Jeden velký internetový obchod se pokusil paní Elišku připravit o poštovné. Má na to nárok?


19. 05. 2020  07:53     Miroslav Zeman     komentáře (0)

Internetový obchod je povinen vrátit vám celé poštovné, i když vracíte jen část objednávky. Některé internetové obchody se rozhodly, že nebudou vracet svým zákazníkům poštovné, pokud nevrací celou objednávku. Lidé tento přístup bohužel akceptují, i když je protizákonný. Přicházejí tak o desítky korun.

Jeden velký internetový obchod se pokusil paní Elišku připravit o poštovné. Má na to nárok?




Paní Eliška si objednala zboží z jednoho většího e-shopu. Několik kusů z objednávky však musela vrátit, protože jí oblečení nesedělo. Internetový obchod jí odmítl vrátit poštovné s tím, že když vrací jen část objednávky, a nikoliv objednávku celou, nemá na vrácení poštovného nárok. Ve skutečnosti však obchodník nemůže ustanovení zákona obcházet, nebo zužovat svými všeobecnými obchodními podmínkami. I pokud vrací paní Eliška část zásilky, musí jí internetový obchod vrátit celé poštovné, nebo prokázat, že zaslání menšího počtu kusů by bylo levnější, což tak ve skutečnosti většinou není.

Eliška, zdravotní sestra, 42 let: 

Pane doktore, ráda bych Vás požádala o radu. Objednala jsem si několik druhů sportovního oblečení u jednoho velkého internetového obchodu. Zejména v této době koronavirové krize jinou možnost nákupu nemám. Dvě trička mi bohužel byla při vyzkoušení po obdržení zásilky velmi těsná. Proto jsem se rozhodla tato dvě trička vrátit ve 14denní lhůtě. Měla jsem zato, že při vrácení zboží v této lhůtě mi musí prodejce vrátit peníze za zboží i poštovné. Peníze za dvě trička mi skutečně vrátili. Poštovné mi ale odmítli vrátit s tím, že pokud bych vrátila vše, poslali by mi peníze za poštovné. Tím, že jsem vrátila jen část objednávky, poštovné mi nenáleží. Poslali mi toto vyjádření.

„Pokud vracíte celou objednávku, vrátíme Vám peníze za zboží + poštovné, hrazené při objednávce. Pokud vracíte ALE jen část objednávky např. jeden kus oblečení, vrátíme Vám JEN peníze za zboží, které nám vracíte, bez nároku na poštovné, hrazené při objednávce. Poštovné hrazené při objednávce se v tomto případě nevrací, ani nijak nerozpočítává!“

Jsou to velké e-shopy, přece musí z nějakého zákona vycházet a mít pravdu.Mám na poštovné právo, nebo nemám? Co mohu po e-shopu doopravdy požadovat?

Odpověď právníka:

Přeji příjemný den,

děkuji za Váš dotaz na naší právní poradnu. Na vrácení poštovného máte nárok. Jedná se o případy, kde právní úprava je v tomto smyslu obecná a vychází z ustanovení občanského zákoníku. Konkrétně se jedná o ustanovení § 1832 občanského zákoníku, kde se výslovně tvrdí:

(1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem.
(2) Jestliže spotřebitel zvolil jiný než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.  

Jinak se také použije logický výklad zákona. Podle uvedeného paragrafu má zákazník nárok na vrácení peněz a poštovného, pokud odstoupí od smlouvy. Pokud odstoupí od smlouvy, odstupuje od smlouvy jako celku, v zákoně se nemluví o části smlouvy. Pokud tedy odstupuje zákazník de facto od části smlouvy, tím že vrací pouze část zakázky, nebo jen pár kusů oblečení, pak je obchodník povinen toto zboží převzít. Pokud jde o poštovné, tam se určuje, zda větší množství znamená vyšší poštovné, například dle váhy. Pokud poštovné není závislé na počtu nebo váze zboží, pak je obchodník povinen vrátit celé poštovné. Rozhodně ale neplatí, že by si poštovné obchodník ponechal, a to jen proto, že se vrací část zakázky. 

Tedy, pokud by byl obchodník schopen prokázat, že náklady na dodání pěti triček byly vyšší, než by tomu bylo u třech vrácených triček, tak vrací jen poštovné, které by stálo zaslání právě tří vrácených triček. Pokud nic takového obchodník prokázat nemůže, musí vrátit vždy celé poštovné.

Nemohu Vám tedy sepsat podle jaké právní úpravy uvedené internetové obchody nevrací poštovné, protože žádná taková neexistuje. Existuje jen úprava, že v případě odstoupení od smlouvy se vrací peníze a související náklady, jako je např. poštovné. Mohu konstatovat, že takové internetové obchody porušují zákon a pokud na ně právně zatlačíte, vrátí poštovné celé.

Na koho se obrátit, pokud vám obchodník odmítne vrátit poštovné:

- Česká obchodní inspekce

- Soud místně příslušný k sídlu prodejce



Jeden velký internetový obchod se pokusil paní Elišku připravit o poštovné. Má na to nárok?

Diskutovat (0)