Co se děje, když se zruší nepopulární poplatek (pro Peníze.cz, 24.8.2006)


01. 01. 2005  01:00     Patrik Nacher     komentáře (0)

Pro banky je velmi dobrou zprávou, že lidé velice citlivě a téměř okamžitě reagují na změny v oblasti poplatků. Jasně se ukazuje, že zde existuje reálná zpětná vazba klientů. A to je pro banky informace veskrze motivační.





Co se děje, když se zruší nepopulární poplatek

 

            Poštovní spořitelna zrušila poplatek za příchozí platbu s účinností od 1. června. V polovině července pak oznámila, že zrušení poplatku znatelně zvýšilo počet zakládaných účtů. Podle vyjádření banky se v průměru před zrušením otevíralo 7 tisíc účtů měsíčně, zatímco po oznámení to bylo bezmála 9 tisíc. Banka tak zaznamenala nárůst o více než 27 %.

            Poněkud překvapivé je ovšem zjištění, že ke znatelnému nárůstu zakládaných účtu došlo již v měsíci květnu, tedy v době, kdy poplatek za příchozí platbu stále ještě existoval. Lidé tak reagovali už na samotné oznámení banky o plánu zrušit poplatek. Poštovní spořitelna zahájila informační kampaň měsíc před samotnou změnou. Odezva klientů ale byla téměř okamžitá. Ze strany Poštovní spořitelny šlo o promyšlený marketingový tah. Poplatek za příchozí platbu je u veřejnosti velmi nepopulární a vnímaný je jako nelogický a protismyslný. Zvítězil s přehledem v anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek. Hitem se stal příběh, který koloval na internetu. Parta lidí se údajně domluvila a zorganizovala akci, ve které vybízela své známé, aby jednomu neoblíbenému kolegovi posílali na jeho účet 1 (slovy jednu) korunu. On tak po korunách obdržel cca tisíc korun. Příběh krásně ilustroval absurdnost poplatku za příchozí platbu. Na účet „neoblíbence“ sice přišlo tisíc korun, ale na poplatcích odevzdal tisíců šest, za každou příchozí platbu banka naúčtovala šest korun podle sazebníku. Ve výsledku tak zchudnul o pět tisíc. Ale zpět k Poštovní spořitelně.

            V červnu, tedy první měsíc bez poplatku za příchozí platbu, došlo k více než 27% navýšení nově zakládaných účtů. Více dat bohužel Poštovní spořitelna neposkytla. I tak toto číslo něco ukazuje. Zejména fakt, že lidé reagují na pozitivní informace v oblasti bankovních poplatků, což je pro banku příznivá věc. Zruší-li jeden poplatek, nemusí zvyšovat jiný, neboť výpadek v příjmech může nahradit přílivem nových klientů. A Poštovní banka je také zatím jedinou z bank, která poplatek za příchozí platbu zrušila, ale zároveň jiný poplatek nově nezavedla či starý nezvýšila. Přitom jde celkem o dost peněz. Zkusme si to spočítat. Služeb běžného účtu využívá zhruba jeden milion klientů. Z údajů banky vyplývá, že v průměru jim přišly dvě až tři platby měsíčně a poplatek činil 6 korun za příchozí platbu. Bereme-li tedy průměr 15 korun měsíčně krát milion účtů krát 12 měsíců dostáváme se k číslu 180 milionů korun ročně. Představitelé banky toto číslo nechtějí logicky komentovat. Mluvčí Poštovní spořitelny Martin Orság k tomu řekl: „To jsou vaše výpočty, ke kterým se nebudu vyjadřovat a myslím, že to je pochopitelné. Nicméně ta otázka zní trochu jinak. My se nedomníváme, že přicházíme o peníze. Toto zrušení poplatku využijeme jako akviziční a aktivační nástroj. Předpokládám, že stávající klienti začnou více využívat svoje účty a že oslovíme nové klienty“.

            Pro upřesnění je nutné dodat, že se zrušení poplatku za příchozí platbu týká jen bezhotovostních operací, nikoliv vkladů na účet na pobočkách. Ty jsou i nadále zpoplatňovány, ale z celkem pochopitelného důvodu – Poštovní spořitelna za tyto operace platí České poště. Stejně tak se toto zrušení týká jen účtů fyzických osob, nikoliv účtů podnikatelských. A jaké důvody vedly Poštovní spořitelnu ke zrušení poplatku za příchozí platbu? Podle vyjádření mluvčího Martina Orsága to byla z poloviny strategie banky a z poloviny reakce na stížnosti lidí. Zejména ten druhý důvod je pro klienty potěšitelný. Ale spokojenost je oboustranná. Banka reagovala na tlak veřejnosti a rozsáhlou diskusi kolem právě tohoto poplatku a lidé tento krok ocenili.

            Již výše zmíněný 27% nárůst zakládaných účtů (aniž bych ho chtěl přeceňovat, jde o první měsíc) je pozitivní zprávou nejen pro dotyčnou banku, ale i pro ostatní bankovní domy a v neposlední řadě i pro klienty. Pro klienty proto, že se snad konečně dočkali dlouho očekávaných změn v poplatkové politice bank. Vždyť po Poštovní spořitelně zrušily poplatek za příchozí platbu v krátké době ještě eBanka a Raiffeisenbank. Naopak pro banky je velmi dobrou zprávou, že lidé velice citlivě a téměř okamžitě reagují na změny v oblasti poplatků. Jasně se ukazuje, že zde existuje reálná zpětná vazba klientů. A to je pro banky, doufám, informace veskrze motivační.

 

Patrik Nacher

provozovatel www.bankovnipoplatky.com

(psáno pro server Peníze.cz)

 

 



Co se děje, když se zruší nepopulární poplatek (pro Peníze.cz, 24.8.2006)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

12446571088

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

300


ČÍSLO TÝDNE - 300 právě tolik miliard korun odeslaly tuzemské společnosti svým zahraničním vlastníkům ve formě dividend. Většina zisku těchto firem tak skončila v zahraničí.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,3210
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4030
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8690
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5540
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8400
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4150
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0907
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více