TOP20 prací projektu Ideální banka 21. století - 17. místo


21. 10. 2013  00:30     BP.com     komentáře (0)

Opět pokračujeme v představování 20 nejlepších prací projektu Ideální banka 21. století, který i v letošním šestém ročníku s podtitulem „Jak se mohou banky při zlepšování svých služeb a klientského servisu inspirovat u nejlepších firem na světě“ nabízel soutěžícím odměnu v podobě hodnotných cen za celkem 65 tisíc Kč. Na 17. místě skončil Petr Havlíček, který na fotce přebírá cenu od Patrika Nachera (portál BP.com, na fotce vlevo) a Vladimíra Komjati (tiskový mluvčí Air Bank, vpravo).

TOP20 prací projektu Ideální banka 21. století - 17. místo




.

CELKOVÉ VÝSLEDKY NALEZNETE ZDE

.

PRÁCE - 17. MÍSTO:

Mnohé věkové generace již nedokáží žít svůj běžný den bez toho, aby využívaly jakoukoliv českou banku. Starší uživatelé bankovních účtů, zakládají účty i svým dětem v bankách, které jim sami vybrali. Často si kladu otázku, jaké služby spotřebitelé bankovních služeb u dané banky preferují? Jelikož jsem 20-ti letý student Vysoké školy, který se s nabídkou bankovních služeb střetává, ať v běžném životě, nebo v životě studijním. Ze všech stran mně zahrnují marketingové kampaně bank, které mají své sesterské banky a pořádně nemáme ani přehled o tom, jakou banku preferovat. Televizní zdroje, reklamy, kampaně na nás chrlí informace ze všech stran, že tato nebo ta banka je ta nejlepší, setkali jste se s tím také? Vtipné reklamy, které upoutávají děti, rodiče, i prarodiče u televizních obrazovek a snaží se získat nové a nové klienty pro svoji banku. Ale důležitou otázkou je, kterou banku si vlastně vybrat?

V České republice máme nabídku bank opravdu pestrou, spotřebitelé si své banky vybírají podle jména, uznání, doporučení přátel. Velmi často se nechají ovlivnit lákavou reklamou. Nechá se těmto reklamám věřit? Nejedná se pouze o reklamní trik, jak upoutat nové klienty? V životě každého z nás proběhne tak rychlá myšlenka, jestli naše banka je ta správná? Zůstali nám vůbec veškeré klientské výhody, které byly sjednány při založení, ať běžného nebo termínovaného vkladu.

Důležitým aspektem při rozhodování, které bance poskytneme naše finanční prostředky, je určitě výše poplatků za vedení účtu, jelikož jsem student tak tyto poplatky mám zcela zdarma, ale kladu si otázku, jsou tyto poplatky pro ostatní klienty bank přípustné? Svůj průzkum na trhu českých bank, jsem hlavně přizpůsobil těm uživatelům, kteří využívají bankovní služby, jak se říká: „dnes a denně“. Spousta bankovních klientů, ať již se jedná o podnikatele, drobné živnostníky, běžné občany, studenty, tělesně postižné občany. Ve své práci nechci jmenovat banky, jelikož každý klient má jiné požadavky a jiné nároky na svou banku. Všem těmto spotřebitelům bankovních služeb jsem položil jednoduchou otázku. Proč si vybrali danou banku a v jaké míře jsou spokojeni se službami, které jim nabízejí? Ptám se i Vás, jste spokojeni se svou bankou? Spousta mých kamarádů a známých nemá vůbec ponětí, proč si danou banku vybrali. Sešlo se mi spoustu různých a velmi zajímavých odpovědí.

V mém průzkumu se objevila starší dáma, jež byla pár let v důchodu. Říkejme ji paní A. Velmi mně zarazil účet, který ji založil její vlastní syn. O bankovním účtu neměla ponětí. Jak se s ním zachází, jak se vybírá důchod z bankomatu. Když jsme dorazili do její banky, obsluha byla milá, usměvavá, ale pak jsme přišli s žádostí o řešení problému, který paní A měla. Její syn se odstěhoval do zahraničí a mamince založil účet, aby ji mohl posílat peníze ze své práce a maminka mohla vyžít lépe než pouze z jejího důchodu. Syn mamince vysvětlil používání účtu, ale jelikož paní A byla velmi stará, se značnými zdravotními problémy a roztroušenou sklerózou. Obsluha v dané bance byla velmi neochotná paní A vysvětlit znovu, jak využívat bankovních služeb a jak dostat peníze od svého syna a svůj důchod pro své potřeby. Na paní hleděli, jak kdyby byla z jiné planety, že v dnešní době neumí obsluhovat bankovní účet a svou kreditní kartu (abych byl přesný debetní kartu), ale jelikož se v České republice uchytil slangový název „kreditka“, tak spousta občanů si plete tyto dva pojmy. Jednání, které jsem viděl u obsluhy v bance, mě velmi překvapilo a vnutilo mi otázku? Jak je možné, že zkušení, kvalifikovaní zaměstnanci českých bank nemají trpělivost s méně informovanými klienty, které nemají zkušenosti s běžnými účty. Jelikož jsem mladý student, tak mně velmi znepokojuje, kam se doba posune, kde budeme za 50 let? Určitě technologie a vývoj půjdou stále dopředu, a s tím srozumitelně i nabídka služeb českých ale i světových bank. Zda za tuto dobu budu tak finančně negramotný, že nebudu mít své finanční prostředky k dispozici, zdali budou stále neochotní zaměstnanci bank, ke starším a méně gramotným lidem.

Nabídka služeb od bank je opravdu pestrá, vezmeme si v úvahu pouze nabídky běžných účtů, kde máme možnost vybrat si účet dle našich představ, na přesný účel. Ať již se chystáme podnikat a zakládáme si podnikatelské účty, nebo jsme běžný občan, který nechce své peníze doma uchovávat v prasátku nebo schovávat v prostěradle a své peníze poskytne bance. Banky nám nabízí různé výhody, úroky z běžného účtu, internetové bankovnictví, pro finančně gramotné občany je toto velmi povzbuzující, ale co ti občané kteří nemají tušení, co vlastně úrok je, k čemu máme internetové bankovnictví. Každému z nás jistě připadá, že internet a bankovní služby jsou běžnou záležitostí každého člověka. Devizové účty, které mají tak rychlý přístup k penězům, že tato služba je daleko málem rychlejší než hledat peníze v prasátku, v peněžence. Ale mezi námi se nachází i občané, kteří buď nejeví o tyto služby zájem nebo nevědí, zda nebudou muset vykládat větší prostředky a finanční náklady na řízení účtu, bankovní výpisy apod., zdali se jim nevyplatí si koupit trezor a schovávat si peníze doma, než v bance. Proudy myšlenek v mé hlavě, mi přináší další a další otázky. Je vlastně propagace bankovních služeb dostačující, osloví opravdu i běžné klienty, kteří bankám nevěří, mají z bank jisté pochybnosti?

Ale banky se nezaměřují pouze na běžné klienty, velkou část klientely tvoří podnikatelé, živnostníci. Ti využívají podnikatelských účtů, kde mají vedení účtů zcela zdarma. Mám známého, vlastníka menší živnostenské firmy, zaměřené na výrobu dřeva. Velmi mně zajímalo, čím se liší běžný účet, od podnikatelského. Dozvěděl jsem se, že podnikatelské účty mají vedení účtu zcela zdarma a hned mně napadla otázka, proč běžní občané musí za tyto služby platit? Proč za každou platbu do jiné banky platíme? Ano tyto bankovní služby se liší tím, u které banky si účet zřizujeme. Opravdu jsme tak neznalí národ bankovních služeb, nebo na nás banky zkouší své marketingové kampaně? Jak si můžeme být jistí, že vložit peníze do banky, je pro nás opravdu výhodné.

Banky nám nabízí veškeré služby, které můžeme využívat jako studenti, podnikatelé, důchodci, každá skupina národa, má své určité výhody, při zřízení svého účtu. Ale podle čeho máme vybírat tu ideální banku, se kterou nám naše peníze přinesou užitek, budeme je mít kdykoliv k dispozici? Jsem názoru, že jsme národ, který se nechává emociálně upoutat. Ať se již jedná o bankovní kampaně, pro získání nové klientely, nebo nabídku nových služeb pro svou stávající klientelu.

Když se chci stát novým klientem, vyberu si banku podle působivé reklamy na stanici televize Nova, kde mi nabízí slibný úrok z bankovního účtu, státní podporu pro studenta a kreditní kartou s výběrem v bankomatech dané banky zdarma. Jako pro studenta na vysoké školy, je pro mě lákavé, ale když přijdu do banky, tak hned narážím na problém. Obsluha u přepážky, na mně vychrlí tolik informací ohledně výhod a dobrém jménu banky, že mám hlavu v koncích. Když se úspěšně prokoušeme papírováním a seznámením se se službami bankovního účtu, narážíme na problém - kreditní nebo debetní účet. Jelikož jsem znalý ve finanční gramotnosti a v bankovnictví České republiky, tato otázka mně nemůže zcela zaskočit, ale co klientela dané banky, co nemá takové rozhled o službách a výhodách a hlavně nevýhodách daného účtu. Jak již jsem zmínil, v českém bankovnictví se uchytil výraz pro debetní kartu „kreditka“. Většina občanů si nedokáže představit rozdíl mezi těmito dvěma účty. Často přemýšlím nad tím, proč bankovní sektor neposkytne služby pro méně gramotnou klientelu, kde je seznámí se svými službami, širokou nabídkou účtů, jak běžných, podnikatelských, tak i vkladové účty. Banky poskytují úvěry a k tomu patří i kreditní karty, které klienti velmi často zaměňují za debetní karty.

Když si založíme vlastní debetní účet v bance, důležitou otázkou je v jaké měně účet vést? Jelikož jsme domácí banka, tak je výhodné vést účet v české měně, tj. v české koruně. Ve světě, hlavně v Evropě, kde jsme součástí Evropské unie od roku 2004 a řeší otázku přijetí eura v ČR. Nebylo by výhodnější mít účet v této měně? Až přijde na tuto situaci, kdy ČR přijme euro za svou domácí měnu, tak spousta lidí nebude mít vše v eurech. Velmi často se budou vyskytovat občané, mající doma v době přijetí eura hotovost v českých korunách (a bude jich možná víc, než si vůbec myslíme). Jsem toho názoru, že by banka měla propagovat uložení hotovosti v Kč právě u své pobočky a výhody výměny a přeměnění na euro.

Při zavedení eura jako nové měny pro Českou republiku, bych doporučil bankám zavedení nových účtů s nabídkou nových a zajímavých produkt, velmi zajímavým výsledkem bude zvýšení počtu klientů a navýšení kapitálu banky. Ať již klientelu získáme marketingovou kampaní, nebo pestrou nabídkou služeb. Napomoci k získání nové klientely by mohlo pomoci zavedení bonusů a výhod pro nové klienty. Jelikož přijetí eura bude pro naši zemi i pro občany velkým mezníkem, na kterém by se měla podílet i každá progresivní banka. Včasná informovanost a nabídky nových produktů a výhod bude velkou šancí v dnešní nelehké ekonomické situaci. I když přijetí eura není ještě aktuální, každá banka, která má v úmyslu získat nové klienty by měla začít o tomto zásadním kroku a okamžiku v historii naší země již uvažovat. Plány do blízké, nebo i té vzdálené ekonomické situaci můžou napomoct k získání nové klientely, tak abychom uspokojili právě jejich potřeby, a zásluhou nám bude navýšení našeho kapitálu a zisk nových klientů.

V bankovní síti v České republice je spousta progresivních bank, které získávají své klienty, ale opravdu když se ptám různých klientů od různých bank, klientela si není jistá, proč zrovna preferují danou banku. Narážel jsem na různé problémy, jak s finanční gramotností, tak znalostí bankovního systému v ČR. Spousta klientů neměla tušení, že jiná banka nabízí totožné služby, ale za levnější poplatky.

Jistě víme, za jakým účelem jsou komerční banky zakládány, a proto se od toho odvíjí i jejich služby, marketingové kampaně a k tomu patří i manipulace s klienty. Při svém jednání s klienty bank jsem narážel hlavně na stížnost, že banky mění úrokovou míru na běžných účtech, že úrok, někdy nepokrývá ani míru inflace a pro klienty je uložení peněz v bankách někdy ztrátové. Ano, já i celý národ jsme obeznámeni s tím, že mluvíme o částce pár korun na jednoho obyvatele. Ale bereme v potaz, jak velké jsou tyto částky pro veškeré klienty jedné banky? Ano komerční banky potřebují licenci pro svoji činnost, a podléhají kontrole centrální banky. V ČR má tuto úlohu ČNB.

Kladu si otázku, která určitě netrápí pouze mně, opravdu jsou všichni klienti českých bank spokojeni se službami své banky?

Zdroje:

-          zkušenosti a vlastní znalosti



TOP20 prací projektu Ideální banka 21. století - 17. místo

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16261781728

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2390
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,5870
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8575
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3545
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8710
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4150
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0716
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více