Poplatky z BÚ

Dotaz: Dobrý den, měl jsem účet u RB veden zdarma se zůstatkem 150 Kč s úmyslem nechat účet pro případnou žádost o hypoteční úvěr. Banka rozhodla o změně poplatku za vedení účtu na 250 Kč, tím jsem se dostal do záporného zůstatku - poplatek 500 Kč a dalších 500 Kč za upozornění. Jakým způsobem je banka povinna dát vědět o změně sazebníku - v mém případě je evidentní, že o cenu 250 Kč za měsíc bych neměl zájem, tuto informaci jsem i sdělil v případě, že mě telefonicky cca před rokem informovali o změně účtu na jiný program. Děkuji S pozdravem Miloslav Filip



Odpověď:

Dobrý den,

jde o porušení zákona o platebním styku, § 94, dost 1 ve vazbě na § 80 odst. 1 téhož zákona (č. 284/2009 Sb.). Kromě toho jste v roli spotřebitele a žijete jistě v dobré víře (viz nový občanský zákoník), že banka je profesionální strana obchodu a že je schopna dodržovat předpisy. Je tedy ve smyslu výše uvedeného ustanovení povinna minimálně dva měsíce dopředu Vám poskytnout informaci zachycenou na nosiči schopného trvalého záznamu tuto změnu. Pokud tak neučinila, porušila zákon. Viz výpis z § 94 odst. 1:

"Navrhuje-li poskytovatel uživateli změnu rámcové smlouvy, musí tak

učinit na trvalém nosiči dat způsobem uvedeným v § 80 odst. 1 nejpozději 2 měsíce

přede dnem, kdy má podle návrhu změna rámcové smlouvy nabýt účinnosti...."

Ten § 80 hovoří o poskytnutí - tj. předání informace na trvalém nosiči dat co se mj. týká ceny či úplaty za služby.

Můžete také podat podnět na Odbor ochrany spotřebitele ČNB, která by mohla na základě Vámi podaného podnětu zahájit v bance šetření, zda skutečně nedošlo k porušení zákona. Váš případ však konkrétně jako takový řešit nemohou. Bohužel, ani finanční arbitr, podle mého názoru, tento případ řešit nemůže.

 



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy