U nových zákazníků online služeb je odložená platba stále častěji hlavní volbou


16. 04. 2020  00:21     Tisková zpráva     komentáře (0)

Koronavirová krize přepisuje běžné uživatelské návyky v e-commerce a přináší všem online podnikatelům nové výzvy. Jednou z nich je zajištění bezpečné možnosti placení v případech, kdy není možné přijímat hotovost, ale zákazníci zároveň nechtějí nebo nemohou platit v předstihu kartou. To vyžadují především ti, kteří na internetu nenakupují příliš často, zároveň jich je nyní kvůli koronaviru v online prostoru rekordní množství.

U nových zákazníků online služeb je odložená platba stále častěji hlavní volbou




I z toho důvodu roste role odložené platby. Podle fintechu MALL Pay, který ji e-shopům a online službám zajišťuje, narostlo jen v posledních týdnech využívání odložené platby u nových uživatelů e-shopů na dvojnásobek.

Podle odhadů může koronavirová krize v první fázi přinést do české e-commerce navíc desítky miliard korun. Jen za březen e-shopy informovaly o zhruba 50–70% nárůstu transakcí. S počtem transakcí logicky roste i využívanost odložené platby. Zajímavé však je, že noví zákazníci, kteří si online přišli nakoupit jen kvůli koronaviru, ji využili dvojnásobně častěji než za běžné situace.

Jasně vidíme nárůst v momentech, kdy došlo ke zlomovým událostem – vyhlášení nouzového stavu, zavření škol nebo vyhlášení domácí karantény. V takové momenty bylo evidentní, že se domácnosti začínají zásobovat potravinami, dětským zbožím nebo drogerií. Odložená platba jim evidentně pomohla rozložit tyto nárazové platby tak, aby je rodinný rozpočet zvládl,” zmiňuje Adam Kolesa, CEO MALL Pay. “Tyto domácnosti totiž dělaly v průběhu měsíce hned několik zásobovacích nákupů v součtu za tisíce korun a snažily se využít nákupní promoakce.”

Na nadprůměrný nárůst odložené platby mají také vliv hygienická a bezpečností opatření e-shopů, kurýrů, logistických firem nebo rozvozových společností obecně. Většina z nich přestala od zákazníků preventivně přijímat hotovost a omezila nebo úplně zrušila dobírku, velká část omezila i možnost platit pomocí platebního terminálu při převzetí a nákup podmiňují i kvůli svému cash-flow platbou předem. Počet menších rozvozů po celé České republice navíc skokově vzrostl.

"Do rozvozů se pouští zcela noví hráči, cílící na nové zákazníky v domácích karanténách. Nutnost platit dopředu se však stává jednou z hlavních bariér, která je o klienty připravuje. Část z nich totiž chce službu nejprve vyzkoušet a platit až posléze. I tady má odložená platba své místo,” zmiňuje Kolesa, jehož MALL Pay navázal jen za poslední dny spolupráci s několika rozvozovými službami.

Posledním z důvodů, proč odložená platba roste, je pak nárůst nových cílových skupin v online prostoru. Tradičně se jedná buď o méně erudované online uživatele nebo seniory. Právě zde sehrála odložená platba největší roli.

"Podle mých odhadů začalo online nakupovat pravidelně asi 60 % domácností, které doposud patřily buď mezi občasné zákazníky e-shopů a online služeb anebo nenakupovaly vůbec. I u nich sehrála odložená platba důležitou roli, a odstranila jednu z hlavních bariér při nákupu,“ myslí si Kolesa. “Právě tato cílová skupina používá dlouhodobě nejkonzervativnější způsoby plateb – tedy hotovost nebo převod z účtu. Ve chvíli, kdy platba v hotovosti není možná, a přesto mají chuť nakupovat, je odloženka v podstatě jedinou cestou, jak o ně ze strany e-shopů nebo online služeb nepřijít. Za zboží zaplatí až po převzetí a sami se v klidu rozhodnou, jakou platební metodu zvolí,” zakončuje Kolesa.



U nových zákazníků online služeb je odložená platba stále častěji hlavní volbou

Diskutovat (0)