Vánoční sezóna je v online letos dlouhá a teprve vrcholí, využití odložené platby skokově stouplo na dvojnásobek


23. 12. 2019  01:49     Tisková zpráva     komentáře (0)

Letošní výrazně dlouhá vánoční nákupní špička v online vrcholí a teprve se začíná chýlit ke svému konci. Vyplývá to z údajů platební služby MALL Pay, která umožňuje nakupovat zboží s odloženou splatností.

Vánoční sezóna je v online letos dlouhá a teprve vrcholí, využití odložené platby skokově stouplo na dvojnásobek




Podle ní objednávky nejvýrazněji vzrostly se třetí adventní nedělí a jejich hodnota a množství se stále drží. Změna s největší pravděpodobností přijde až se závěrem tohoto týdne, teprve pak začne klesat počet i hodnota objednávek a hlavní zájem zákazníků se přesune do kamenných obchodů. Hlavní dárky pro nejbližší rodinu jsou však ve většině případů již nakoupené, zákazníci nyní brouzdají především po slevových akcích a dokupují spíše drobnosti do tisícikoruny za kus. Využití odložené platby MALL Pay stouplo v průběhu špičky na dvojnásobek, meziročně by odloženku mohlo na Vánoce využít třikrát víc lidí než loni.

V meziročním srovnání hlavní vánoční špička v online trvá výrazně déle, jen nyní před Štědrým dnem získají obchodníci hned několik dnů navíc. Velkým e-shopům se totiž letos podařilo dobře zvolit mix způsobů doručení a přesvědčit zákazníky, že odbavit zvládnou i objednávky na poslední chvíli. Lepší efekt než loni měly zároveň kampaně na Black Friday, kterým se vánoční sezonu podařilo nastartovat. Výrazně větší množství nákupů než v loňském roce pak bylo také uhrazeno s pomocí odložené platby - podle odhadů MALL Pay to může být až trojnásobek v meziročním srovnání. Konkrétně u MALL Pay narostl v počtu transakcí listopad oproti říjnu letošního roku asi na dvojnásobek, prosinec na tom pak bude obdobně. K nárůstu popularity odloženky mimo jiné přispěly samy e-shopy, které tuto platební metodu často promovaly ve vlastních vánočních kampaních a umožnily zákazníkům zaplatit za dárky až v lednu.

S pomocí odložené platby momentálně nakupují více ženy (a to v poměru 55 ku 45 procentům), které přes MALL Pay zároveň v průběhu měsíce realizují větší množství nákupů. Mírně pak narostl počet uživatelů starších 55 let, kterých je nyní skoro pětina, což potvrzuje domněnku stoupající online gramotnosti i ve starší generaci. Zatímco v první polovině měsíce prosince se v nákupech hodně objevovalo bílé zboží, elektronika nebo potřeby pro domácnost a zahradu, přičemž každý třetí nákup byl nad 1500 korun, nyní se obsah košíku postupně mění především na kosmetiku, módu a dětské zboží v akci a zhruba ¾ všech objednávek se vejdou do tisícovky. Velkým překvapením letošního roku je zájem o celou řadu nových produktů – s odloženou splatností zákazníci začali nakupovat například jízdenky pro cesty po Česku i do zahraničí, ať už pro vlastní potřebu nebo jako dárky.

“Dlouhá vánoční sezona je skvělou zprávou pro celou e-commerce. Je důkazem, že se e-shopy dokázaly dobře připravit na všechny typy zákazníků – od zkušených po ty, co nakupují vůbec poprvé. Skvělý servis se navíc podařilo zajistit zákazníkům ve městech i regionech. Oceňuji také pečlivý přístup k logistickému mixu a zavádění nových metod plateb, jako je například zmiňovaná odloženka, které výrazně zvedají pohodlí při nákupu a odstraňují bariéry. Rostoucí zájem o ni a způsob využití jasně indikuje, že diverzifikace platebních metod má smysl,” zmiňuje Adam Kolesa, CEO MALL Pay.

Za růstem zájmu o odloženou platbu tak jako každý rok stojí ovšem také zákazníci, kteří v ní vidí způsob, jak si zajistit dárky na dluh, na které by jim jiné instituce nebyly ochotny půjčit. Ani u MALL Pay však nemají šanci projít vstupním scoringem. Počet odmítnutých registrací tak před Vánoci narostl asi o čtvrtinu. 

"Odložená platba MALL Pay rozhodně není nástroj pro notorické dlužníky. Naopak – primárně má sloužit jako nástroj pro zjednodušení nákupů lidem, kteří nechtějí zbytečně vstupovat do svých úspor a mimo jiné i těm, kteří nechtějí využít spotřebitelský úvěr například i ze strachu ze zbytečného zadlužení se,” zmiňuje Kolesa. “Pozitivní je pak skutečnost, že těchto případů máme méně než loni. Mám dojem, že finanční gramotnost roste a lidé si půjčují výrazně opatrněji a raději hledají jiné cesty. Ostatně příklon k odložené platbě jakožto nástroje bez jakéhokoliv navýšení je toho důkazem.”



Vánoční sezóna je v online letos dlouhá a teprve vrcholí, využití odložené platby skokově stouplo na dvojnásobek

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15644950160

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2670
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7180
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8355
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5095
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,1005
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,3900
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0773
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více