Deset rad, jak na bankovní poplatky


06. 06. 2007  10:26     Patrik Nacher (pro deník HN)     komentáře (3)

V Česku se už delší dobu diskutuje o výši bankovních poplatků. Přestože si klienti stále stěžují, nedochází k jejich hromadnému úprku z jedné banky do druhé. Všechny totiž volí podobnou "poplatkovou" politiku. Přesto existuje několik možností, jak se i v této situaci chovat co nejefektivněji a jak bankovním poplatkům vzdorovat.





V Česku se už delší dobu diskutuje o výši bankovních poplatků. Přestože si klienti stále stěžují, nedochází k jejich hromadnému úprku z jedné banky do druhé. Všechny totiž volí podobnou "poplatkovou" politiku. Přesunovat se za výhodnějšími nabídkami konkurence proto ani není dost dobře možné. Přesto existuje několik možností, jak se i v této situaci chovat co nejefektivněji a jak bankovním poplatkům vzdorovat.

 

1. Zvolte vhodnou banku

Ne každá banka splňuje vaše požadavky. Ač to tak na první pohled možná nevypadá, každá má určitá specifika. Banky sice přijímají všechny klienty, ale z logiky věci jsou orientovány na určité skupiny lidí, které svou poplatkovou politikou upřednostňují.

eBanka je například více zaměřena na internetové bankovnictví, mladší a střední generaci. Česká spořitelna pak na běžnou klientelu, Živnostenská banka spíše na podnikatelskou veřejnost.

2. Porovnejte banky

V případě, že si zvolíte vhodnou banku, pak je určitě zapotřebí porovnat její služby a ceny se srovnatelnými konkurenty. Tedy s těmi, kteří se orientují na stejnou nebo podobnou cílovou skupinu. Mnohdy nejde jen o přímé náklady v podobě bankovních poplatků, ale i o nepřímé - vzdálenost od nejbližší pobočky, služby osobního bankéře, poplatky za nebankovní služby (například změna údajů ve smlouvě).

3. Zvolte vhodný účet

Banky vám budou nabízet různé výhodné balíčky. Ty ale nejsou vhodné pro všechny. Musíte vědět, co od účtu vyžadujete, jak aktivními klienty budete. Pak je možné rozhodnout, jestli použít běžný účet či balíček. Ale i zde můžete požádat o individuální přístup, nebojte se zeptat, zda lze jednotlivé služby kombinovat. V nejhorším dostanete odpověď, že nikoliv.

4. Vyberte si přiměřené služby

Výběr služby navazuje na správnou volbu účtu. S ním totiž souvisí další možnosti, které si můžete vybrat. Nepoužívejte služby, které nepotřebujete nebo víte, že je budete potřebovat jen občas. Dále si spočítejte na kolik vás jednotlivé služby přijdou. I zde platí, že neexistuje pouze jedna varianta. Chcete-li mít například stálý přehled o zůstatku, neobjednávejte si častější zasílání výpisu a používejte spíše internetové bankovnictví. Takové zasílání výpisu by vás přišlo zbytečně draho.

5. Vyhněte se pobočce

Ať už se banky jakkoliv liší ve výši svých poplatků, v jednom jsou na tom všechny stejně - internetové (GSM, telebanking) bankovnictví je mnohem lacinější než osobní návštěva pobočky. Vyhněte se tedy pobočce obloukem. Dnes lze zadat přes internet nejen jednorázové, ale i trvalé příkazy. Takže na pobočku musíte jít opravdu jen v nejnutnějších případech, třeba když žádáte o úvěr.

6. Zadejte si trvalé příkazy

Pokud je to možné, zadejte si co nejvíce příkazů trvalých a k inkasu. Tyto dlouhodobé příkazy vás vždy vyjdou levněji než jednorázové.

7. Používejte kartu

Nejvíce ušetříte, když budete vždy a všude platit kartou. Pokud ji nechcete nebo nemůžete využít, pak vybírejte peníze v bankomatech vlastní banky, větší částky a méně často. Často se vyplatí několik dní po sobě vybírat z bankomatu hotovost, dokud nezískáte kýžený obnos, než jednou vybrat peníze na přepážce banky.

8. Kontrolujte výpis z účtu

Když vám dorazí pravidelný měsíční výpis, pečlivě si jej prostudujte. Při jakýchkoliv nejasnostech pak neváhejte banku oslovit a požádat o vysvětlení. Pokud to budou dělat všichni, banky uvidí, že klienty zajímá jejich poplatková politika a svoje výpisy důkladně čtou. Není jim tudíž lhostejné, za co a kolik platí. To může mít pro klienty jen pozitivní důsledky.

9. Srovnejte si sazebníky bank

Čas od času se vyplatí podívat se na sazebníky konkurenčních bank a srovnat to s poplatky, které platíte aktuálně.

10. Nevěřte reklamám

Reklamy jsou často okleštěné a zjednodušené. Buďte obezřetní u slov jako "od", "minimálně" a podobně. Většina klientů obvykle nedosáhne na onu slibovanou míru či částku. Věnujte také pozornost nepatrným sdělením v pozadí reklamy - jako jsou výše roční průměrné sazby nákladů, podmínky a limity nabízených služeb.



Deset rad, jak na bankovní poplatky

Diskutovat (3)