Poplatek za položku?!?

Dotaz:

Vážený pane doktore, co je to vlastně poplatek za položku? Přijde mi to jako dost duplicitní záležitost. Obdržel jste ve své funkci arbitra nějakou stížnost na tento nekonkrétní a těžko uchopitelný poplatek? Lze se nějak bránit proti podobným nesmyslným poplatkům? Děkuji

Jarda

 

 





Odpověď:

Dobrý den, pane Jardo, 

už se mi tu dotaz ukázal.... 

Finanční arbitr nebyl a není ani dnes nadán tím, aby řešil poplatkovou politiku u převodů či položek, jak jste to naůzval. Mohl by řešit pouze to, že např. banka má v sazebníku poplatek 10,-- Kč za položku a banka klientovi "vybrala" stovku. Protože je to absurdní příklad, tak předpokládám, že by banka v případě reklamace klienta tuto záležitost vyřešila ke spokonjenosti klienta a vátila mu 90,-- Kč a příp. úrok z prodlení (byl by ale bagatelní). Jako finanční arbitr jsem řešil pouze podobný případ - poplatek na znvou vydanou kartu. Klient si stěžoval, že si vzal od banky kartu zdarma, a to mu za rok vzala tuším 250,-- Kč ve II. roce platnosti karty. Banka klienta odmítla a já to pak řešil, protože se klient obrátil na FA. Bohužl jsem musel jeho stížnost zamítnout, neboť si klient nevšiml v podmínkách věty zcela zrozumitelné, že od II. roku se za kartu  platí roční poplatek... Bylo velmi obtížné prokázat, že byl klient obětí tzv. klamavé reklamy. V podstatě se chytl na to, že karta je zdarme, jen si nevšiml, že jen I. rok, ale za II. a třetí rok platnosti se již platilo ročně 250,-- Kč tuším. Je to příklad toho, že nečteme pořádně smluvní podmínky.

Víte, pokud uzavřeme smlouvu a předem víme, že budeme za položky platit, tak to celkem beru. Horší je, když tu smlouvu uzavřete, poplatky nejsou a za rok či dva se najednou objeví aktualizace sazebníku a ejhle - poplatek je tam. Tak to není dobré. Jinak už jsou tu banky (nebo možná jedna), která poplatky za položky neúčtuje. takže to tam zkuste, uvidíte.....

O samotných poplatcích za položky si myslím, že pokud je to tzv. debetní položka (tedy pložka, kdy já jsem plátcem), nemám proti zpoplatnění nic. Já totiž o tom vím, že budu platit. Buď předám příkaz k úhradě nebo povolím někomu inkaso z mého účtu. Otázka je výše toho poplatku. KdYž dělám např. vše elektronicky, tak by poplatek měl být nižší či skoro žádný. Banka nevykonává žádnou fyzicou práci, vše jde přes PC, sítě s pomocí SW. Je fakt, že ten něco stál, ale to by si mohla banka zahrnout do ceny služby jako takové, když si ji kupuji. Pak by mohlo býti vše zdarma.... U došlé položky však nejsou pro poplatek. Je řada věcí, kdy dostáváte např. vratku z finančího úřadu a Vy máte za své peníze, na které máte právní nárok platit. Přitom kdybyste je dostal v hotovosti na pokladně FÚ, tak to máte zdarma... To jsou absurdity... je jich více. Proto si myslím, že došlé položky by se platit obecně nemělo.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy