušení účtu v původní bance, ale i zastavení všech trvalých příkazů a inkas a jejich obnovení v bance nové. Již to je velkým zjednodušením pro spotřebitele. Bankovní poplatky u
běžného účtu trápí spotřebitele nejen v ČR, přesto se jen málokdo doposud odhodlával ke změně banky. Spotřebitelé se obávali významných nákladů za rušení jednotlivých příkazů, inkas a účtu a
jejich opětovné zřizování v nové bance. A samozřejmě i administrativních komplikací při ohlašování nového čísla účtu zaměstnavateli a všem dalším subjektům. V současné době spotřebitelské
organizace v celé Evropě zastřešené v asociaci BEUC (www.beuc.eu) vyhodnocují, zda praktická pomoc, ke které se banky zavázaly, je spotřebitelům vůbec
poskytována. „Na internetových stránkách Občanského sdružení spotřebitelů TEST www.dtest.cz je zveřejněn dotazník společný pro spotřebitele v celé Evropě,
kteří v nedávné době měnili banku. Získané zkušenosti následně vyhodnotíme,“ upozorňuje Pavlík.
Do průzkumu byly zahrnuty banky, podnikající v ČR na základě licence vydané ČNB, aktivně nabízející běžné účty pro občany. Při nenalezení do 10 minut, označeno jako nenalezené.
Zdroj: Časopis TEST (www.dtest.cz)
Výsledky průzkumu časopisu TEST o šíření informací o Kodexu mobility klientů
Název banky | Zveřejňuje informace o Kodexu mobility klientů na webu |
Banco Popolare ČR | ano |
Citibank Europe | nenalezeno |
Česká spořitelna | ano |
Československá obchodní banka | ano |
GE Money Bank | nenalezeno |
J & T Banka | ano |
LBBW Bank CZ | ano |
Komerční banka | ano |
Oberbank AG | ano |
Poštovní spořitelna (hodnocena nezávisle na ČSOB) | nenalezeno |
Raiffeisenbank | nenalezeno |
UniCredit Bank CR | nenalezeno |
Volksbank CZ | ano |
Waldviertler Sparkasse von 1842 | ano |
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
12460752128
Kč
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,3210 | |
1 USD | 23,4030 | |
1 PLN | 5,8690 | |
1 GBP | 29,5540 | |
1 CHF | 25,8400 | |
100 HUF | 6,4150 | |
1 RON | 5,0907 |
Zprávy z devizového trhu
- Domácí HDP v roce 2023 klesl o 0,2 %
28. 03. 2024 - Šedivé úterý příliš kurzových pohybů nepřineslo
27. 03. 2024 - Region vlající ve stínu eurodolaru
26. 03. 2024 - Fotbal a data
25. 03. 2024 - Koruna se vrací k oslabování
22. 03. 2024 - Koruna po zasedání ČNB posílila
21. 03. 2024 - Ne zda, ale jak moc dnes ČNB sníží sazby?
20. 03. 2024