Dětské konto - výběr

Dotaz: Dobrý večer, máme zařízený dětský účet u Komerční banky. Doposud jsem vkládala a vybírala peníze, kdy jsem potřebovala a jakou částku jsem potřebovala. Skončilo mi stavební spoření a já jsem si nechala zaslat nemalou částku na toto konto s tím, že si peníze budu moci vybrat. Nezaslala jsem je na svůj účet, protože moje banka není v místě bydliště a tak jsem chtěla "ušetřit" tuto cestu. Dnes jsem ale zjistila, že si můžu z dětského účtu vybrat maximálně 30.000Kč. Změna prý začala platit od 1.12.2014. Pokud bych si chtěla vybrat celou přeposlanou částku, musím se obrátit na okresní soud. Kdybych toto věděla, peníze jsem si neposlala na dětské konto, ale na svůj účet a projela jsem se pár kilometrů. Stavíme dům a tato situace nám velmi zkomplikovala život. Mohli by jste mi poradit, jak mám získat své naspořené peníze? Za Vaši odpověď předem mnohokrát děkuji, Denisa Říhová



Odpověď:

 

Dobrý den,

jak získat své peníze Vám asi neporadím, ale přeci nelze vybrat jen 30 tis. a zbytek tem jako bude proč? Možná lze vybrtat 30 tis. jeden den nebo týden...... ale banka musí umožnit vybrat peníze klienta. Jinak by to bylo proti zákonu jak občanskému, tak o platebním styku. Neznám dětský účet, ale pokud je to účet platební, nikoliv spořící, pak musí banka držet pravidla zákona o platebním styku. Pokud to bude účet spořící, pak ustanovení občanského zákoníku. Z něj však nemůže být činěn platební styk.

Druhá věc je, jakým způsobem Vám banka oznámila (nebo neoznámila) změnu podmínek. Aby oznámení nebylo v rozporu s dobrými mravy nebo veřejným pořádkem, měla by je banka oznámit tak, abyste se o tom dozvěděla bez toho, aniž byste musela vyvinout nějaké usilí to zjišťovat. Pokud by to byla účet s  prvky účtu běžného nebo platebního, pak banka musela změnu oznámit formou "poskytnutí" informace - tj. doručit klientovi změnu na nosiči schopného trvalého záznamu. Pokud bude mít statut účtu ve smyslu občanského zákoníku, pak se toto přísné pravidlo nevyžaduje, ale zase změna podmínek by neměla být v rozporu s dobrými mravy.

Navrhuji podat stížnost na centrálu s odůvodněním, že Vám změny podmínek k účtu nikdo nesdělil. Skrátka jste o nich nevěděla. Můžete zkusit podat pak návrh, v případě neuspokojivé odpovědi, u finančního arbitra ČR, že je Vám upírána platební služba - výběr peněz z účtu, ke kterému máte dispoziční oprávnění. Je věcí FA, zda je v tomto kompetentní nebo ne (v tuto chvíli nevím, jaký statut má Váš účet - jak jsem uvedl, zda účet spořící, který k takovým službám neslouží, nebo účet platební či běžný, který k tomu slouží a lze je pak řešit u FA). Případně můžete podat stížnost na banku a její postup u odboru na ochranu spotřebitele u České národní banky. Oni problém sice nebudou řešit jako takový, ale mohou prověřit u banky obecně, zda neporušuje zákon.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy