Neprovedená SEPA platba

Dotaz: Dobrý den, u Airbank jsem zadal SEPA platbu, která se vrátila s tímto důvodem: "Vratka platby z důvodu vnitřní politiky našeho korespondenta Raiffasen Bank Vienna". Platba byla zadána správně, všechny údaje byly v pořádku. Přesto platba nebyla realizována a banka si naúčtovala kurzovní rozdíly za směnu CZK/EUR/CZK. Má banka právo přenášet tyto poplatky na klienta i když požadovaná služba nebyla realizována z INTERNÍCH důvodů banky? Děkuji, s pozdravem Libor Maňák



Odpověď:

Takovýto důvod právní úprava EU pro odmítnutí platby nezná. Pokud byla důvodem pochybnost o snahu prát peníze, pak měla být platba zadžena, nikoliv vrácena. Pokud byla vráce, může být vrácena jen pro chybná zadání v SEPA platbě. V tomto případě bych podal stížnost na banku (vaší banku), ať si to vyřídí se svým korespondentem. Výběr korespondenční banky je na Vaší bance, nikoliv na Vás, pokud jste ji do plat. příkazu nezadal (ale myslím, že u SEPA to ani nejde).

Pokud Vaše platba obsahovala všechny potřebné údaje pro SEPA a nebyla zadržena jako podezřelá (tzn. neměla by se vtátit), je to důvod pro odmítnutí zpracovat platbu nezákonný a protiprávní. Vaše banka měla tedy využít jinou cestu - tzn. jinou banku, ne Vám platbu vrátit. Pokud to neudělala, pochybila i ona. Důvodem pro vrácení platby musí být jen zákonný důvod regulovaný v zákoně o platebním styku (resp. směrnicí o platebních službách na vnitřním trhu), nikoliv nějaké "pochybné" interní pokyny, které váží na vnitřní poloitiku banky). Banka musí uvést zákonný důvod neprovedení platby, jinak ve smylsu našeho zákona platbu provést musí a Vám jako plátci je celkem jedno, přes kono to banka dělá. Přenáší svou neschopnost na Vás..... to bych si líbit nenechal. Dejte návrh na finačnního arbitra ČR a pak podejte podnět ČNB na odbor ochrany spotřebitele, pokud jste platbu posílal jako občasn, tzn. nepodnikající subjekt.

Odpověď a vysvětlení Air Bank:

Jako většina ostatních bank využíváme u zahraničních plateb služeb takzvané korespondenční banky, do které námi odeslané platby chodí a která je následně posílá dál do bank konečných příjemců platby. Výjimečně se může stát, že korespondenční banka platbu klienta odmítne předat dál, pošle ji zpět k nám a my ji vrátíme klientovi na účet. Konkrétní důvod korespondenční banka v takovém případě neuvádí a ani my ho tedy nikdy neznáme. Jedním z častých důvodů je ale například to, že korespondenční banka považuje konečného příjemce platby za nedůvěryhodného. Protože my můžeme ručit pouze za to, že platba odejde v pořádku od nás, a nemůžeme výsledek jejího zpracování korespondenční bankou předvídat, máme stejným způsobem vymezenou naši odpovědnost i v našich podmínkách.

Pokud klient posílá zahraniční SEPA platbu, která je z definice v EUR z korunového účtu, převádíme ji před odesláním do korespondenční banky na eura. V případě, že ji korespondenční banka pošle zpět, ji pak převedeme zpět na koruny. Tím může vzniknout kurzový rozdíl, který klientovi nevracíme, protože jsme platbu provedli přesně podle jeho instrukcí a k žádném pochybení tak u nás nedošlo. Díky Záruce spokojenosti si ale klient může nechat odpustit alespoň případný poplatek, který je se zahraniční platbou spokojen. Pokud by si klient u nás založil bezplatný běžný účet v eurech a posílal takové platby z něj, k žádné konverzi by i při případném vrácení peněz zpět na účet nedošlo.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy