Chování bank v ČR

Dotaz:

Chtěl bych se zeptat jaký je Váš názor na chování bank v ČR. Vlastně všechny banky v ČR mají jako majoritní akcionáře renomované zahraniční banky s vyspělých zemí. Pobývám mčasto v zahraničí a vím,  že tyto banky, majoritní akcionáři našich bank, si nedovolí inkasovat od svých klientů v těchto zemích takové absurdní poplatky, jako v naší zemi (poplatek za vedení účtu, za účetní položky, za vedení hypotéční ho úvěru, za vklad nadměrné hotovosti na účet a mnoho jiných). Jak je možné že si toto bez zardění dovolí? Jsme v očích managerů těchto bank považováni za rozvojovou zemi a občany druhé kategorie? Co je to v jejich očích klientský přístup v ČR? Co dělá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když se jedná  jednoznačně o zneužití dominatního postavení a kartel velkých bank v ČR?

Děkuji za odpověď 





Odpověď:

Dobrý den,

svým názorem se blížím názoru Vašemu, ale s ohledem na mou bankovní praxi mám trošku větší zázemí toho, proč to tak je..........

Už podobný dotaz jsem obdržel a nějak na něj reagoval. V podstatě banky v polovině devadesátých let zjistily, že nebudou mít tak vysoké výnosy z poskytovaných úvěrů, takže budou muset tyto výpadky něčím  nahradit. Tehdy si nechávaly zpracoávat vnitřní studie a rozbory o tom, jaký podíl na výnosech tvoří úroky, poplatky, příp. jiné příjmy z hlavní činnosti. No a konstatovali, že procentní podíl poplatků na všech výnosech je malý a je nutno jej zvýšit. Proto banky započaly předhodnocovat své sazebníky a vytvářet nové, které zavedly poplatky skoro na všechny služby. Nakonec jistou logiku to má - přeci podnikatelský subjekt založený pro to, aby svému majiteli nesl zisk nebude dělat nějakou činnost zadarmo. O kompenzacích jedné služby za druhou i v oblsti výnosů se nehovořilo. Vařejnost si na to celkem bez remcání zvykla.

No a pak začaly prodeje bank zahraničním subjektům a veřejnost započala (a po vstupu do EU ještě více) jezdit do evropského zahraničí, začala se, podle mého názoru, více zajímat o bankovní služby jinde. A hle, veřejnost zjistila, že cenová politika v bankách kolem nás je jiná. Tyto banky totiž mezitím, co u nás byl podíl poplatků zvýšen na celkových výnosech, přehodnotliy přístup (byly k tomu nuceny nejen hledáním nových produktů, ale také veřejným míněním) a našly si sofistikovanější produkty a služby, které zpoplatňují a od poplatků za základní služby mnohdy (ale ne vždy a každá banka) upustily. Častokrát se poplatky sloučily v jeden vyšší, ale u náročnějšího produktu nebo se vytvořil produkt  "nový", tedy s novým nýázvem, kde se poplatková politika uplatnila nově.

Víte, ono je těžko soudit v době, kdy si můžete účet otevřít ve kterékoliv zemi EU. Jenže ono to otevření účtu není tam tak jednoduché. Když znám výši poplatků, než si účet či produkt v bance koupím, tak si mohu vybírat. Ono mezi těmi více než 30-ti bankami je přece jen rozdíl, chce to jen projít internet a porovnat si. Nebo si vybrat hotové porovnání, které některé finanční servery dělají. No a pak stačí banku oslovit a povětšinou je produkt poskytnut. Hodně mi ale vadí, že se poplatky v průběhu smluvního vztahu mění. Banka jednostranně oznámí zvýšení a konec. Vy nemůžete skoro nic, tedy můžete - např. nesouhlasit. Pak by Vám banka poplatek zvýšit neměla, ale může Vám legálně vypovědět produkt, pokud to bude produkt neúvěrový, (běžný účet, vkladový účet). U úvěrového porudktu zase povětšinou klient nemůže od produktu odjít, protože by nebyl schopen úvěr splatnit a když ano, tak se sankčním postihem (tedy velmi často). Takže moc možností nezbývá.

Obávám se, že výše a četnost poplatků není schopen Úřad na ochranu hospodářské soutěž řešit. Tady v podstatě nidko nepodniká "na úkor jiného podnikatelského subjektu", neohrožuje zdravé podnikatelské prostředí.  Je to můj názor. Řešení: silnější hlas veřejnosti a zdravé konkureční prostřdí. Vidíte, už je tu banka, která poplatky opravdu skoro nemá. Má jen pár položek, celkem nevýznamných, ale základní služby sjou zadaramo. A funguje u severních slovanských sousedů již 7 let (myslím). Některé etablované banky zde se už snaží tento nový vítr v naších bankovních vodách dohonit. Už jsem zahlédl nějaké televizní šoty o změně poplatků na nula u nějaké další banky... Takže, já myslím, že se doba mění. K  tomu napomáhá nemalou měrou i tento server, na kterém jste našel tuto odpovědnu.

Pěkný den.

 



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy