hypoteka

Dotaz: Dobrý den, chtěli jsme od České spořitelny hypotéku. Doložili jsme všechny doklady + jejich odhad nemovitosti zdarma. Poté nám zaslali smlouvu a na vyžádání i obchodní podmínky. Po přečtení jsme zjistili, že podmínky pro nás nejsou vhodné a požadovali po nás, abychom si půjčili o 300 000 víc na základě odhadu ceny nemovitosti. Proto jsme hypoteční smlouvu nepodepsali. Nyní mi přišel email tohoto znění: Bohužel se ke mně dostala informace, že odstupujete od připravené schválené hypotéky. Po konsultaci s manažerem hypotečního střediska Vás musím požádat o uhrazení odhadu, který jste měli zdarma, ale pokud klient odstupuje od schválené hypotéky - banka vyžaduje zpětné proplacení odhadu. Proto Vám zasílám platební údaje pro uhrazení platby: číslo účtu 150383-33103196/0800 částka 5.400,- a v.s. je Vaše rodné číslo. V případě jakéhokoliv dotazu se na mě klidně obraťte. Pokud by jste chtěli ještě prokonsultovat Vaší schválenou hypotéku jsem Vám také k dispozici. Moc děkuji Kateřina Vošická hypoteční specialista Česká spořitelna, a.s. region Severozápadní Čechy Chtěli jsme, aby nám poskytli podmínky před odhadem nemovitosti, ale bylo nám řečeno, že vše budeme řešit až po odhadu, že nám poté předloží smlouvu a veškeré podmínky a sazebníky a pak se budeme moci rozhodnout, zda hypotéku chceme nebo ne. Při podpisu žádosti o zpracování hypotéky jsme na nic upozorněni nebyli a ani jsme nedostali žádné podmínky. Má banka právo po nás chtít uhradit odhad? Zarážející je i to, že nám veškeré údaje poslali jen do mailu a nepřiložili žádný doklad ani odhad nemáme, ten dostala přímo banka od odhadkyně a my jsme ho ani neviděli. Děkuji za odpověď



Odpověď:

Dobrý den,

řeknu to asi takto - chtít mohou, ale...... Určitě je rozhodující, že Vám při žádosti o úvěr musí být sděleny všechny podmínky vč. uplatnění sazebníku. Pokud jste přesvědčeni, že jste žádné podmínky nedostali, pak byste platit nic neměli, neboť jste o této skutečnosti nebyli informováni. U finančního arbitra toto zatím řešit nemůžete, ale můžete záležitost ohlásit na odboru ochrany spotřebitele ČNB. Oni to sice nebudou řešit jako případ, ale může to být podnět pro orgán dohledu, zda banka neprorušuje platné právní předpisy, v tomto případě občanský zákoník, který výrazným způsobem chrání spotřebitele. Důkazní břemeno o tom, že jste byli seznámeni se sazebníkem je na bance, nikoliv na Vás. Bude dostačovat to, co tvrdíte v dotaze. Bude otázka, zda v žádosti o úvěr není nějaká věta, že berete na vědomí podmínky a sazebník. Jinak obchodní podmínky je banka poskytovat automaticky, nikoliv na vyžádání klienta. To je velká chyba.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy