Platba kartou -> vyinkasování z účtu za 18dní -> debet

Dotaz:

Dobrý den,

dne 12.1.08 jsem provedl 2x platbu MAXkartou v celkové sumě cca 3000,-Kč. Dne 30.1. jsem převedl 6500,-Kč na můj nový účet a na účtu mi tak zůstalo cca 500,-Kč na poplatky spojené se zrušením účtu u PS, který jsem 30.1. vypověděl. Téhož dne 30.1. mi banka následně strhla oněch 3000,- za platby, které jsem provedl 12.1.!!! Z toho vidíte, že jsem se nechtěně dostal do nepovoleného debetního zůstatku a hned mi v internet. bankovnictví naskočilo, že mi posílají avízo (vyhotovení 50,- + zaslání 10,-Kč).

Má banka nějakou povinnost platbu strhnout do nějakého dne po uskutečnění transakce kartou? 18dní se mi zdá mnoho a já přeci nemusím sledovat IB, zda platba již byla uhrazena. Má smysl totu věc reklamovat nebo stejně neuspěji?

Děkuji Pavlík





Odpověď:

Dobrý den,

určitě v tomto případě má cenu podat reklamaci. Jak jste sám vycítil, 18 dnů na zúčtovíání operace platební kartou je opravdu velmi dlouhá lhůta. Vzhledem k tomu, že jste účet rušil, jsem názrou, že by Vám banka neměla účtovat sankční poplatek ani úrok. V den oprace (tedy autorizace) tam peníze byly, tudíž banka si je měla ve svém systému "zarezervovat". To znamená, že když jste konecm ledna účet rušil, měli Vám vyplatit rozdíl mezi "autorizovanými" transakcemi a celkovým zůstatkem na účetu. To nejspíše, podle toho, co píšete, neuidělail..

Podle mého názoru, stala se jistá chyba na straně banky. Operace platební kartou se zúčtovávají na vrub účtů klientů u bank tzv. inkasní formou placení, tzn. že podnět k platbě dává příjemce platby. V tomto případě je to buď obchodík nebo "bankomat". Vámi provedená operace je v podstatě považována za pokun obchodníka provést na vrub Vašeho účtu inksao částky za nákupo zboží nebo služeb.Lhůta pro inkasní způsob placení je maximálně 5 pracovních dní od provedení Vašeho nákupu. Lhůta je nepřímo uvedena v zákoně o platenbním styku (pro Vaši informaci č. 124/2002 Sb a prováděcí vyhlášce č. 62/2004 Sb.)  Je ale také možné, že ochodník předal bance zúčtovací data pozdě, ale s mou znalostí věci to celkem vylučuji, to proto, že MAX karta je karta elektronická. Lze ji použít jen v elekronickém terminálu. Pokud by byla s reliéfním písmem, pak by musel obchodník provést stejně telefonickou atuorizaci. Dnešní lmity pro obchodníky stanoví banky opravdu nízké nebo dokonce vyžadují autorizaci vždy (tzn. limit je "0").

Teď to už záleží na Vás, zda si budete u ČSOB, divize poštovní spořitelna stěžovat. Poštovní spořitelna si ustanovila vnitřního obudsmana, takže si stěžujte u něj. Jeho jméno neznám, ale jistě jej na internetu banky nalznete. Pokud Vás odpověď neuspokojí, obraťte se na finančího arbitra. Řízení u něj ja zadarmo a je tu velká šance, podle mého názoru, že z principiálních důvodů byste řízení u něj vyhrál.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy