Více než polovina českých klientů bank si důvěru v banku spojuje s otázkou poplatků


12. 03. 2014  20:56     Lenka Čermáková, Roman Pavlík     komentáře (0)

Češi patří k evropské elitě, pokud jde o využívání online bankovnictví, naopak návštěvy na pobočkách a intenzita využívání bankomatů jsou podprůměrné. 74 % Čechů a 80 % Poláků využívá online bankovnictví alespoň jednou týdně, čímž se řadí mezi TOP5 zemí v Evropě. Češi společně s klienty bank ze severských států naopak navštěvují méně často pobočky a rovněž bankomatyvyužívají méně než klienti z ostatních zemí Evropy.Klíčovým zdrojem informací o bankách jsou pro české klienty webové stránky bank (57 %), důležitou roli hrají také srovnávací portály (21 %), podíl v obou kategoriích patří k nejvyšším v Evropě.Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společnosti EY zaměřujícího se na chování retailových klientů bankovního sektoru, jehož se zúčastnilo přes 32 tisíc bankovních klientů ze 43 zemí včetně 415 respondentů z České republiky.

Více než polovina českých klientů bank si důvěru v banku spojuje s otázkou poplatků




►   Češi nejčastěji odcházejí od své banky kvůli poplatkům a sazbám, kvůli negativní zkušenosti s bankou nebo proto, že chtějí mít všechny služby „pod jednou střechou“

►   Češi jsou v otázce poplatků nadprůměrně citliví, 51 % českých klientů má důvěru v banku spjatou s poplatky, které jsou také nejčastějším důvodem rušení bankovních produktů

►   Ve světě hraje důležitější roli než poplatky celková zákaznická zkušenost

►   67 % českých klientů je ochotno doporučit svou banku svým blízkým

►   49 % Čechů využívalo v roce 2013 služeb více než jedné banky

Tři čtvrtiny bankovních klientů odpovídajících v průzkumu jsou natolik spokojeny se svou hlavní bankou, že by ji pravděpodobně doporučily i ostatním. 67% Čechů je dnes ochotno doporučit svou banku svým blízkým.

„Bankovní sektor má za sebou další náročný rok, nicméně dobrá zpráva je, že důvěra v banky roste, a to i v České republice,“ říká Pavel Riegger, vedoucí partner oddělení poradenství pro finanční instituce společnosti EY v ČR a ve střední Evropě.„Stále je ale co zlepšovat, například pokud jde o transparentnost bankovních poplatků. Rozhodující pro další posílení důvěry bude také přístup bank k řešení problémů a stížnostem klientů.“

Důvěra mezi klienty bank roste

Třetina všech respondentů v globálním průzkumu uvedla, že jejich důvěra v bankovnictví za poslední rok vzrostla. To je výrazně víc než v předchozím průzkumu, jehož výsledky byly zveřejněny v červnu 2012 – tehdy tento názor zastávalo pouze 22 % dotázaných. Naopak podstatně ubylo těch, kdo dnes věří bankovnímu sektoru méně než před rokem. Zatímco v roce 2012 takto odpovědělo celých 40 % účastníků průzkumu, aktuálně je to pouze 19 %. Mezi jednotlivými regiony světa jsou ovšem poměrně výrazné rozdíly. Nejvíc roste důvěra v bankovní sektor v Indii, víc než před rokem mu věří 77 % tamějších respondentů, následujeSaúdská Arábie se 68 %. Na opačném pólu se nachází Španělsko a Irsko, kde pokles důvěry v bankovní sektor za uplynulý rok hlásí 60 %, resp. 62 % dotázaných. V České republice se banky těší stabilní důvěře.

Důvěra v banku je přímo úměrná pozitivní zkušenosti klienta s ní

Drtivá většina českých účastníků průzkumu (96 %) uvedla, že své hlavní bance věří, což je v souladu s globálním výsledkem (93 %), ale rozchází se v důvodech. Zatímco globálně je nejdůležitějším důvodem vedle finanční stability„způsob, jak se mnou banka zachází“, české klienty nejvíce zajímá výše a transparentnost bankovních poplatků. Naopak novinové články či jiné informace v médiích překvapivě patří mezi faktory, které mají na důvěru klienta v banku nejmenší vliv, ohled na ně bere pouze 8 % respondentů globálně a v České republice dokonce jen 2%.

„Důvěru klienta podle průzkumu ovlivňuje globálně nejvíce zákaznická zkušenost, u nás jsou to pak poplatky a sazby. V České republice jsou bankovní poplatky a úrokové sazby také nejčastějším důvodem motivujícím klienta k odchodu od banky,“upozorňuje Pavel Riegger a dodává: „Vyšší citlivost v otázce bankovních poplatků je českým specifikem, v Evropě je více sledují už jenIrové. Důležitá je také schopnost dostat se k hotovosti, tuzemští klienti využívají hotovost výrazně víc než je evropský průměr.“

„Banky by měly s klienty o poplatcích lépe komunikovat. Řešení problémů a stížností je skvělou příležitostí k navázání užšího kontaktu s klientem. Pokud při tom banka „zaboduje“, může klient projevit zájem i o další její služby,“doporučuje Pavel Riegger.

Poplatky, snaha dostat co nejlepší servis, určitá specialita v nabídce dané banky, diverzifikace aktiv pro případ potíží banky a záměr vyzkoušet si novou banku před přechodem k ní jsou hlavní důvody, proč čeští klienti využívají služeb více bank.V roce 2013 využívalo služeb více než jedné banky 49 % českých klientů.

„Typické je, že si klienti ponechají běžný či spořicí účet u své primární banky, zatímco úvěry či hypotéky běžně přesouvají k jiným bankám, které jim nabídnou výhodnější podmínky. 42 % hypoték mají klienti sjednané s jinou než primární bankou,“říká Pavel Riegger.

Češi patří k evropské TOP5, pokud jde o využívání online bankovnictví. 74 % českých klientů využívá online bankovnictví alespoň jednou týdně, čímž se řadí mezi top 5 v Evropě. Češi společně s klienty bank ze severských států naopak navštěvují méně často pobočky a rovněž méně využívají bankomaty.

Zákazníci v pohybu

49 % českých (52 % celosvětově) respondentů průzkumu si v předchozím roce zřídilo alespoň jeden bankovní produkt nebo jej naopak zrušilo. V letošním roce to v globálním měřítku plánuje 40 % dotázaných. V Česku je tento podíl nižší, změnu plánuje 25 % českých klientů. Důvodem nečinnosti těch českých klientů, kteří změny neplánují, nemusí být nutně přesvědčení, že jejich současná banka je „ta pravá“. 14 % z nich si totiž myslí, že všechny finanční instituce jsou stejné, a18 % považuje změnu banky za příliš složitou a časově náročnou.

„Banky se aktivně nesnaží si klienta udržet,“ varujePavel Riegger.„Klienti u bank mnohdy zůstávají jen ze setrvačnosti, a když se naskytne příležitost, snadno přejdou ke konkurenci. Současně se na globálním trhu objevují noví poskytovatelé finančních služeb, kteří využívají nové technologie a nabízejí služby šité na míru zákazníkům. A ty rozhodně není možné ignorovat.“

Množství stížností je vysoké, schopnost řešit problémy pomáhá udržet klienty

S nějakým problémem se na svou banku v uplynulém roce obrátila asi třetina respondentů průzkumu. 30 % českých klientů (25 % všech respondentů celosvětově)z nich bylo se způsobem jeho vyřešení velmi spokojeno,34 % Čechů (42 % celosvětově) bylo spokojeno a 36 % (34 % celosvětově)nebylo zcela spokojeno.A tomu odpovídala i následná reakce: 56 % českých klientů (58 % celosvětově), kteří byli s vyřešením problému velmi spokojeni, využilo další finanční služby dané banky. Z těch, kteří nebyli spokojeni, zhruba pětina (15 % celosvětově) zrušila u dané banky svůj účet, případně všechny účty.32 % velmi nespokojených klientů od banky odešlo.

Jedním z klíčových problémů, s kterým se banky po celém světě potýkají, zůstává i nadále transparentnost bankovních poplatků a srozumitelnost informací týkajících se toho, jak se těmto poplatkům vyhnout. Této oblasti se týká 10 % problémů v ČR (15 % globálně), s nimiž se klienti na banky obracejí.50 % Čechů si myslí, že vina je na straně banky a pouze 29 % hledá chybu u sebe.



Více než polovina českých klientů bank si důvěru v banku spojuje s otázkou poplatků

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15714474336

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2560
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7050
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8560
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3735
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0530
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0756
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více